برگزاری نشست کارگروه توسعه زنجیره ارزش راهبردی گیاهان دارویی استان در جهاد دانشگاهی ایلام
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی ایلام، دکتر محمد پاکزاد، رئیس جهاد دانشگاهی ایلام یکشنبه، 13 اسفند در نشست اعضای کارگروه توسعه زنجیره ارزش راهبردی گیاهان دارویی استان که در سالن جلسات جهاد دانشگاهی ایلام برگزار شد با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان دبیرخانه کارگروه زنجیره ارزش گیاهان دارویی استان انتخاب شده، اظهار کرد: در این جلسه قرار است وظایف هر دستگاه بر اساس ظرفیتها و پتانسیلهایی که دارند تعیین شود و این ظرفیتها و پتانسیلها در محدوده اجزای زنجیره باید قرار داشته باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان ایلام با اشاره به اینکه ۷ موضوع در این خصوص مطرح شده است، افزود: این ۷ موضوع شامل شناسایی مناطق و گونههای متناسب با هر منطقه، تامین نهادهها، آموزش، مشاوره و نظارت، تسهیلات و سیاستهای تشویقی، بازار خرید محصولات و فراوری فروش محصول نهایی میشود.
مهندس علی فرضینژاد، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: با توجه به اینکه دبیرخانه زنجیره ارزش گیاهان دارویی در استان به جهاد دانشگاهی ایلام واگذار شده و این اولین جلسه از سلسله جلسات کارگروه زنجیره ارزش در استان است.
وی گفت: مقرر شده با توجه به دستور جلسه یعنی مشخص شدن وظایف دستگاهها و ادارت در زنجیره و راهکارهای مناسب جهت بازار فروش محصولات گیاهان دارویی، هر کدام از دستگاهها در جلسات بعدی و بر حسب وظیفهای که در آن حیطه بر عهده آن دستگاه یا نهاد گذاشته شده، عمل کنند.
فرضینژاد افزود: در این جلسه جهاد دانشگاهی ایلام به عنوان اولین نهاد که سالها در زمینههای مختلف در حوزه گیاهان دارویی سابقه فعالیت دارد، میتواند در زمینه شناسایی مناطق مختلف استان و گونههای دارویی سازگار در آن منطقه، جهت کشت و توسعه معرفی کند.
وی گفت: همچنین در زمینه ارائه مشاوره و نظارت و آموزش به بهره برداران طی قرارداد مشخص میتواند انجام وظیفه نماید و در این راستا در زمینه تولید قلمه و نشاء گیاهان دارویی آمادگی خود را اعلام میکند.
فرضینژاد تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در این دبیرخانه موظف به هماهنگی و پیگیری مصوبات جلسات بوده و همچنین جلسات آینده به صورت دو هفته یک بار است.
اضافه میشود، در این نشست حاضرین نیز در خصوص چالشهای پیش روی گیاهان دارویی در استان ایلام، گزارشهایی را ارائه دادند و عدم وجود بازار مناسب برای فروش و تضمین خرید، بیمه محصولات و یارانههای کم و جزیی را از جمله چالشهای پیش روی این عرصه برشمردند.
نظر شما :