جهاددانشگاهی ظرفیت‌های بسیاری برای خلق فناوری‌های بازار محور دارد/ واگذاری مسئولیت اعتبارسنجی و صلاحیت بخشی مراکز نوآور به این نهاد

۰۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۷ کد : ۶۹۱۴۶ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان تاپ خبر
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: در جهاددانشگاهی ظرفیت‌های بسیاری برای خلق فناوری‌هایی که می‌تواند سریعاً بازار خود را بشناسد وجود دارد.
جهاددانشگاهی ظرفیت‌های بسیاری برای خلق فناوری‌های بازار محور دارد/ واگذاری مسئولیت اعتبارسنجی و صلاحیت بخشی مراکز نوآور به این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر سجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه گردهمایی پارک‌ها، مراکز رشد، مراکز نوآوری و شتابدهی و شعب تجاری‌سازی جهاددانشگاهی سراسر کشور که امروز چهارشنبه (۹ اسفندماه) که با حضور دکتر حسن مسلمی ‌نائینی رییس جهاددانشگاهی، دکتر محمدصادق خیاطیان مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمدجواد صدری مهر دستیار ویژه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دکتر عزت اله افضلی امور اقتصادی استاندار البرز در پارک علم و فناوری البرز برگزار شد، اظهار کرد: وزارت علوم مأموریت‌های زیادی دارد که یکی از آنها توسعه فناوری و فرایند نوآوری در کشور است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این گردهمایی، بابیان اینکه به دنبال مأموریت محور کردن پارک‌های علم و فناوری هستیم، تصریح کرد: پارک‌های استانی و منطقه‌ای باید بر اساس ظرفیت و امکاناتی که دارند برای رفع مسائل استان یا محدوده‌ای که در آن قرارگرفته‌اند، گام بردارند.

وی افزود: خوشبختانه اغلب پارک‌های ما امروز به بلوغ کافی رسیده‌اند و می‌توانند به توسعه اقتصادی استانی که در آن فعالیت دارند کمک کنند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: مراکز فناوری و نوآوری باید چالش‌های امروز کشور را شناسایی کرده و به رفع آنها کمک کنند و خود را صرفاً به ایده پردازی و ارائه طرح محدود نکنند و مثل سایر کشورها به سمت تولید محصول پیش بروند.

دکتر محمدعلی‌نژاد در ادامه گفت: برخی از مراکز فناوری در دنیا ترکیبی از چند حوزه هستند که یکی از اقداماتی که در جهاددانشگاهی می‌توان انجام داد همین جنبش است، چراکه این نهاد مراکز فناوری و مراکز تولید فناوری را با هم دارد و جهاددانشگاهی می‌تواند مصداق این مأموریت باشد. 

وی خاطرنشان کرد: در جهاددانشگاهی ظرفیت‌های بسیاری برای خلق فناوری‌هایی که می‌تواند سریعاً بازار خود را بشناسد وجود دارد. 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه توسعه اقتصاد دانش بنیان یکی از مهم‌ترین اهداف این معاونت است، گفت: به همین دلیل سامانه جریان اقتصادی نوین(جان) از مدتی قبل باهدف جلوگیری از خروج ارز، حمایت از فناوری‌های داخلی و رونق تولید و محصولات را آغاز کرده است.

دکتر محمدعلی‌نژاد با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های ما در معاونت فناوری موضوع مالکیت معنوی است، گفت: تصمیم داشتیم دبیرخانه‌ای برای ترویج این موضوع در مجموعه معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم ایجاد کنیم که با بررسی ظرفیت‌های جهاددانشگاهی این موضوع به پارک علم و فناوری البرز این نهاد، واگذارشده است و به دنبال ترسیم زیست بودم این حوزه هستیم. 

واگذاری مسئولیت اعتبارسنجی و صلاحیت بخشی مراکز نوآور به جهاددانشگاهی

در ادامه این مراسم دکتر محمدجواد صدری‌مهر دستیار ویژه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در توسعه زیرساخت‌های فناوری بیان کرد: جهاددانشگاهی شجره طیبه‌ای است که در دهه 50 ایجاد شد و خود نوآوری جدیدی در حوزه فناورانه بود. جهاددانشگاهی تعریفی پیشرو بود که در دوران جنگ اثر ان را در کشور شاهد بودیم. 

وی با اشاره به اینکه شبکه جهاددانشگاهی شبکه بی‌نظیر و ارزشمندی است و سرمایه این نهاد نیروی انسانی توانمند، نخبه و متخصص است، گفت: سرمایه انسانی گنجی ارزشمند است و باید به آن بهاداده شود که این اتفاق در جهاددانشگاهی افتاده است و باید به‌خوبی از این ظرفیت استفاده کنیم.

دستیار ویژه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه منابع مالی برای حمایت از واحدهای فناور محدود است، توضیح داد: در حال حاضر هزار واحد نوآور در کشور وجود دارد که امکان حمایت یکسان از همه آنها وجود ندارد.

دکتر صدری‌مهر ادامه داد: به این منظور دو رویکرد اعتبارسنجی و صلاحیت بخشی را در پیش گرفتیم تا مراکز فعال گواهی فعالیت دریافت کنند و به این منظور این واحدها ابتدا باید اعتبارسنجی و صلاحیت بخشی شوند تا بر مبنای خروجی حاصل‌شده حمایت لازم از واحدهای فعال صورت بگیرد.

وی افزود: در همین راستا جهاددانشگاهی به‌عنوان مرکز اعتبارسنجی و صلاحیت بخشی این مراکز انتخاب‌شده و بعدازاین مراکز نوآوری بر اساس استانداردهایی که از سوی جهاددانشگاهی تعیین می‌شود موردبررسی قرار می‌گیرند تا نحوه حمایت از آنها مشخص شود.


نظر شما :