در مرحله نهایی؛

«سردار جنگل»؛ تیم اول سومین دوره مسابقات مناظره تخصصی تعاون شد/مناظرات دانشجویی از موفق‌ترین برنامه‌های جهاددانشگاهی

۰۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۵ کد : ۶۹۰۶۵ فرهنگی تاپ خبر
در مرحله نهایی و اختتامیه سومین دوره مسابقات مناظره تخصصی تعاون با تاکید بر این که مناظرات دانشجویی از موفق‌ترین برنامه‌های جهاددانشگاهی است، «سردار جنگل» به عنوان تیم اول این دوره مسابقات معرفی شد.
«سردار جنگل»؛ تیم اول سومین دوره مسابقات مناظره تخصصی تعاون شد/مناظرات دانشجویی از موفق‌ترین برنامه‌های جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مرحله نهایی و اختتامیه سومین دوره مسابقات مناظره تخصصی تعاون توسط مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با مشارکت و حمایت معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز، 8 اسفندماه با حضور دکتر حامد ویس کرمی معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس و دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، دکتر سید امیر حسین جوزی مدیرکل ترویج و تشکیل تعاونی ها و دکتر رضا فریدزاه رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد.

دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، مناظرات دانشجویی را یکی از موفق‌ترین برنامه‌های جهاددانشگاهی عنوان کرد و گفت: برگزاری این برنامه در بین دانشجویان و در دانشگاه ها باعث شده است تا هم دستگاه های مختلف موضوعات و مسائل خود را از این کانال به بحث و گفت و گو بگذارند و هم اینکه برخی از مجامع دانشگاهی دیگر هم تلاش کرده اند این مدل را استفاده کنند. بر این اساس جهاددانشگاهی به این خلاقیت ها و نوآوری ها  که برآمده از ذهن خلاق دانشجویان عزیز است افتخار می کنیم و سازمان دانشجویان، معاونت فرهنگی و مجموعه جهاددانشگاهی این بستر را فراهم کرده است تا این اتفاق مبارک در مجامع دانشگاهی رونق یابد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دانشگاه ها محل نقد، گفت و گو، نظر و طرح مباحث علمی هستند، گفت: مناظرات دانشجویی نیز اغلب توسط دانشجویانی انجام می گیرد که در سنین جوانی هستند. دانشجو در حالت نرمال ، صادق، روشن بینی، هوشمند، فرهیخته، کمال گرا، آگاه، خلاق، مطالبه گر، عدالت خواه، ایثارگر، آزاداندیش و فرهیخته است و اجرای این برنامه توسط آن ها می تواند ضمن آموزش فضائل بزرگ به دانشجویان گره ای از مشکلات و مسائل در حوزه های مختلف را حل کند.

معاون هماهنگی امور مجلس جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: امروز خانواده‌ها به دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان کشور خط می‌دهند و فضائل کوچک را بدان‌ها می‌آموزند. بسیاری از خانواده‌ها آرزو می‌کنند که فرزندانشان دارای فضائل بزرگ شوند. یکی از فضیلت‌های بزرگ پرسش‌گری است که در مناظرات نیز رخ می‌دهد. یکی از حالات متعالی روحی انسان همین پرسش‌گری است که باعث رشد انسان می‌شود و این موضوع بار‌ها در قرآن کریم آمده است. از امتزاج سوال و جواب علم تولید شده و مسائل حل می‌شود که بهترین مکان برای این قضیه دانشگاه است. دانشجویان نیز بهترین افراد برای طرح این موضوعات هستند. در سوال و جواب موضوع اخلاق و ادب نیز بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: مناظرات دانشجویی از یک دهه پیش پس از طرح کرسی های آزاداندیشی و مناظره توسط رهبری از سوی جهاددانشگاهی اجرایی شد و در حال حاضر در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره این مناظرات هستیم و مجموعه جهاددانشگاهی حرکت فرهنگ سازی که در این زمینه شکل گرفته است را ادامه می دهد و برای اینکه این فرهنگ نهادینه شود نیازمند همکاری دانشگاه ها در این حرکت فرهنگی هستیم.

دکتر حامد ویس کرمی معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: طبق روایات، معاش که نباشد معاد هم نیست و این مسئله به اهمیت معاش و اقتصاد اشاره دارد. کسانی که در حوزه مناظرات تخصصی تعاون فعالیت کرده و می‌کنند، نه فقط به توسعه کشور کمک می‌کنند، بلکه کاری الهی انجام می‌دهند تا کشور را در مسیر توسعه و حرکت صحیح قرار دهند.

وی تصریح کرد: بخش تعاون که یکی از سه بخش اقتصادی کشور ماست شرایط متفاوتی داشته و اهمیتی فراوان دارد. هر دو نگاه سرمایه‌داری کمونیستی در بخش اقتصادی با شکست مواجه شده است. اسلام به مردمی‌سازی اقتصادی و تعاون و میانه‌روی در این حوزه اعتقاد دارد. تعاون به معنای مردمی‌سازی اقتصاد است و در اسلام افراد در کنار یکدیگر تعاون می‌کنند و خدا نیز با آن‌ها خواهد بود.

دکتر ویس‌کریمی بیان کرد: عدالت‌محوری موضوع مهم تعاون است. در فرهنگ تعاون رشد اقتصادی و اجتماعی برای همه است. در مدیریت بنگاه اقتصادی در تعاون همگان دارای یک رأی و نظر هستند. در سیره امامین انقلاب از روز اول تا به امروز مسئله تعاون در اقتصاد موضوع بسیار مهمی بوده است. این مناظرات کمک می‌کند تا در این مسیر حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: امروز باید نیروی کار را از همان دوران دانش‌آموزی تربیت کنیم تا در آینده به توسعه دست پیدا کنیم. امروز باید به شاخصه‌های کارآفرینی در اقتصاد بپردازیم تا به رشد و توسعه دست پیدا کنیم. ما باید تا می‌توانیم این قبیل مناظرات را در حوزه تحقیقات و پژوهش توسعه دهیم. باید کاری کنیم که از سال آتی زمینه جذب دانشجویان در تمامی رشته‌های اقتصادی در گرایش تعاون فراهم شود.

دکتر ویس‌کرمی در پایان سخنان خود تصریح کرد: باید کمک کنیم زمینه‌ای فراهم شود تا فرصت شغلی متناسب با نیاز جوانان در کشور ایجاد شود. از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این مناظرات تخصصی قدردانی می‌کنم و امیدوارم خداوند متعال توفیق دهد تا گام‌های مؤثری را در حوزه توسعه کشور برداریم.

دکتر رضا فریدزاه رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی بیان کرد: مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی جهاددانشگاهی به عنوان یکی از مراکز زیر مجموعه سازمان دانشجویان، اولین و تنها مرکز دانشگاهی برگزار کننده مسابقات مناظره است که در سال ۱۳۹۰ راه اندازی شده و از سال ۱۳۹۱ تاکنون به صورت متوالی 12 دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران را در سطح دانشگاه های سراسر کشور برگزار کرده است.

وی افزود: در دوره دوازدهم که هم اینک در ۴۵ واحد دانشگاهی و در تمامی استان های کشور در حال برگزاری است، تاکنون بیش از ۹۰۰ گروه دانشجویی و ۱۰۰۰ عضو هیات علمی مشارکت داشته‌اند که پس از پایان مرحله استانی مرحله کشوری مسابقات در اردیبهشت ماه سال آینده با حضور ۶۰ گروه برگزیده از سراسر کشور در تهران برگزار خواهد شد.

دکتر فریدزاده ادامه داد: از دیگر فعالیت های شاخص مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی برگزاری مناظرات اساتید و نخبگان دانشگاهی است که مطابق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، برگزاری این مناظرات به جهاددانشگاهی واگذار شده و در سال جاری اولین دوره این مناظرات در ۲۰ استان در حال برگزاری است که به ویژه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، توانسته نقش موثری را در آگاهی بخشی و همچنین ایجاد فضای مشارکت دانشگاهیان و تشویق و ترغیب آنان ایفا کند.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی بیان کرد: در کنار این فعالیت ها، برگزاری مناظرات تخصصی هم همواره مورد توجه مدیران این مرکز بوده که یکی از شاخص ترین آنها، برگزاری مسابقات مناظرات تخصصی تعاون است که با درک درست و شناخت اهمیت موضوع توسط مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی در دستور کار قرار گرفت و امسال به طور متوالی و مستمر سومین دوره این مسابقات برگزار شد.

وی افزود: علیرغم مسائل و مشکلاتی که در برگزاری این دوره از مسابقات وجود داشت، در مجموع ۱۸ گروه دانشجویی به صورت برخط و حضوری به رقابت با یکدیگر پرداختند که در نهایت امروز با برگزاری مسابقه رده بندی و فینال برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

دکتر فریدزاده با تاکید بر توجه به این نکته اصلی و اساسی که برای پیشرفت، راهی جز گفتگو و ایجاد فضای مفاهمه، همدلی و همراهی بین اقشار مختلف و تفکرات و سلایق مختلف وجود ندارد، گفت: قاعدتا یکی از بهترین و موثرترین راه های گفتگو، ایجاد فضایی تعاملی خواهد بود که در آن امکان گفتگوی توام با منطق، احترام و اخلاق و همراه باروحیه پذیرش نظر مخالف وجود داشته باشد؛ که همه اینها در مسابقات مناظره حاصل میشود.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تصریح کرد: از طرف دیگر هر اندازه این گفتگوها و مناظرات تخصصی به سمت دانشگاه ها و دانشجویان به عنوان آینده سازان و مدیران آینده کشور حرکت کند، قاعدتا مسیر عملیاتی اجرایی شدن ایده ها، در راه رسیدن و نیل به هدف نهایی و غایی که همانا پیشرفت همه جانبه نظام جمهوری اسلامی در همه حوزه ها است، تسهیل خواهد شد.

وی ادامه داد: از اینکه مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نگاهی عمیق و راهبردی، به اهمیت این موضوع به درستی پی برده و در این راه، پیشگام و صف شکن بوده اند، تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم دیگر دستگاه های اجرایی کشور هم به این حرکت ارزشمند، فاخر و تاثیرگذار فرهنگی که راهگشای بسیاری از مسایل آنان خواهد بود و می تواند ایده های جدیدی را فرا روی آنان بگذارند، بپیوندند.

دکتر فریدزاده بیان کرد: در پایان با توجه به طیف وسیعی از فعالیتهای مختلف که در مجموعه فرهنگی جهاددانشگاهی و به ویژه سازمان دانشجویان در حال برگزاری است آمادگی سازمان دانشجویان را به منظور توسعه کمی و کیفی همکاری های فی مابین اعلام میدارم و به صورت مشخص با توجه به گستردگی سازمان دانشجویان در استان های سراسر کشور که در قالب فعالیت ۴۵ شعبه سازمان دانشجویان در حال انجام است پیشنهاد می کنم علاوه بر برگزاری تمام حضوری دوره آتی مسابقات مناظره تخصصی تعاون به عنوان خواسته اصلی دانشجویان که مخصوصا بعد از پایان دوران کرونا، منطقی به نظر می رسد، طرح راه اندازی نظام مند و هدفمند تعاونی های دانشجویی به عنوان یک ایده جدید و قابل پیگیری برگزاری گفتگوهای تخصصی کارشناسان تعاون در دانشگاه های سراسر کشور، مناظره مسئولان و اساتید در حوزه تعاون، انجام گفتگوهای برون مرزی با توجه به سابقه برگزاری مناظره انگلیسی و برگزاری رویداد «تد» برای تعاونی های برتر دانشجویی یا دانش آموختگان و همچنین تولید محتوای مناسب و جذاب به منظور شناساندن این بخش مهم و مغفول مانده از اقتصاد به دانشجویان و دانشگاهیان را اعلام می کنم تا در یک برنامه زمان بندی شده کوتاه مدت حوزه تعاون در دانشگاهها از حالت غریبانه بودن خارج و با کنشگری موثر و مثبت، درعمل، فضای جدیدی را فرا روی دانشجویان و علاقه مندان ایجاد کند.

دکتر سید امیر حسین جوزی مدیرکل ترویج و تشکیل تعاونی ها اظهار کرد: تلاش کردیم تا زمینه‌ای فراهم شود تا پیشکسوتان حوزه تعاون با دانشجویان تعامل پیدا کرده و تجربیات خود را در اختیار ایشان قرار دهند. ما در حوزه تعاون مسائل مختلفی داریم که بسیار پیچیده است. تعاون و مسائل اجتماعی جنبه‌های متعددی دارد که باید بدان‌ها پرداخت. از طرفی تعاون موضوع اقتصادی نیز است و یکی از بحث‌هایی که باید بدان پرداخت، قوانین و مقررات مربوط بدان است.

وی بیان کرد: بنابراین پرداختن به موضوع تعاون به عنوان موضوع اقتصادی و اجتماعی و حقوقی یکی از برنامه‌های ماست که باید با بررسی آن به مساله مشارکت مردم در اقتصاد که همان تعاون است دست پیدا کنیم. کارآفرینی اجتماعی، مشارکت مردمی و ... از جمله موضوعات عرصه تعاون است که آثار بسیاری در جامعه دارند. در سند توسعه تعاون کشور تمامی نهاد‌ها وظایفی برعهده دارند که باید به خوبی بدان‌ها بپردازند و زمینه توسعه تعاون را فراهم کنند.

وی بیان کرد: پژوهشگران عرصه تعاون افسران این حوزه در کشور هستند. امروز گرایش تعاون در کارشناسی ارشد رشته اقتصاد دیده شده و کارشناسان اقتصادی می‌توانند در این مقطع به ادامه تحصیل پرداخته و راه علمی خود را تداوم دهند.

در ادامه، حامد ویس‌کرمی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در سخنانی بیان کرد: باید زمینه تلاش و کار تمامی مستعدان در حوزه تعاون فراهم شود. مناظرات دانشجویی فرصت مغتنمی برای بخش تعاون است. مناظره موضوع مفیدی در همه مکاتب بشری است و در مکتب اسلام و قرآن کریم مورد تأکید بوده است.

وی افزود: محل تضارب نظرات مخالف و موافق در مناظرات نظری است که به حق نزدیکتر بوده و می‌تواند جامعه را به سمت راه صحیح هدایت کند. به فرموده قرآن کریم کسانی که سخنان مختلف را شنیده و راه را انتخاب می‌کنند، کسانی بوده که اهل خرد و هدایت هستند.

مناظره نهایی مسابقات مناظره تخصصی تعاون با موضوع «تعاون، گفت‌و‌گو، ایران آینده» با گزاره توسعه تعاون در ایران هیچ‌گاه اولویت سیاست‌گذار نبوده است برگزار شد و در پایان تیم «سردار جنگل» به عنوان تیم اول، «خط اعتدال» به عنوان تیم دوم، «جهاد علمی» به عنوان تیم سوم و «اشراق» به عنوان تیم چهارم این دوره مسابقات معرفی شد.

 


نظر شما :