برگزاری افتتاحیه بیستمین همایش ملی و نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی ساخت و تولید/ جهاددانشگاهی همواره از توان فناوران خود در جهت رفع خلأهای کشور بهره برده است

۰۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۴ کد : ۶۸۸۸۳ پژوهش و فناوری
مراسم افتتاحیه بیستمین همایش ملی و نهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی ساخت و تولید با حضور دکتر مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و جمعی از متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی و بخش خصوصی و دولتی این حوزه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
برگزاری افتتاحیه بیستمین همایش ملی و نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی ساخت و تولید/ جهاددانشگاهی همواره از توان فناوران خود در جهت رفع خلأهای کشور بهره برده است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، امروز چهارشنبه (2 اسفندماه) مراسم افتتاحیه بیستمین همایش ملی و نهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی ساخت و تولید با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و جمعی از اساتید، متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی و تولیدکنندگان بخش‌های خصوصی و دولتی این حوزه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و دبیر علمی این همایش در ابتدای سخنان خود نزدیک بودن نیمه شعبان سالروز میلاد باسعادت امام زمان(عج) را تبریک گفت.
 

جهاددانشگاهی  در جهت رفع مشکلات کشور گام‌های موثری برداشته است

وی ضمن بیان فلسفه ایجاد و تشکیل این نهاد انقلابی، به ارائه گزارشی از دستاوردهای شاخص این نهاد پرداخت و گفت: ماهیت اصلی جهاددانشگاهی از ابتدای تشکیل انجام کارهای بر زمین مانده و دانش بنیانی است که سایرین در کشور انجام نمی دهند. لذا این نهاد از روزی که تشکیل شده به دنبال رفع خلأها در کشور بوده و در حوزه کارهای بر زمین مانده در کشور گام های شاخص و مهمی برداشته است.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه جهاددانشگاهی با توجه به اهداف و سیاستگذاری‌های خود وظیفه ذاتی‌اش را انجام کارهای بر زمین مانده‎‌ای دانسته که موجب رفع مشکلات مردم بوده است، تصریح کرد: جهاددانشگاهی از آغاز تشکیل در ابتدای انقلاب همواره سعی کرده است تا با حضور در عرصه های مختلف، مشکلات کشور را با استفاده از توانمندی متخصصان و فناوران خود به بهترین نحو ممکن مرتفع گرداند و همواره پرچم افتخار کشور را در عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دانش و پژوهش به اهتزاز درآورد.

دکتر مسلمی نائینی در ادامه یادآور شد: جهاددانشگاهی به برکت حضور متخصصان و فناوران خود طی بیش از چهار دهه گذشته اقدامات بزرگ و غرورآفرینی انجام داده است که از جمله آنها در حوزه های پزشکی و سلامت، فرهنگی، فنی و مهندسی، آموزش و پژوهش و علوم انسانی هستند.

وی با مقایسه وضعیت تحصیلی و پیشرفت های علمی کشور در قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار داشت: در دوران پیش از انقلاب پزشکان ما از کشورهای دیگر بودند، اما امروز شاهدیم که دانشجویان بسیاری از کشورهای دیگر برای تحصیل به ایران می آیند تا از زیرساخت های علمی و دانشی کشورمان استفاده کنند. دشمنان در گذشته حتی از تهیه و ساخت کوچکترین وسایل ما را محروم کرده بودند، اما امروز با توانمندی پژوهشگران و متخصصین در بخش های مختلف و همچنین فناوران جهاددانشگاهی شاهد پیشرفت های بسیاری در کشور هستیم.

رییس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه این نهاد در دوران جنگ تحمیلی، دفاع ما را به دفاع دانش بنیان تبدیل کرد، گفت: جهاددانشگاهی به عنوان پیشتاز توانسته به الگوسازی در حوزه های فنی- مهندسی، پزشکی، فرهنگی، آموزشی و پژوهش، کشاورزی و علوم انسانی تبدیل شده و دستاوردهای مهمی داشته باشد.

دکتر مسلمی نائینی در پایان سخنانش بیان کرد: جهاددانشگاهی با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های خود، آمادگی ایجاد بسترهای لازم برای همکاری با انجمن مهندسی ساخت و تولید ایران را داراست.

 

یکی از نقاط تمایز دانشگاه علم و فرهنگ اتصال آن به پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهاددانشگاهی است

دکتر مهدی باصولی رییس دانشگاه علم و فرهنگ نیز در ابتدای مراسم افتتاحیه بیستمین همایش ملی و نهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی ساخت و تولید گفت: مفتخریم که امسال این همایش را در دانشگاه علم و فرهنگ با همکاری انجمن ساخت و تولید کشور برگزار می‌کنیم.

وی افزود: دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاددانشگاهی و بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی کشور است که به تازگی در ISC رتبه اول دانشگاه‌های غیردولتی را کسب کرده و با حدود ۸۸۰۰ دانشجو، ۶ دانشکده، ۱۲۰هیأت علمی و ۷۲۰ مدرس مدعو خدمتگزار جامعه علمی کشور است.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی تصریح کرد: یکی از نقاط تمایز این دانشگاه اتصال آن به پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهاددانشگاهی است. همچنین گفتنی است، یکی از دانشکده‌های این دانشگاه با همکاری پژوهشگاه رویان ایجاد شده است و ان‌شاءالله در آینده این همکاری شکل دیگری پیدا خواهد کرد و توسعه پیدا می کند.

 

ارسال 143 مقاله فارسی و انگلیسی به همایش مهندسی ساخت و تولید

دکتر علی سعداله دبیر اجرایی همایش و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ هم در ادامه این مراسم با خیرمقدم به جامعه علمی و صنعتگران حاضر، اطلاعاتی درخصوص همایش، تعداد مقالات ارسال شده و موضوعات و محورهای همایش ارایه کرد.

وی افزود: امسال ۱۴۳ مقاله فارسی و انلگیسی به این کنفرانس ارسال شده و 105 داور علمی همایش آنها را بررسی کرده اند. همچنین 6 مقاله برتز از نظر روسای کارگاه ها و داوران و 3 پایان نامه حائز دریافت هدیه و لوح می شوند.

 

توجه به ساخت و تولید یکی از ضروریات اساسی کشور است

در ادامه همایش دکتر بهنام داودی رییس انجمن مهندسی ساخت و تولید بیان کرد: توجه به مبحث و موضوع ساخت و تولید فارغ از نگاه آموزشی و دانشگاهی، یکی از ضروریات اساسی کشور است‌.

وی افزود: ساخت و تولید یک دانش بین رشته‌ای نوین است و دلایل زیادی برای بسط و توسعه این رشته از جمله رونق صنایع داخلی، افزایش صنایع ملی، کاهش بیکاری، جلوگیری از خروج ارز، ارتقا دانش و تولید علم درکشور، دانش محوری استمرار و افزایش تولیدات فعلی، صادرلت کالا، مقابله با تحریم ها، تاثیرگذاری در سایر کشورها و مناسبات بین المللی و منطقه‌ای از طریق ایجاد بازار مصرف را می‌توان برشمرد.

دکتر داودی تصریح کرد: این کنفرانس از رویدادهای علمی برجسته کشور است که با هدف اشتراک گذاری جدیدترین دستاوردهای این حوزه برگزار می‌شود تا فرصتی برای تبادل اطلاعات و نمایش دستاوردهای دانشمندان و محققان باشد.

وی تاکید کرد: موفقیت این کنفرانس نتیجه همکاری جامعه علمی و خانواده بزرگ ساخت و تولید بوده است.

 

برای رسیدن به توسعه اقتصادی باید از الگوهای درست پیروی کنیم

در ادامه بیستمین همایش ملی و نهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی ساخت و تولید، مهندس علیزاده رییس هیأت مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان البرز و رییس هیأت مدیره شرکت مهگل بیان کرد: برای رسیدن به توسعه اقتصادی باید از الگوهای درست پیروی کنیم.

وی افزود: در کشورهای مختلف بحث توسعه اقتصادی دارای ثبات است. در کشور ما این وظیفه با دولت است که طی چهار دهه گذشته سیاست های اقتصادی مختلفی ایجاد شده است.

رییس هیأت مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان البرز با اشاره به تأکید این صندوق بر بهره گیری از سرمایه بخش خصوصی گفت: ضمن حمایت از متخصصان جوان، این نوید را می دهیم که در جذب و نگهداری نخبگان در کشور موفق عمل کنیم. با اتصال این صندوق به جهاددانشگاهی، زمینه جذب حدود 60 جوان نخبه را در حوزه های مختلف دانش بنیان فراهم کرده ایم که مشغول فعالیت هستند.

مهندس علیزاده تأکید کرد: تا زمانی که نتیجه تحقیقات و تخصص ها در بستر جامعه وارد نشود، نه متخصصان از بهره مند می شوند و نه جامعه از آن بهره خواهد برد. باید جزایر مختلف حوزه صنعت به مجمع الجزایر تبدیل شده توانمندی های یکدیگر را شناسایی کنند تا به بهره‌وری برسیم.

وی خطاب به جوانان دانشجو و متخصص حاضر در همایش گفت: شما آینده کشور هستید و باید ایده ای را دنبال کنیم که وجب به وجب خاک ایران را حفظ کنیم و در صندوق پژوهش و فناوری البرز از طرح های شما استقبال می کند.
 

برای ایرانی آباد در انتخابات شرکت کنیم

دکتر حاجی تاروردی از متخصصان سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف نیز در این همایش به ارائه گزارشی از دستاوردها و اقدامات متخصصان و فناوران این سازمان در دوران دفاع مقدس پرداخت و بیان کرد: جنگ تحمیلی با پشتوانه قوی علمی پیش رفت.

وی ضمن اشاره به طرح‌های انجام شده توسط متخصصان و فناوران جهاددانشگاهی صنعتی شریف در دوران دفاع مقدس گفت: جوانان دانشگاه صنعتی شریف در دوران جنگ بنیانگذاران دانش فنی در حوزه صنایع نظامی و دفاعی کشور بودند.

دکتر حاجی تاروردی خاطرنشان کرد: توانمندی نظامی الان کشور باعث بازدارندگی دشمنان شده است. بخشی از اقتدار کشور مربوط به مباحث سرمایه اجتماعی است که بحث انتخابات است و اگر می‌خواهیم ایرانی آباد و با پیشرفت داشته باشیم باید در انتخابات پیش رو شرکت کنیم تا دشمن مأیوس شود.  

 

سرعت دستیابی به نوآوری را افزایش دهیم

مهندس مجید فهیمه امیری قائم مقام شرکت ساپکو یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود و بیان کرد: آنچه باید به آن توجه کرد محیط کسب و کار صنعت در سطح بین الملل است.

وی با بیان اینکه سرعت تکنولوژی در دنیا به حدی بالاست که حوزه تکنولوژی داخل به آن نمی رسد، گفت: خلأیی که بین رشد در دنیا و داخل کشور وجود دارد با نوآوری پر می شود. لذا از دانشجویان و فناوران انتظار می رود به سمت دانش پیش بروند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ساپکو تأکید کرد: باید بپذیریم صنعت به سمت حوزه هوش مصنوعی پیش می رود و اختلاف بین دانش داخل و دنیا را بپذیریم. همچنین باید سیستم نوآوری را در خودمان بروزرسانی کنیم و سرعت رسیدن به این دانش و نوآوری را در اولویت کارمان قرار دهیم.

دکتر مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، در پایان مراسم افتتاحیه بیستمین همایش ملی و نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی ساخت و تولید، از نمایشگاه هنرهای قرآنی «قلم» سازمان قرآنی بین المللی ایکنا و دستاوردهای سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در دوران دفاع مقدس که در حاشیه این همایش برپا شده است، بازدید کرد.

گفتنی است، این همایش طی روزهای ۲ و ۳ اسفندماه با حضور متخصصان و پژوهشگران برگزار می‌شود که به ارایه مقالات خود می‌پردازند.


نظر شما :