در ویژه برنامه «رقص دلفین‌ها» مطرح شد؛

ضرورت زنده‌ نگه‌داشتن رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس

۰۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۹ کد : ۶۸۸۷۱ فرهنگی
ویژه برنامه «رقص دلفین‌ها» با محوریت روایتگری از نقش آفرینی هوانیروز در ۸ سال دفاع مقدس با حضور سرهنگ خلبان هوانیروز غلامرضا علیزاده نیلی و جمعی از خلبانان این یگان در جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد.
ضرورت زنده‌ نگه‌داشتن رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر «حسین امینی‌مشهدی» رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در این مراسم که در سالن همایش‌های زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی برگزار شد، اظهار کرد: از بزرگترین آسیب‌های حوزه دفاع مقدس فراموش کردن رشادت‌ها و ایثارگری‌هایی است که رزمندگان ما  در دوران جنگ از خود نشان دادند.

وی با یادآوری اینکه در دوران جنگ، هوانیروز جزو نیروهایی بود که تمام طول جبهه‌های نبرد را پوشش می‌داد، بیان کرد: از حدود 60 عملیاتی که در دوران دفاع مقدس صورت گرفت هوانیروز در 58 عملیات حضور داشت که این مساله بر نقش موثر هوانیروز به عنوان یکی از کارآمدترین یگان‌های تخصصی نیروی زمینی ارتش صحه می‌گذارد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در زمان جنگ، پرواز بالگردهای هوانیروز در آسمان احساس دلگرمی را برای رزمندگان به ارمغان می‌آورد و امروز نیز نقش موثر این یگان در افزایش اقتدار کشور بر کسی پوشیده نیست.

 در بخش دیگری از این مراسم، تریبون در اختیار سرهنگ خلبان هوانیروز «غلامرضا علیزاده‌نیلی» قرار گرفت، او که کتاب "رقص دلفین‌ها" نیز به قلمش نگاشته شده است، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: از زمان انقلاب و آغاز قائله کردستان امام خمینی(ره) فرمودند که باید ارتش این قائله را پایان دهد.

وی با اشاره به نقش هوانیروز در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: جنگ در سال 1367 به پایان رسید اما نه برای خلبانان هوانیروز، چراکه ما تا همین امروز عملیات‌های زیادی را برای مقابله با تهدیدات مختلف به خصوص مقابله با اشرار داشتیم.

علیزاده‌نیلی درخصوص چرایی تحمیل جنگ به ایران خاطرنشان کرد: بعد از کودتای 28 مرداد آمریکایی‌ها در ایران به گونه‌ای عمل کردند که ایران را یکی از مستعمرات خود کنند، فرماندهان آن زمان ارتش جرات اینکه در مقابل آمریکایی‌ها سوال یا بحثی را مطرح کنند نداشتند، به طوری که وقتی یکی از قطعات  هواپیماها دچار نقص می‌شد آن را تعمیر نمی‌کردند تا مبادا مهندسان و خلبانان ایرانی از آنها چیزی یاد بگیرند برای همین قطعه ناقص را با قطعه جدید جایگزین می‌کردند.

این سرهنگ خلبان هوانیروز با مروری بر جنایاتی که با پشتیبانی آمریکایی‌ها در ایران صورت گرفت، افزود: در قائله کردستان و حزب کومله نیروهای ما را سلاخی می‌کردند تا ترس و وحشت را در دل رزمندگان بیاندازند، از طریق صدام وبا قرار دادن تجهیزات و امکانات در اختیار او به کشورمان حمله کردند و همه این‌ها در حالی صورت گرفت که ما در ابتدای انقلاب توان تولید سیم خاردار نداشتیم و خمپاره‌ها و مهمات‌مان سهمیه‌ای بود، اما مقاومت کردیم و نتیجه این مقاومت سرافرازی و قدرتمندی ایرانی است که امروز با اقتدار در آن زندگی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دشمن بر روی ایثار و از خودگذشتگی نیروهای ما حسابی باز نکرده بود، خاطرنشان کرد: ما جنگ را با کمترین امکانات آغاز کردیم و با افتخار به پایان رساندیم چراکه رزمندگانی که در جبهه‌ها بودند هر روز خدا را می‌دیدند و معجزه او را در میدان نبرد لمس می‌کردند.

در ادامه این مراسم چند تن از رزمندگان و پیشکسوتان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی به نقل خاطراتی از دوران جنگ پرداختند و در پایان مراسم از فرزندان جانبازان جهادگر تقدیر به عمل آمد.


نظر شما :