نشست «تاثیرات محیط زیستی پروژه‌های شهری بر آینده پایدار شهرهای ایران»برگزار شد

۲۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۲ کد : ۶۸۶۵۰ پژوهش و فناوری
نشست تاثیرات محیط زیستی پروژه‌های شهری بر آینده پایدار شهرهای ایران، توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی برگزار شد.
نشست «تاثیرات محیط زیستی پروژه‌های شهری بر آینده پایدار شهرهای ایران»برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، نشست تاثیرات محیط زیستی پروژه‌های شهری بر آینده پایدار شهرهای ایران با سخنرانی دکتر معصومه اشتیاقی جامعه شناس و پژوهشگر شهر و محیط زیست برگزار شد.

در ابتدای نشست دکتر اشتیاقی با اشاره به این نکته که محتوای این سخنرانی برگرفته از بخشی از نتایج رساله­ ی دکتری ایشان در حوزه ­ی محیط زیست با عنوان "ارزشیابی رئالیستی سیاست­ ها و برنامه‌های توسعه شهر تهران با تاکید بر حقِ به شهر " است، گفت: هدف برگزاری این نشست پرداختن به بعد محیط زیستی تاثیرات پروژه‌های شهری در آینده­ محیط زیستی ایران است

در ادامه وی به رابطه نامتوازن توسعه­ شهری و توسعه­ پایدار در ایران تأکید و بیان کرد: در شهرهای بزرگ به خصوص تهران بخشی از پوشش گیاهی حذف و به جای آن سازه ­های بتنی ساخته شدند. این در حالی است که میزان سرانه­ فضای سبز در تهران کمتر از میزان جمعیت است، از سوی دیگر نیز فعالیت­های شهری در تهران رو به افزایش است.

دکتر اشتیاقی در پایان اینگونه نتیجه­ گیری کرد که ضرورتی وجود ندارد که بر اساس مدل توسعه­ شهر تهران، شهرهای کوچک نیز تغییر و توسعه یابند. نیازی نیست که به مانند شهر تهران در شهرهای شمالی مانند ساری بزرگ­راه و آزاد­راه احداث شود. شهر سهم تمام شهروندان است و حق شهروندان داشتن آسمان آبی و زمین پاک است و امید است که استراتژی توسعه شهرها در ایران به خصوص شهر تهران در مسیر توسعه ­ی پایدار و حراست از منابع طبیعی حرکت کند.


نظر شما :