اختتامیه پویش «رستا» در جهاددانشگاهی لرستان برگزار شد/ جمع‌آوری ۱۷ هزار جلد کتاب در این طرح

۱۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۷ کد : ۶۸۰۵۰ فرهنگی
آیین اختتامیه پویش ملی نذر کتاب «رستا» امروز، ۱۰ بهمن‌ماه در سالن همایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان برگزار شد.
اختتامیه پویش «رستا» در جهاددانشگاهی لرستان برگزار شد/ جمع‌آوری ۱۷ هزار جلد کتاب در این طرح

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، اختتامیه پویش ملی نذر کتاب «رستا» به همت معاونت فرهنگی جهاد‌دانشگاهی لرستان، ۱۰ بهمن‌ماه، با حضور دکترعلیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، دکتراحسان یاوری معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان، دکتر حامد علی‎اکبرزاده، رییس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی، مدیران دستگاه‌های فرهنگی، دانشگاهیان، دانش‌آموزان، گروه‌های جهادی، مؤسسات مردم‌نهاد و... برگزار شد.

روش‌های نوین در مطالعه کتاب معرفی و ترویج شود

 فرهنگی جهاد دانشگاهی در این مراسم با تأکید بر لزوم معرفی روش‌های نوین و جذاب در مطالعه کتاب، از انتشار ۱۲ هزار جلد کتاب در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: لازم است فعالیت‌هایی که در حوزه ایجاد زیرساخت نشر کتاب در کشورمان پس از انقلاب اسلامی انجام گرفته، به عنوان یکی از افتخارات فرهنگی برای مردم تبیین شود.

 دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی  با اشاره به دستاوردهای جهاد دانشگاهی در زمینه نشر گفت: در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تاکنون ۱۲ هزار عنوان کتاب منتشر شده است.

وی با اشاره به بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» و اینکه در این بیانیه به موضوع آزاد‎اندیشی فکری اشاره شده است، افزود: در دهه نخست و آغازین انقلاب اسلامی در زمینه نشر کتاب ضعف‌ها و کاستی‌ها و از آن جمله در حوزه ظرفیت نهادی در کشور وجود داشت و جهاد دانشگاهی با تأسیس سازمان انتشارات این مسئله را پاسخ داد و خوشبختانه در حال حاضر ما شاهد رشد چشمگیر واحدهای انتشاراتی در سطح کشور هستیم که این از مصادیق پرداختن به توسعه زیرساخت آزادی فکر و اندیشه‌ در جمهوری اسلامی بوده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، موضوع مناظرات دانشجویی و اساتید که جهاد دانشگاهی به آن ورود پیدا کرد را یک اقدام مسئله‌مند دانست و اضافه کرد: لازم است فعالیت‌هایی که در حوزه نشر کتاب در کشور انجام گرفته، به عنوان یکی از افتخارات انقلاب اسلامی برای مخاطبان تبیین و معرفی شود.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی با کمک نخبگان دانشگاهی باید به مباحث جدیدتر ورود پیدا کند، گفت: یک موضوع مهم که جای کار دارد، توجه دادن مردم به اهمیت امر مطالعه در کیفیت زندگی است که متأسفانه در این زمینه کم کار شده است و سرانه مطالعه موجود قابل دفاع نیست و می‎‌طلبد با توجه به پایین بودن این شاخص در کشور در این زمینه تدابیر لازم همراه با نطام انگیزشی و حمایتی اندیشیده شود.

کلانتر مهرجردی بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه ترویج مطالعه تأکید کرد و با اشاره به اجرای موفق طرح ملی «رستا»، اظهار کرد: این طرح که از سوی جهاددانشگاهی طی دو دوره اجرا شده، هم بحث نشر و هم ترویج مطالعه را با هم توأمان دارد.

وی بر ضرورت توجه به بحث ترویج مطالعه کتاب در مناطق محروم و همچنین رفع بی‌عدالتی‌‎های موجود در این زمینه تأکید کرد و افزود: کتاب و مطالعه کتاب خوب بنا بر توصیه‌های مکتبی‌مان، می‌‎تواند انسان را به سعادت برساند که می‌طلبد در زمینه تولید کتاب مؤثر و خوب اقدامات بیشتری انجام بگیرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، همچنین طرح «هم‌کتاب» با هدف ترویج مطالعه میان همکاران سازمان جهاد اجرا شد و با استقبال خوبی همراه بود چرا که با این طرح افراد می‌‎توانستند تجربه خواندن خود را در اختیار دیگران قرار دهند. طرح تشکیل حلقه‌های مطالعاتی در دانشگاه‌ها هم از این جنس با مخاطب دانشجویی است.

کتاب مهمترین و مؤثرترین محصول فرهنگی است

دکتر حامد علی اکبرزاده رییس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی در این آیین با بیان اینکه کتاب مهمترین و مؤثرترین محصول فرهنگی است، گفت: براساس ارزیابی‎‌های انجام شده میزان توجه به کتاب و مطالعه کتاب در سطح جامعه پایین است که می‎طلبد در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه کتاب اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به این که سایر محصولات فرهنگی اعم از فیلم، تئاتر و... در یک کتاب یا اثر مدون کتابی ریشه دارند و این نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری کتاب است، افزود: هر قدر به ترویج، مطالعه، تأمین و تجهیز کتابخانه‌های شهرها به ویژه مناطق محروم توجه شود به همان میزان شاهد رشد و توسعه فرهنگی نیز خواهیم بود.

دکتر علی اکبرزاده به فعالیت جهاددانشگاهی به‌عنوان مولود انقلاب به بحث نشر کتاب اشاره کرد و ادامه داد: جهاددانشگاهی طی چهار دهه فعالیت خود طرح‌های فرهنگی ملی خوبی اجرا کرده که یکی از این طرح‌ها که با مشارکت خوبی از سوی دانشجویان و دانش‌آموزان همراه شد پویش ملی نذر کتاب «رستا» است.

وی با بیان اینکه اولین دوره طرح ملی نذر کتاب «رستا» طی سال ۱۴۰۰ توسط جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد، افزود: استان لرستان نیز دومین دوره این طرح را برگزار کرد که در قالب این طرح بیش از ۱۷ هزار جلد کتاب با مشارکت دانش‌آموزان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم جهت توزیع بین مناطق محروم با اولویت روستاها، مدارس و مساجد مناطق محروم و فاقد کتابخانه‌ عمومی جمع‌آوری شده است.

رییس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه این طرح ملی سال‌های آینده نیز اجرا خواهد شد، از دستگاه‌هایی که جهاددانشگاهی لرستان را در برگزاری باشکوه این طرح ملی یاری دادند، قدردانی کرد و گفت: ما باید تلاش کنیم با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی دانش‌آموزان را به مطالعه کتاب تشویق کنیم کمااینکه ترویج مطالعه کتاب امروز به‌عنوان یک دغدغه مهم مطرح است.

وی با تأکید بر این که با توجه به رشد روزافزون استفاده از فضای مجازی و در مقابل کاهش سرانه مطالعه کتاب خواستار فرهنگ‎سازی در زمینه مطالعه مؤثر در بین نسل نوجوان و جوان به ویژه دانش‎آموزان تأکید کرد و از دانشجویان و دانش‌آموزان استان خواست از ظرفیت جهاددانشگاهی استفاده کنند.

جمع‌آوری ۱۷ هزار جلد کتاب در قالب طرح ملی «رستا»

دکترفرهاد فرامرزیان، رییس جهاددانشگاهی لرستان نیز با اشاره به اجرای طرح ملی نذر کتاب در استان گفت: این طرح ملی با عنوان «رستا» و با هدف تأمین کتب مورد نیاز دانش‌آموزان مناطق محروم لرستان اجرا شد.

وی با بیان اینکه در این طرح ملی که از سوی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی کشور و به همت جهاددانشگاهی لرستان برگزار شد، ادارات و سازمان‌هایی از جمله استانداری، کانون پرورش فکری، آموزش و پرورش و... مشارکت داشتند.

دکتر فرامرزیان از جمع‌آوری ۱۷ هزار جلد کتاب در قالب این طرح ملی خبر داد و اضافه کرد: این کتاب‌ها با توجه به موضوع دسته‌بندی شدند که بین مدارس و مساجد مناطق محروم و فاقد کتابخانه عمومی استان توزیع خواهد شد.

رییس جهاددانشگاهی لرستان به مشکلات دانش‌آموزان مناطق محروم در زمینه دسترسی به کتب به‌ویژه کتب آموزشی و کنکور اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای این پویش می‌توان امیدوار بود کاستی‌هایی که دانش‌آموزان ساکن در مناطق محروم در زمینه عدم دسترسی به کتب آموزشی، علمی، کنکور و... دارند، مرتفع شود.

وی با بیان این که کتاب‌های جمع‌آوری شده در مناطقی که دسترسی به کتابخانه عمومی و فضای مطالعه عمومی ندارند، توزیع خواهد شد، اظهار کرد: در قالب طرح رستا توسط مرکز خیریه رهروان شهدا تعدادی کتاب در ۲۰ کمپ و گرمخانه توزیع خواهد شد و توسط دبیرخانه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد نیز تعدادی کتاب بین مساجد روستایی مناطق محروم و فاقد کتابخانه عمومی توزیع خواهد شد.

دکتر فرامرزیان افزود: همچنین در قالب طرح رستا توسط مرکز خیریه آموزشی کوثر نیز تعدادی کتاب بین کودکان بی‌سرپرست، بدسرپرست و جاماندگان از تحصیل و توسط قرارگاه تحول اجتماعی استانداری لرستان نیز تعدادی کتاب بین روستاها و مناطق حاشیه‌ای شهرها توزیع می‌شود.

این آیین در سالن همایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان همراه با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری برگزار شد که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به پخش کلیپ، سخنرانی، قرائت دلنوشته درباره کتاب، قصه‌گویی با موضوع «عمو قاسم»، برگزاری مسابقه و تجلیل از فعالان کتاب اشاره کرد.

 

نظام‌نامه ارتقای فعالیت‌های فرهنگی لرستان تدوین شود

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی همچنین در نشست شورای فرهنگی دانشگاه‌های لرستان که به میزبانی جهاد دانشگاهی برگزار شد گفت: دبیرخانه ‏شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های لرستان می‌تواند پیشتار شده ‏و نظام‌نامه ارتقای فعالیت‌های فرهنگی لرستان تدوین شود.

دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی با اشاره به موضوعات و نقاط عطف سیاسی اجتماعی کشور در ‏دوره‌های مختلف، اظهار کرد: انتخابات برای کشور ما مانند یک آزمایشگاه ‏است که طراز یک جامعه به محک می‌آید و خیلی از افراد از این آزمایش و ‏آزمایشگاه، بنا به فهم حق و تکلیف سربلند بیرون آمده و امتحان خود را به خوبی پس می‌دهند.‏

وی با اشاره به این که انتخابات دارای دو نبش حکمرانی و مردمی است که ‏جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل تاکنون پرونده درخشانی در این ‏رابطه داشته است، بیان کرد: در یک ارزیابی منصفانه بین کشورهایی که مدعی ارزیابی مردمی بوده‌اند، همواره ایران اسلامی در میدان مردمی نسبت به آن‌ها مورد توجه و ‏رصد دائمی دیگران بوده و هست و خوشبختانه تاکنون حضور مردم ما از تراز جهانی بالاتر بوده‌ است.‏

دکتر کلانتر مهرجردی با اشاره به اینکه ما شاهد رشد فعالیت‌های فرهنگی در ‏مجموعه جهاددانشگاهی و دانشگاه‌های کشور در دولت سیزدهم و از جمله استان لرستان بوده‌ایم، تصریح کرد: ‏جهاددانشگاهی نهاد خاص مولود انقلاب اسلامی است که هیچ تعلق ملکی و مکانی ندارد جز تعلق به انقلاب اسلامی و مردم و در این خط، همواره خدمتگذار دانشجو و دانشگاه بوده است.‏

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با گریزی به نظام معنایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ‏سرمشق‌های فکری که مقام معظم رهبری در اختیار مسئولان و فعالان ‏فرهنگی در مقاطع مختلف قرار داده‌اند، اضافه کرد: سه محور قطعیت‌ها، ‏شگفتی‌‌ها و علائم تغییر را می‌توان از این سند استخراج کرد.‏

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک قطعیت بود که به حضور آگاهانه مردم و رهبری داهیانه امام خمینی(ره) رقم خورد. در ادامه شگفتی‌هایی به ‏وجود آمد که از جمله آن‌ها می‌توان به حضور همیشگی‌شان در صحنه‌های ‏مختلف انقلاب مانند راهپیمایی‌ها و انتخابات‌های مختلف اشاره کرد و همچنین ‏تربیت شگفتی‌سازانی مانند شهید تهرانی مقدم و زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی که در ‏تحصیلات خود پای از وطن هم بیرون نگذاشتند و در زمینه علمی و ‏پژوهشی ضمن رصد تحولات و تجربه علمی و کشاندن اندیشمندان به ایران اسلامی، شگفتی‌‌های نوینی آفریدند که این موضوعات را باید به زبان دانشجویان و ‏نسل نو، بیان و منتقل کرد تا امکان تکرار آن در دسترس گردد.‏

لزوم تحول انقلابی ساختار فرهنگی

دکتر کلانتر مهرجردی گفت: نظام تدبیر حوزه فرهنگ در دهه گذشته دچار بحران و رخوت ‏شده است و باید در این زمینه فکری کرد بهترین سخن در این معنا، اشاره به لزوم تحول انقلابی ساختار فرهنگی است که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند. در این زمینه دبیرخانه ‏شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های لرستان می‌تواند پیشتاز شده ‏و نظام‌نامه ارتقای فعالیت‌های فرهنگی لرستان را به عنوان یکی از کارهای فکری ‏شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های لرستان با نظر داشت تجربه زیسته تدوین کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه برنامه‌های فرهنگی نیز باید ‏مانند برنامه‌های پژوهشی دارای هویت و استانداردسازی شود، افزود: یکی از ایرادات ما در حوزه ‏فرهنگی این است که از صاحبان و بازیگران اصلی فرهنگی در این سالیان غفلت کردیم، به ‏عنوان نمونه هر کاری در دانشگاه انجام می‌شود باید از شکل‌گیری ایده تا اجرا ‏با حضور دانشجویان باشد که قطعاً نتیجه بهتر حاصل خواهد بود.

وی گفت: فعالیت‌های فرهنگی دارای سه بخش ساختار، فعل و فرآیند هستند ‏که ما در زمینه ساختار و فعل فرهنگی بد عمل نکردیم ولی ایراداتی داشتیم اما متأسفانه از ‏بخش فرآیند غافل شده‌ایم.‏

دکتر کلانتر مهرجردی با اشاره به اینکه در انجام فعالیت‌های فرهنگی ابتدا باید ‏مخاطب خود را شناسایی کنیم، بیان کرد: دانشجویان و دانشگاهیان بخشی از ‏بدنه جامعه را تشکیل می‌دهند که ما متولیان فرهنگی این حوزه ‏می‌توانیم برنامه‌های جامع و کاملی برای خانواده‌های این نهاد پر عیال برای تأثیرگذاری بیشتر در جامعه داشته باشیم، نمی‌شود برای دیگران اندیشید ولی از خود غافل شد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه ما در این نهاد پنج واحد ‏تخصصی مانند سازمان فعالیت‌های قرآنی، سازمان دانشجویان، ایسنا، ایکنا و ‏ایسپا را داریم که یک قرارگاه آماده و در خدمت دانشگاه‌هاست، ادامه داد: دهه فجر قله فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌هاست. باید ‏در این بازه که زمان بین ترم و رفتن دانشجویان است فکر جدی شود و این کار با جابجایی اندک در تقویم آموزشی قابل انجام است، البته چون یک جهت مسئولیت دانشگاه، اثرگذاری در جامعه است، در این‌ مقاطع می‌توان روی مخاطبان عام در ‏جامعه برنامه‌‌های فرهنگی و متنوعی داشته باشد.

دکتر کلانتر مهرجردی با تأکید بر اینکه باید در حوزه بصیرت‌افزایی کار شود، تصریح کرد: شور و شعور باید در کنار یکدیگر باشند، اگر در اجرای ‏برنامه‌های فرهنگی فقط شور را در نظر بگیریم، تنها روی حال و آن هم انفرادی تأثیر ‏گذاشته‌ایم اما اگر روی بصیرت دانشجویان کار کنیم، می‌توان هر دانشجو را در مدل گلدکوییستی فرهنگی بر جمع زیادی از دانشجویان مؤثر دانست.‏


نظر شما :