بررسی مدارک علمی بین المللی با موضوع جنگ غزه توسط SID

۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۱ کد : ۶۷۶۰۹ پژوهش و فناوری
مدارک علمی بین المللی مرتبط با جنگ غزه توسط اداره تحلیل دادگان مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی بررسی شد.
بررسی مدارک علمی بین المللی با موضوع جنگ غزه توسط SID

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی(SID)، با شروع جنگ میان اسرائیل و غزه، جامعه علمی به‌عنوان جامعه‌ی بی‌طرف در سیاست و جنگ واکنش خود را در قالب مدارک علمی نشان داد. به‌طوری که در سال 2023، در پایگاه اسکوپوس، 52 مدرک علمی با موضوع جنگ غزه نمایه شده است. بر این اساس، در این گزارش به مدارک علمی بین‌المللی با موضوع جنگ غزه در پایگاه اسکوپوس، بزرگ‌ترین نمایه استنادی دنیا، می‌پردازیم.

 

بررسی مدارک علمی مرتبط با جنگ غزه

 

نمودار 1، حوزه‌های موضوعی مدارک علمی مرتبط با جنگ غزه را نشان می‌دهد.

براین اساس، بیشتر مدارک علمی مرتبط با جنگ غزه، به‌ ترتیب مربوط به حوزه‌های موضوعی «علوم اجتماعی»، «پزشکی»، «هنر» و «علوم انسانی» هستند. توزیع موضوعی مدارک علمی مرتبط با جنگ غزه نشان می‌دهد که بُعد روانی جنگ بیش از مسائل پزشکی، محققان را درگیر کرده است.

جدول 1، منابعی را نشان می‌دهد که بیشترین تعداد مدارک علمی مرتبط با جنگ غزه را منتشر کرده‌اند.

براین اساس «Lancet» ، «Journal Of Palestine Studies» و «Israel Affairs» به‌ترتیب منابعی هستند که بیشترین تعداد مدارک علمی مرتبط با جنگ غزه را منتشر کرده‌اند. مجله Lancet یکی از قدیمی‌ترین مجلات در حوزه موضوعی پزشکی است که متعلق به کشور انگلیس است. مجله Journal Of Palestine Studies از سال 1971 به‌صورت فصلنامه منتشر می‌شود و ناشر آن مؤسسه مطالعات فلسطین، تیلور و فرانسیس و انتشارات دانشگاه کالیفرنیا است. مجله Israel Affairs از سال 2009 توسط Routledge منتشر می‌شود که موضوعات آن تاریخ و سیاست، ادبیات و هنر، امور استراتژیک و اقتصاد، درگیری اعراب و اسرائیل و روابط اسرائیل است.

جدول 2، اسپانسرهای مدارک علمی منتشر شده با موضوع جنگ غزه را نشان می‌دهد.

براین اساس «Israel Science Foundation»، «Brain and Behavior Research Foundation» و «Academy of Finland» به‌ترتیب بیشترین حمایت مالی را از مدارک علمی با موضوع جنگ غزه داشته‌اند.

نمودار 2، کشورهایی را نشان می‌دهد که بیشترین تعداد مدارک علمی با موضوع جنگ غزه را منتشر کرده‌اند.

براین اساس «اسرائیل»، «آمریکا» و «انگستان» به‌ترتیب  کشورهایی هستند که بیشترین تعداد مدارک علمی با موضوع جنگ غزه را منتشر کرده‌اند.

Punamäki, Raija Leena از Tampere University, Tampere, Finland و Veronese, Guido از Stellenbosch University, Stellenbosch, South Africa محققانی هستند که بیشترین تعداد مدارک علمی با موضوع جنگ غزه را منتشر کرده‌اند.

 

جدول 3، پراستنادترین مدارک علمی با موضوع جنگ غزه را نشان می‌دهد

 براین اساس، مدارک علمی پر استناد جنگ غزه، بیشتر بر موضوع PTSD یا اختلال استرس پس از سانحه متمرکز هستند.

شکل 1، کلمات کلیدی مدارک علمی با موضوع جنگ غزه را نشان می‌دهد.

براین اساس، این نقشه از هفت خوشه تشکیل ‌شده که رنگ هر آیتم نشان‌دهنده یک خوشه است. خوشه اول، رنگ قرمز با موضوع جنگ، خوشه دوم، رنگ سبز با موضوع جغرافیای جنگ، خوشه سوم، رنگ آبی با موضوع آسیب‌های روانی، خوشه چهارم، رنگ زرد با موضوع تروما، خوشه پنجم، رنگ بنفش با موضوع استرس و سلامت روان، خوشه ششم، رنگ آبی کمرنگ با موضوع خشونت و خوشه هفتم، رنگ نارنجی با موضوع محاصره فلسطین و سلامت است.

همچنین کلمات کلیدی «trauma»، «gaza strip»، «ptsd»، «children» و «hamas» به‌ترتیب پرتکرارترین کلمات کلیدی به‌کاررفته در مدارک علمی با موضوع جنگ غزه هستند.

موضوعات «2014 gaza war»، «peace» و «posttraumatic growth» نیز جدیدترین موضوعات در مدارک علمی با موضوع جنگ غزه هستند.


نظر شما :