برگزاری نشست‌ «دوشنبه‌ها با توسعه» با موضوع دین و توسعه

۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۶ کد : ۶۷۵۸۸ پژوهش و فناوری
پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران، نشست‌ «دوشنبه‌ها با توسعه» را با موضوع «دین و توسعه در ایران» و با حضور نخبگان و دانشگاهیان به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند.
برگزاری نشست‌ «دوشنبه‌ها با توسعه» با موضوع دین و توسعه

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، پژوهشکده مطالعات توسعه جهاددانشگاهی، نوزدهمین نشست از سلسله نشست‌ «دوشنبه‌ها با توسعه» را به‌منظور برسی مسایل مهم و اساسی توسعه در ایران به‌موضوع «دین و توسعه» اختصاص داده است.

در نشست دین و توسعه، دکتر محمد منصورنژاد و دکتر محمود نجاتی‌حسینی از پژوهشگران و نویسندگان مهم این حوزه در کشور ۲۵ دی ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴ در محل پژوهشکده مطالعات توسعه چالش‌های مهم دین و توسعه در ایران را بررسی می‌کنند.

ارتباط توسعه و فرهنگ در همه کشورهای در حال توسعه از مسائل مهمی است که اگر به آن توجه نشود، مانع اصلی توسعه متوازن و پایدار در آن کشور خواهد بود. دین نیز به‌عنوان بخش مهمی از فرهنگ در تمام کشورها و علی‌الخصوص در منطقه خاورمیانه و ایران از عناصر مهمی است که بدون توجه به آن و بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف آن نمی‌تواند جامعه ایران را در مسیر صحیح توسعه قرار دهد.

در طول تاریخ بیش از یکصد ساله اخیر نیز همواره شاهد بوده‌ایم که دین از یک طرف هم توانسته است به‌عنوان عامل پیشران برنامه‌ها و پروژهای توسعه‌ای در ایران عمل کند و از دیگرسو به‌عنوان یکی از موانع مهم توسعه در ایران لحاظ شود.

به‌عنوان نمونه در انقلاب مشروطه یک نگاه و برداشت از دین به‌عنوان عامل اصلی و محرک انقلاب بود و از طرف دیگر، نگاهی واپسگرا و غیرمتمدن به‌عنوان مخالف جدی مشروطه ظهور کرد.

در نمونه توسعه مدارس جدید در ایران، برداشتی غیردقیق از دین، توسعه این مدارس را با چالش‌های فراوان مواجه کرد و در انقلاب اسلامی، دین عامل اصلی چرخش اساسی نظام ایران از یک نظام اقتدارگرا و فردی به نظامی مردمی و دموکراتیک ظاهر شد.

از این دست نمونه‌ها در تاریخ ایران فراوان است و این نمونه‌ها به‌درستی مبین این است که اندیشمندان حوزه توسعه بدون پرداختن به مسأله دین و نحوه تعامل دین با مباحث توسعه در ایران نمی‌توانند تئوری کاملی از توسعه در ایران ارائه دهند.

مباحثی نظیر چگونگی ارتباط دین با ابعاد مختلف توسعه(فرهنگی، سیاسی و اقتصادی) و این‌که آیا اساساً می‌توان از ارتباط دین و توسعه سخن گفت و آیا می‏توان عقب‏ماندگی یا پیشرفت کشورهای مسلمان را به نگرش دینی در آن‏ نسبت داد و این‌که اگر دین و توسعه می‏توانند قرین و متلازم باشند، پس چرا مسلمانان تا به این حد با توسعه بیگانه‏اند از مباحثی اساسی و مهم موضوع «دین و توسعه» است.

این نشست در محل پژوهشکده مطالعات توسعه واقع در خیابان ۱۶ آذر، خیابان ادوارد براون برگزار می شود و از طریق لینک https://meet.google.com/hcs-jppp-hjw به‌صورت مجازی قابل مشاهده است.


نظر شما :