پیشکسوت جهاددانشگاهی صنعتی شریف بیان کرد:

خط شکنی و تغییر باورها نسبت به جبران عقب ماندگی ها تاثیر زنده یاد کاظمی آشتیانی در جامعه علمی و پژوهشی کشور

۱۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۵ کد : ۶۷۲۲۹ عمومی
پیشکسوت جهاددانشگاهی صنعتی شریف از تأثیرات زنده یاد کاظمی آشتیانی در جامعه علمی و پژوهشی کشور به خط شکنی و تغییر باورها نسبت به جبران عقب ماندگی ها اشاره کرد و افزود: باور خیلی ها این بود و هست که ما در بسیاری از زمینه های تخصصی ده ها سال از دنیا عقب تر هستیم و هر چه جلوتر برویم فاصله ما با کشورهای پیشرفته بیشتر می شود، زنده یاد کاظمی آشتیانی خط شکنی کرد و باورها را تغییر داد.
خط شکنی و تغییر باورها نسبت به جبران عقب ماندگی ها تاثیر زنده یاد کاظمی آشتیانی در جامعه علمی و پژوهشی کشور

به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، همزمان با هجدهمین سالگرد درگذشت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و سلول های بنیادی در ایران، دکتر سیدمحمد طباطبایی قمی عضو سابق هیات علمی این سازمان و از اعضای پیشکسوت جهاددانشگاهی که برای مدتی ارتباط نزدیکی در حوزه ی مسایل مشترک کاری با دکتر کاظمی آشتیانی داشتند، در رابطه با این جهادگر فقید اظهار کرد: با توجه به اینکه از سال 1359 در جهاددانشگاهی فعالیت داشتم، درباره فعالیت ها و موفقیت های زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی، ابتدا خبرهای مربوط به فعالیت های ایشان و موفقیت هایشان را از همکاران جهادگر می شنیدم و ایشان را کم و بیش در جمع جهادگران می دیدم تا این که با توجه به مسئولیتم در جهاددانشگاهی صنعتی شریف، بیشتر با ایشان آشنا شدم و در جلسات مدیران و در گردهمایی روسا که هر سه ماه یکبار در یکی از واحدهای جهاددانشگاهی در سراسر کشور برگزار می شد به مدت 6 سال افتخار و فرصت هم کلامی با ایشان را نیز داشتم.

دکتر طباطبایی قمی ادامه داد: در این مدت معمولا هر هفته یا هر ماه دو بار در جلسه ای با ایشان بودیم. تمسک به قرآن، توسل به اهل بیت، سخت کوشی، پیشرو بودن، خوشرویی، علاقه به کار گروهی از مشخصه های بارز شخصیتی دکتر کاظمی آشتیانی بود. این خصوصیات رفتاری در تمام فعالیت های ایشان نهادینه شده بود.

وی با اشاره به این که در زمان ریاست دکتر منتظری، جلسات روسا و شوراها، فرصتی را مهیا کرده بود تا با دکتر کاظمی در ارتباط بیشتری داشته باشم، گفت: در جلساتی که ایشان حضور داشتند، قرآن را با صوت قرائت می کردند و در جلسه ها و مباحث کاری برای اثبات حرفش از جملات طنز و حکایت و لطیفه استفاده می کرد و با خوشرویی با دیگران رفتار می کرد.

عضو سابق هیات علمی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف بیان کرد: این مشخصه ها از ایشان شخصیتی دوست داشتنی در ذهن مخاطبانش ایجاد می کرد و به اصطلاح امروزی ها ایشان بمب انرژی بود و در تمام جلسات موثر و میدان دار بود و با اخلاق خوب نظراتش را به تایید بقیه می رساند برای موفقیت در کارهایش زیاد نذر صلوات می کرد. با وجود جدیت در کار در مراودات بسیار خوشرو بود و سعی می کرد لبخند به لب همه بیاورد. در یک سفر به شهر ایلام با ایشان و مهندس رضی هم اتاق بودیم. پس از جلسات طولانی که داشتیم، هنگام خواب آنقدر ما را خنداند که آن شب برای من به شبی فراموش نشدنی تبدیل شد.

دکتر طباطبایی قمی با اشاره به این که از فرصت هایی که برای دکتر سعید کاظمی آشتیانی ایجاد می شد از کمک به هیچ کس دریغ نمی کرد، افزود: از جنبه اهمیت و وسعت و تعداد نیروی انسانی، درآمد و جوایز علمی، دو مجموعه جهاددانشگاهی صنعتی شریف و پژوهشگاه رویان از جمله بزرگترین و مهمترین واحدهای فعال جهاددانشگاهی بودند. واحد صنعتی شریف در حوزه فنی و مهندسی، به صورت جامع  و در اغلب رشته ها کار می کرد و رویان در حوزه پژشکی. موقعیت و جایگاه این دو مجموعه باعث شده بود همفکری بسیاری بین مسئولان این دو واحد صورت بگیرد.

وی افزود: زنده یاد کاظمی آشتیانی در ارتباط با رساندن فعالیت های  واحد صنعتی شریف به اطلاع مقام معظم رهبری ما را یاری و کمک می کرد و این کار را قبلا هم در زمان مسئولیت دکتر غلامی در جهاددانشگاهی صنعتی شریف هم انجام داده بود.

پیشکسوت جهاددانشگاهی صنعتی شریف با تاکید بر این که آرمان دکتر کاظمی آشتیانی درخشش رویان در سطح جهان بود، گفت: ایشان دنبال اولین ها و بهترین ها بود. آرمان بزرگی داشت و می گفت رویان باید در سطح جهان مطرح شود و بدرخشد، ابتدا کسی باور نمی کرد این اتفاق بیافتد؛ اما با اراده، ایمان، تلاش زیاد و با حمایت دوستان و همکاران  دکتر کاظمی، این آرزوی ایشان جامه ی عمل پوشید.

وی از تأثیرات ایشان در جامعه علمی و پژوهشی کشور به خط شکنی و تغییر باورها نسبت به جبران عقب ماندگی ها اشاره کرد و افزود: باور خیلی ها این بود و هست که ما در بسیاری از زمینه های تخصصی ده ها سال از دنیا عقب تر هستیم و هر چه جلوتر برویم فاصله ما با کشورهای پیشرفته بیشتر می شود و این باور یعنی کمک به رشد نا امیدی در بین جوانان و مردم و القاء این موضوع که ما باید تا ابد دنباله روی دیگران باشیم.

دکتر طباطبایی قمی ادامه داد: زنده یاد کاظمی آشتیانی خط شکنی کرد و باورها را تغییر داد. حرکت او و همکارانش ثابت کرد که با انتخاب درست موضوع و با برنامه ریزی و از همه مهمتر با اخلاص و جهاد می توان عقب ماند گی ها را جبران کرد و بجای حضور یک طرفه در مجامع علمی خارج از کشور، دانشمندان خارجی هم  در مجامع علمی ایران حضور یابند و به عبارتی می توان جای استاد و شاگرد را عوض کرد و برای کشور اعتبار و غرور آفرید.

وی با بیان این که زندگی و فعالیت دکتر کاظمی الگوی تلفیق ایمان و عمل صالح بود که باید به درستی مستند و به نسل فعلی و آینده منتقل شود، گفت: رهبر معظم انقلاب به درستی فرمودند که بایستی امثال زنده یاد کاظمی ها به نسل های آینده معرفی شوند.  به جرات می گویم ما در مساله مستند سازی ضعیف عمل کردیم. هم در ثبت مستندات علمی و هم در مورد  روایت زندگی افراد شاخص. در بسیاری از واحدهای جهاددانشگاهی انسان های بزرگی زندگی خود را در راه  کشور گذاشتند و گمنام ماندند. در مجموعه جهاددانشگاهی صنعتی شریف بیش از 300 نفر از جوانان دانشگاهی کارهای مهمی در دوران دفاع مقدس انجام دادند که بسیاری از فن آوری های امروز کشور ثمره تلاش آن جوانان گمنام است. همینطور در واحدهای دیگر جهاددانشگاهی. امروز خیلی از جوانان نسل فعلی باور نمی کنند که این کارها در کشور ما و توسط جوانان هم سن و سال آنها در دهه های اول پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین دوران جنگ تحمیلی انجام شده است.

پیشکسوت جهاددانشگاهی با اشاره به این که مستند سازی شیوه فعالیت وشیوه زندگی نیرو های مخلصی مثل زنده یاد کاظمی آشتیانی می تواند راه گشای مدیران و سر مشق جوانان امروز باشد، گفت: ثبت، انتشار شیوه مدیریتی، سازماندهی و خصوصیات جهادی، ایمان ، میدان دادن به جوانان، اعتقاد به کار گروهی، پرهیز از جناح بازی در فعالیت های علمی، در میدان بودن مدیر و شایسته سالاری مدیران و کاهش بروکراسی مواردی است که در فعالیت های امثال شهید کاظمی مستتر است.

وی در پایان با تاکید بر این که همکاران ایشان تجربیات بسیار با ارزشی از کار در کنار ایشان دارند که باید ثبت و منتشر کنند، گفت: بخشی از جهاددانشگاهی باید مسئولیت کارهای مستندسازی را به شکل علمی و جدی به عهده بگیرد و با تهیه کتاب و فیلم و سایر ابزارهای فرهنگی این الگوها در کشور و حتی در سطح جهانی معرفی و افراد ناامید متوجه شوند آنهایی که در صدد ناامید کردن آنها هستند، دوست آنها و مردم نیستند. با این اتفاق این افراد متوجه می شوند که پیاده کردن الگوهای به کار گرفته شده توسط امثال آشتیانی ها قادر خواهد بود مشکلات بزرگ همچون معیشت و آلودگی و ترافیک و بیکاری و آب و ..... که در ظاهر، امروزه توسط دشمنان مردم ایران مشکلات لاینحل و غیر قابل حل معرفی می شوند با به کارگیری این  مدل و الگو رفع کنند.

کلید واژه ها: سعید ایران سالگرد کاظمی آشتیانی


نظر شما :