ادامه مسیر زنده‌یاد کاظمی آشتیانی، نوید بخش آینده درخشان علمی در کشور است

۱۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۹ کد : ۶۷۲۰۷ عمومی تاپ خبر
از اعضای پیشکسوت سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف اظهار کرد: مقام معظم رهبری ایشان را فرزند صالح انقلاب و کسی که آینده درخشان علمی کشور را نوید می‌دهد، لقب دادند که هم اکنون در بعضی زمینه‌ها این موفقیت حاصل شده و امیدواریم اعضای جهاددانشگاهی در عرصه علم و فناوری منش و خصوصیات اخلاقی زنده یاد کاظمی آشتیانی را الگو خود قرار دهند.
ادامه مسیر زنده‌یاد کاظمی آشتیانی، نوید بخش آینده درخشان علمی در کشور است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، دکتر محمدصادق حاجی تاروردی عضو سابق هیات علمی این سازمان به مناسبت هجدهمین سالگرد درگذشت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و سلول های بنیادی در ایران با بیان اینکه مسیر افرادی همچون زنده یاد دکتر سعیدکاظمی آَشتیانی که مسیر زندگی را به خوبی طی کردند، می‌تواند برای سایرین الگوی خوبی باشد، گفت: دکتر در کارها خستگی ناپذیر بود و هر زمان کاری به ثمر می‌رسید، مقدمات کار بعدی را شروع می‌کرد گویی آیه " فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ " در قرآن خطاب به پیامبر، سرلوحه زندگی ایشان بود.

دکتر حاجی تاروردی در رابطه با شخصیت زنده‌یاد کاظمی آشتیانی گفت: آشنایی من با زنده یاد آشتیانی از زمان تأسیس جهاددانشگاهی بود، دکتر فرد بسیار پرشور و نشاطی بود و حافظه بسیار قوی ای داشت. وقتی از جلسه‌ای می‌آمد گزارش جلسه را کامل و جامع بازگو می‌کرد، همچنین توان مدیریتی بالایی داشت، چهره مصمم و جدی در عین حال رفتار دوستانه داشت، فردی خوش برخورد و خوش خلق بود، گویی در او صفات یک مؤمن واقعی متجلی شده بود.

این جهادگر پیشکسوت در ادامه خاطره‌ای از زنده یاد کاظمی آشتیانی پیش از تأسیس پژوهشگاه رویان گفت: سال 1370 جلسه‌ای برای جلب اعتماد و افزایش اطلاعات آقای رفیق‌دوست رییس وقت بنیاد مستضعفان درباره پروژه درمان ناباروری برگزار شد؛ که نتیجه این جلسه در اختیار گذاشتن ساختمانی برای شروع کارهای درمانی بود.

وی با بیان اینکه به ثمر رسیدن ایده ‌های زنده یاد کاظمی آشتیانی با کمک و تلاش گروهی از همکاران ایشان تحقق یافت ادامه داد: اما به هر حال دکتر کاظمی آشتیانی دارای یک جایگاه ویژه است که هنوز هم جای ایشان پر نشده است.

این جهادگر پیشکسوت بیان کرد: زنده یاد کاظمی آشتیانی در ابتدا با هدف ارائه درمان ناباروری در پژوهشگاه رویان کار را شروع کرد، اما این پروژه با فناوری‌های نوین انجام می‌شد تا جایی که در سال 1382 به بحث سلول‌های بنیادی رسیدند و خوشبختانه نتایج بسیاری خوبی در کاربرد سلول‌های بنیادی و جنینی در درمان گرفتند و همگی باعث یک جهش در زمینه درمان ناباروری برای رویان شد که در کشور بسیار مؤثر بود.

وی اشاره کرد: هدف دکترکاظمی آشتیانی ارتقا فعالیت درمانی رویان از بحث درمانی به پژوهشی بود که خوشبختانه همهٔ اهداف به نتیجه رسیدند و تحقیقات مربوط به سلول‌های بنیادی و همانندسازی باعث شد که به سمت شبیه سازی حیوانات به ویژه گوسفند و تولد رویانا پیش برود؛ که متاسفانه زمانی که رویانا در مهرسال 85 به دنیا آمد دکتر کاظمی آشتیانی حضور نداشتند که افتخارات پایه گذاری خود را ببینند. اما همه شاهد این موفقیت بزرگ بودند و روح ایشان هم مانند بقیه خوشحال از این دستاورد بزرگ بود.

دکتر حاجی تاروردی با اشاره به اینکه زنده‌یاد کاظمی آشتیانی در ترویج گفتمان علمی و پژوهشی در بخش علوم پزشکی بسیار مؤثر بود، گفت: زنده یاد کاظمی آشتیانی علیرغم سن کم، شخصیت علمی برجسته‌ای داشت به همین دلیل در سال 1383 به عنوان چهره ماندگار برگزیده و به اعتبار ایشان جشنواره‌ها و کنگره‌های رویان هر سال بهتر از سال قبل برگزار شد که این دستاورد برای کشور اعتبار و آبروی علمی به ثمر می‌آورد.

وی در پایان اظهار کرد: مقام معظم رهبری ایشان را فرزند صالح انقلاب و کسی که آینده درخشان علمی کشور را نوید می‌دهد، لقب دادند که هم اکنون در بعضی زمینه‌ها این موفقیت حاصل شده و امیدواریم اعضای جهاددانشگاهی در عرصه علم و فناوری منش و خصوصیات اخلاقی زنده یاد کاظمی آشتیانی را الگو خود قرار دهند. با توجه به اینکه دکتر کاظمی آشتیانی یک فرد انقلابی، مؤمن، پرکار و خستگی ناپذیر، قرآن شناس و مسلط به رشته علمی خود بود به نظر بنده ایشان را می توان "بقیه الشهدا" نامید.

کلید واژه ها: سعید ایران سالگرد کاظمی آشتیانی


نظر شما :