تشریح ویژگی‌های شاخص و بارز کارآفرینی زنده یاد «کاظمی آشتیانی»

۱۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۳ کد : ۶۷۱۷۹ عمومی تاپ خبر
در آستانه هجدهمین سالگرد درگذشت زنده یاد کاظمی آشتیانی، دکتر محسن قرنفلی عضو هیات علمی جهاددانشگاهی و معاون اسبق آموزشی و عضو سابق هیأت امنا این نهاد در خصوص ویژگی‌های شاخص و بارز کارآفرینی این جهادگر فقید توضیحاتی ارائه کرد.
تشریح ویژگی‌های شاخص و بارز کارآفرینی زنده یاد «کاظمی آشتیانی»

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، همزمان با هجدهمین سالگرد درگذشت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و سلول های بنیادی در ایران، نشریه بازارکار این نهاد با دکتر محسن قرنفلی عضو هیات علمی جهاددانشگاهی و معاون اسبق آموزشی و عضو سابق هیأت امنا این نهاد، درباره ویژگی‌های کارآفرینی مرحوم کاظمی آشتیانی مصاحبه کرده است که متن آن را در زیر می خوانید.

دکتر قرنفلی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های کارآفرینی بحث روحیه خلاقیت و نوآوری و انجام کار‌های نو است؛ از این رو مرحوم کاظمی آشتیانی یک شخصیت ممتاز است و همواره به دنبال کار‌های نو بود.

این چهره پیشکسوت جهاددانشگاهی با تصریح اینکه ایجاد مراکز درمان ناباروری در کشور از کار‌های نو زنده یاد کاظمی آشتیانی است، گفت: بعد از دو سه دهه اهمیت این کار به خوبی دیده می‌شود و این مراکز همچنان نیاز کشور در استان‌های مختلف است. همچنین بحث سلول‌های بنیادی و نیز شبیه سازی در حوزه پزشکی از کار‌های نویی بود که توانست کشورمان را در دنیا مطرح کند.

وی افزود: همچنین راه اندازی یک کنگره بین المللی از برنامه‌های ایشان بود، کار خوب و ماندگاری که بنیان گذاشته شد و توانست نام ایران و نام جهاددانشگاهی و رویان را در سطح دنیا مطرح نماید. این کنگره در حال حاضر به یک بستر تعامل در سطح بین المللی تبدیل شده است.

دکتر قرنفلی با اشاره به هوشمندی زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی در شناسایی فرصت‌ها و نیاز‌های جامعه اظهار کرد: موضوعاتی که ایشان شناسایی و دنبال می‌کرد، موضوعات داغ و بعضا حتی چالش برانگیز کشور بود. وقتی ایشان به بحث درمان ناباروری ورود پیدا کرد، درمان ناباروری یکی از مشکلات و چالش‌های زندگی زوج‌های نابارور بود. او برای استحکام خانواده‌ها با هوشمندی این موضوع را دنبال کرد.

عضو سابق هیأت امنا جهاددانشگاهی، خطرپذیری را یکی از ویژگی‌های ممتاز زنده یاد کاظمی آشتیانی عنوان کرد و گفت: اعتقاد به کار، خطرپذیری و از همه بالاتر توکل به خدا در انجام کار‌ها همواره سرلوحه این مرد کارآفرین بود که ما امروزه به ایشان به عنوان یک الگو نگاه می‌کنیم.

دکتر قرنفلی با اشاره به نگاه ویژه زنده یاد کاظمی آشتیانی در تربیت و نیز انتخاب نیروی انسانی برای انجام طرح‌ها گفت: وقتی نیروی انسانی مورد نظر خود را انتخاب می‌کرد، به هر شکل آن‌ها را حمایت می‌کرد و برای حفظ آن‌ها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کرد و به مدیران جهاد القاء می‌کرد که چه نیرو‌هایی را باید جذب و چگونه آن‌ها را حفظ کرد.

وی افزود: انگیزه دادن به نیرو‌ها از ویژگی‌های کارآفرینانه است؛ ایشان انگیزه داشت سازمانش را ارتقاء دهد، برای این کار، تلاش می‌کرد انگیزه‌ها را به مدیران و نیرو‌های شاغلش منتقل نماید و در این مسیر از پای ننشست و شبانه روز تلاش کرد و نتیجه کارهایش را دید و ما نیز در مجموعه‌هایی که ایشان بنیان گذاشت می‌بینیم. او با پژوهشگران و فناورانش ارتباط صمیمی و انگیزه بخش ایجاد می‌کرد و این انگیزه را به همه از نگهبان و نیرو‌های خدماتی تا پژوهشگران و فناوران و نیرو‌های تخصصی منتقل می‌کرد. معتقد بود یک سازمان وقتی به موفقیت می‌رسد که همه باهم و یکدل کاری را انجام دهند.

معاون اسبق آموزشی جهاددانشگاهی با اشاره به شخصیت یادگیرنده ایشان نیز گفت: ایشان به شدت دنبال یادگیری بود و تلاش می‌کرد آخرین آموزش‌ها را فرا بگیرد و این آموزش‌ها را به سیستم و سازمان و نیروهایش منتقل نماید. ایشان یک شخصیت جامعی بود و در حوزه‌های مختلف این موضوع را نشان داد. اگر بخواهیم از بعد کارآفرینی و کارآفرینانه این شخصیت ارزشمند را توصیف کنیم باید گفت او همواره به دنبال انجام طرح‌ها و کار‌هایی بود که نو باشد.

رئیس اسبق دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی درباره اینکه دکتر سعید کاظمی آشتیانی محصول چه شرایطی است و تا چه حد این موفقیت مدیون فضای مساعدی مثل جهاددانشگاهی است، گفت: فضای مساعد و مناسب جهاددانشگاهی و شخصیت ویژه ایشان موجب شد تا زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی در آن رشد کند، با همراهی و هم افزایی همکارانش ایده هایش را عملی کند و در عرصه ملی و بین المللی به موفقیت برسد و بسترخدمات برای کشور و مایه امید برای جوانان باشد و روحیه اعتماد به نفس، امید و خودباوری را برای کشورمان به ارمغان آورد.

وی در پایان ضمن آرزوی علو درجات برای ایشان و خانواده و همکارانش تصریح کرد: کاظمی آشتیانی گرچه در میان ما نیست، اما همکاران پرتلاشش در رویان و سایر مراکز، جهادگرانه راهش را ادامه می‌دهند و این مایه مباهات برای همه ماست.

کلید واژه ها: سعید ایران سالگرد کاظمی آشتیانی


نظر شما :