در نشست مشترک رییس جهاددانشگاهی و مدیرعامل بنیاد برکت تاکید شد؛

ایجاد هم‌افزایی بین فعالیت‌های جهاددانشگاهی و بنیاد برکت/ همکاری این دو مجموعه در رابطه با امور دانش بنیان و محرومیت زدایی

۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۵ کد : ۶۶۸۱۵ عمومی تاپ خبر
در نشست مشترک رییس جهاددانشگاهی و مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بر توسعه و افزایش تعامل و همکاری های این دو مجموعه در حوزه های مختلف دانش بنیان و محرومیت زدایی تأکید شد.
ایجاد هم‌افزایی بین فعالیت‌های جهاددانشگاهی و بنیاد برکت/ همکاری این دو مجموعه در رابطه با امور دانش بنیان و محرومیت زدایی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، امروز چهارشنبه (6 دی‌ماه 1402) نشست مشترک دکتر حسن مسلمی نائینی رییس و برخی معاونین و مدیران ارشد این نهاد با دکتر محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و معاونان این بنیاد به‌منظور ایجاد و توسعه همکاری و هم‌افزایی بین این دو مجموعه برگزار شد.

در ابتدای این نشست مشترک رییس جهاددانشگاهی ضمن تسلیت رحلت حضرت ام‌البنین (س) بیان کرد: جهاددانشگاهی و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به‌عنوان دو ارگان انقلابی که از زایش‌های بعد از انقلاب هستند، از ابتدای شکل‌گیری اهداف مشابهی در جهت رفع مشکلات مردم و جامعه داشته‌اند.

وی افزود: جهاددانشگاهی از ابتدای شکل‌گیری با توجه به اهداف خود به دنبال رفع نیازها و خلأهای موجود در جامعه بوده و وظیفه ذاتی خود را انجام کارهای بر زمین‌مانده دانسته است.

رییس جهاددانشگاهی با توجه به نزدیک بودن هجدهمین سالروز درگذشت زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی گفت: این فرزند صالح انقلاب در حوزه درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان اقدامات ارزشمندی انجام دادند و این عرصه را به‌جایی رساندند که امروز نام جمهوری اسلامی ایران در این حوزه‌ها در دنیا می‌درخشد و پرچم کشورمان برافراشته شده است و تمامی اقدامات ایشان و جهاددانشگاهی نیز بر این پایه استوار بوده که باید برای مردم کارکنیم.

دکتر مسلمی نائینی بابیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با توجه به نام آن‌که بیشتر در حوزه اجرایی فعال بوده و جهاددانشگاهی نیز در حوزه تحقیقاتی، عنوان کرد: ظرفیت‌های این دو مجموعه با توجه به دو عرصه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، می‌تواند زمینه‌ساز همکاری و هم‌افزایی‌های بسیار خوبی در کنار هم باشد تا بتوانند کارهای بزرگی با مشارکت هم انجام دهند.

وی یکی از مأموریت‌های جهاددانشگاهی را با توجه به نقشه علمی کشور، انتقال دانش و فناوری دانست و گفت: در برنامه هفتم توسعه نیز به این امر اشاره‌شده است و بر این اساس این نهاد انقلابی از بدو تأسیس تاکنون در حوزه‌های پژوهش، پزشکی، فنی و مهندسی، نفت و انرژی، اقتصاد دانش‌بنیان توانسته اقدامات بسیار مؤثری انجام دهد و دستاوردهای چشمگیری داشته باشد که امیدواریم هم‌افزایی خوبی بین دو مجموعه جهاددانشگاهی و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام ایجاد شود.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه بابیان اینکه در دوره مدیریتی جدید جهاددانشگاهی سعی بر این شده تا تعاملاتمان با دانشگاه‌ها را گسترش دهیم، تصریح کرد: جلسات متعددی با وزیر علوم و روسای دانشگاه‌ها برای استفاده از توانمندی‌های متقابل در پیشبرد اهداف علمی کشور داشته‌ایم.

 همچنین جهاددانشگاهی با توجه به مراکز تخصصی و تحقیقاتی بسیاری خوبی که در سطح کشور دارد می‌تواند فرصت مطالعاتی خوبی را برای دانشجویان و محققان کشور ایجاد کند.

دکتر مسلمی نائینی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی کارهای عظیمی در حوزه‌های مختلف انجام داده که ازجمله آنها طراحی و ساخت سیستم رانش قطار، طراحی و ساخت گیرنده‌های رادیویی، دکل‌های حفاری نفت و... بوده است گفت: امیدواریم با تعاملی که بین دو مجموعه جهاددانشگاهی و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام ایجاد می‌شود، از طریق سهامدار شدن این نهاد در طرح‌های بنیاد در دو حوزه مهم انتقال تکنولوژی و محرومیت‌زدایی بتوانیم اقدامات بسیار خوبی در جهت رفع مشکلات مردم انجام دهیم.

شباهت بسیاری بین اقدامات دانش بنیان جهاددانشگاهی و بنیاد برکت وجود دارد

در ادامه این نشست مشترک دکتر محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بیان کرد: این بنیاد از سال 86 شکل گرفته و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر توسعه و آبادانی کشور، با تفأل به قرآن نام برکت برای این بنیاد انتخاب شد و به عنوان سازمانی فعال در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی آغاز به کار کرد.

وی افزود: بنیاد برکت همچنین در حوزه محرومیت زدایی نیز کارهای بسیاری انجام داده است. همچنین از سال های ابتدایی در حوزه اقتصادی و در جهت شتابدهی به شرکت هایی که در مناطق محروم فعال هستند و بنگاه های اقتصادی کمک های بسیاری انجام داده است.

مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره)  با بیان اینکه این بنیاد امروز در بیش از 16 هزار نقطه کشور وقریب به 300 هزار طرح اقتصادی و اجتماعی در نقاط مختلف کشور انجام داده است، عنوان کرد: مردم در مناطق مختلف کشور به نحوی با این بنیاد درگیر هستند. در سال های اخیر بحث زنجیره ها و زنجیره کردن فعالیت هایمان را مورد توجه قرار دادیم تا بتوانیم اثرگذاری بیشتری در منطقه داشته باشیم. مقام معظم رهبری نیز با توجه به صدور حکم جدید برای مهندس فتاح تأکید نمودند که اصل فعالیت این ستاد محرومیت زدایی و توانمندسازی محرومین و رسیدگی به مناطق محروم بوده که اولویت و رویکرد امروز بنیاد برکت با توجه به فرمان امام (ره) و بیانیه گام دوم انقلاب نیز همین اصل است. همچنین از سوی دیگر کارهایی که در موسسات دانش بنیان بنیاد برکت انجام می شود شباهت بسیاری با اقدامات دانش بنیان جهاددانشگاهی دارد و در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز تأکید بر این بوده که باید تحقیق و توسعه در اجرای طرح ها وجود داشته باشد.

دکتر ترکمانه تأکید کرد: فرصت و زمینه بسیاری خوبی برای تعامل دو مجموعه وجود دارد، چراکه رویکردمان اشتغال است و به سمت اشتغال های دانش بنیان حرکت می کنیم تا کار علمی دقیقی پشت آن انجام شده باشد. اقداماتی که در موسسه دانش بنیان برکت انجام می شود شباهت بسیاری با فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه دانش بنیان دارد. همچنین بخش های کشاورزی، صنعت و معدن، سلامت، انرژی و ساختمان حوزه های فعالیت بنیاد هستند. در حوزه نفت و انرژی، صنایع هوایی و... نیز اقدامات خوبی انجام شده و این اعتقاد و باور در بدنه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به طور کامل وجود دارد که هر کار خوبی که بخواهد انجام شود، باید پشتوانه علمی داشته باشد تا پایدار بماند.

وی گفت: زمینه های همکاری بسیاری بین دو مجموعه جهاددانشگاهی و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) وجود دارد.

ایجاد هم افزایی بیشتر بین جهاددانشگاهی و موسسه دانش بنیان برکت

در ادامه این نشست دکتر احمدپور مدیرعامل موسسه دانش بنیان برکت گفت: جهاددانشگاهی از نهادهای پربرکت انقلاب اسلامی بوده و رویش های خوبی در این مجموعه ایجاد شده است. اتصال علم و فناوری به تولید کار پیچیده و سختی است و جهاددانشگاهی در این مدت توانسته فناوری های را توسعه دهد که به تولید و بهره برداری رسیده و این امر نشان دهنده ظرفیت بالای این مجموعه است.

وی در ادامه در رابطه با فعالیت های موسسه دانش بنیان برکت بیان کرد: این موسسه سال 94 با موضوع سرمایه گذاری خطرپذیر در شرکت های دانش بنیان و فناور راه اندازی شده و سرمایه گذاری خطرپذیر ابزاری برای توسعه فناوری و کسب و کار است. این موسسه تاکنون حدود 450 کسب و کار را در حوزه های فناوری اطلاعات، معدن، سلامت و تجهیزات پزشکی، سخت افزاری و مواد پیشرفته و صنایع خلاق و محتوا و سرگرمی را سرمایه گذاری کرده است. همچنین 9 صندوق جسورانه بورسی با کمک شرکا ایجاد شده است.

مدیرعامل موسسه دانش بنیان برکت ادامه داد: اقداماتی که تاکنون در موسسه انجام داده ایم حلقه واسط بین دانش و علم تا رسیدن به تولید ابزار کارآمدی بوده که این امر می‌تواند نقطه اتصالی خوبی با جهاددانشگاهی باشد. ترویج تولید نیازمند سرمایه گذاری است که اگر از سوی جهاددانشگاهی تزریق شود و با استفاده از ابزارهایی که در موسسه دانش بنیان برکت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) توسعه داده شده و رساندن آن به شرکت های دانش بنیان می توان در جهت رفع نیازهای کشور به خوبی استفاده کرد.

دکتر احمدپور با تأکید بر ایجاد هم افزایی بیشتر بین جهاددانشگاهی و موسسه دانش بنیان برکت گفت: یکی دیگر از ظرفیت های هم افزایی بین دو مجموعه حوزه فناوری های امروزی است که نیاز به زیرساخت فیزیکی برای توسعه کسب و کار دارند و برای رفع این دغدغه می توانیم با سرمایه گذاری در مجموعه های جهاددانشگاهی از ظرفیت های زیرساختی این نهاد استفاده کنیم.

همکاری دو مجموعه در رابطه با محرومیت زدایی

دکتر نیازی معاون توسعه اشتغال محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز در ادامه این نشست مشترک گفت: به منظور توانمندسازی اقتصادی در مناطق مختلف کشور از جمله مناطق کم برخوردار ورود کرده و به توسعه آنها کمک می کنیم. این مدل اشتغالزایی مشاغال خرد و خانگی تا بنگاه های کوچک را مورد حمایت قرار می دهد و بعضا بسیاری از طرح ها بوده که مبدأ آنها جهاددانشگاهی بوده و پس از آن در بدنه صنعت وارد شده و ما نیز توانسته ایم در جهت توسعه کار کمک کنیم و این اقدامات استمرار دارد.

وی افزود: طرح هایی در مناطق روستایی انجام داده ایم که ممکن است تلفیق بین کار در روستا و کارخانه باشد و در حوزه های اصلاح نژاد دام و... جهاددانشگاهی اقدامات خوبی انجام داده که از آنها استفاده کرده ایم و امیدواریم تفاهمات خوبی در جهت توسعه همکاری های دو مجموعه ایجاد شود و کار را پیش ببریم.

معاون توسعه اشتغال محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: امیدواریم با توسعه همکاری ها با جهاددانشگاهی بتوانیم به هدف اصلی مان که رفع محرومیت ها در کشور است دست یابیم و ارتباط و همکاری با جهاددانشگاهی را نظام مندتر انجام دهیم.

جهاددانشگاهی و بنیاد برکت می‌توانند همکار و شرکای استراتژیکی برای هم باشند

در ادامه این نشست دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی بیان کرد: جهاددانشگاهی به لحاظ ظرفیت های علمی و فنی بسیار غنی است و می تواند بنیاد را در دو هدف اشتغالزایی و محرومیت زدایی کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه  جهاددانشگاهی و بنیاد برکت می‌توانند همکار و شرکای استراتژیکی برای هم باشند، گفت: امیدوارم مجموعه آزمایشگاهی، کارگاهی و بستر آزمون در مقیاس نیمه صنعتی بین این دو مجموعه ایجاد شود.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با اشاره به دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه های علوم و فناوری بیان کرد: این نهاد انقلابی در حوزه سلامت و درمان ناباروری پیشرفت های بسیاری داشته و دوشادوش مراکز پیشرفته جهان در این زمینه دستاورد داشته است. همچنین در حوزه سلول درمانی، سلول درمانی و درمان سرطان و... اقدامات مهمی انجام داده است و در حوزه هوش مصنوعی و بیولوژیک تحقیقات اساسی داشته و می توان کسب و کارهای خاصی در این حوزه های ایجاد کرد.

دکتر فتح الهی اقدامات جهاددانشگاهی در بخش های کشاورزی و حوزه امنیت غذایی، اصلاح دام و آبزی پروری، پرورش گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی، حوزه فنی و مهندسی و... را از جمله نقاط ایجاد همکاری و تعامل بیشتر جهاددانشگاهی با بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دانست و گفت: جهاددانشگاهی در این حوزه ها اقدامات بسیار ارزشمندی انجام داده که دو مجموعه می توانند در محورهای مختلف همکاری های خوبی با یکدیگر داشته باشند.

تفاهم نامه همکاری این دو مجموعه به زودی امضا می‌شود

در ادامه دکتر مسعود ابراهیمی سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی در رابطه با زمینه های همکاری بین این نهاد و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بیان کرد: بر اساس برآوردی که در حوزه تجاری سازی داشتیم حدود 2 هزار میلیارد تومان دانش فنی وجود دارد که آماده جذب سرمایه در حوزه های پزشکی و سلامت، کشاورزی، فنی و مهندسی، نفت و انرژی و علوم انسانی و... است.

وی افزود: با توجه به اینکه 1700 واحد فناور در مجموعه های فناوری و مرکز رشد جهاددانشگاهی مشغول به کار هستند، سرمایه بزرگی برای همکاری بین دو مجموعه وجود دارد. این ظرفیت جهاددانشگاهی را بر آن داشت تا هلدینگ دانش بنیان این نهاد را ایجاد کند که می تواند با موسسه دانش بنیان برکت همکاری خوبی داشته باشند.

سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی گفت: از اردیبهشت ماه جلساتی را با بنیاد برکت داشته ایم که در نهایت منجر به تنظیم پیشنویس تفاهم نامه ای شده که در آینده نزدیک به امضاء طرفین خواهد رسید که سازمان تجاری سازی جهاددانشگاهی و بنیاد برکت شرکای تجاری خوبی برای هم باشند.

دکتر ابراهیمی با اشاره به اینکه با توجه به مباحث مطرح شده زمینه های همکاری جدیدی بین جهاددانشگاهی و بنیاد برکت ایجاد خواهد شد، یادآور شد: از جمله این موارد بحث سرمایه گذاری در دستاوردهای پژوهشی موجود و پالایش ایده ها و تحقیقات توسط جهاددانشگاهی است. در این رابطه بحث حمایت از پایان نامه های ارشد و دکترا را داریم که از طریق بنیاد علم و ستادهای فناوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور آن را دنبال می کنیم.

وی افزود: بحث دیگر فضاهای نوآوری است که در این حوزه نیز می توان از ظرفیت پارک های فناوری جهاددانشگاهی استفاده کرد و در این خصوص اعلام آمادگی می کنیم. همچنین آمادگی داریم که وجوه حمایتی بنیاد را در جهت ایجاد شغل به صورت متمرکز استفاده کنیم. 

رویکرد نوین جهاددانشگاهی ایجاد جدید شرکت های استراتژیک با نهادهای هم راستا است

در ادامه دکتر سیدرضی آقاسیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی بیان کرد: جهاددانشگاهی مرکز ملی نخستی سانان که مرکزی تحقیقاتی است را راه اندازی خواهد کرد تا مجددا پرچم جمهوری اسلامی را به عنوان پنجمین کشور در این حوزه در دنیا به اهتزار در آورد. همچنین اقدامات این نهاد در حوزه های اصلاح ژنتیک و اصلاح دام، یکی از شرکت های تابعه هلدینگ اقتصادی دانش بنیان جهاددانشگاهی مسیر خوبی را آغاز کرده است.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با بیان اینکه در رویکرد مدیریتی جدید در این نهاد دیوارهای جهاد با محیط کوتاه تر شده است گفت: بارویکرد جدید شرکت های استراتژیک با نهادهای هم راستا ایجاد می‌شود، این مسیر نویی است که برکات آن برای مجموعه نظام در کوتاه مدت مشهود خواهد بود.

دکتر آقاسیدی گفت: جهاددانشگاهی گسترده ترین شبکه آموزشی را دارد و در سراسر کشور ایفای نقش می کند و می تواند قرابت و شراکت هایمان را به ثمر برساند. در حوزه های مختلف اقتصادی، درمانی، صنعت، کشاورزی و... می توان تفاهمات خوبی بین دو مجموعه ایجاد شود.

وی افزود: باید کارویژه هایی تعریف شود تا مزیت ها در کنار هم قرار گیرد و برنامه های کاری را تنظیم کنیم که اتفاقات خوبی در آینده رخ دهد. این نشست اتفاق مبارکی است که با حضور دو مجموعه می توان نتایج خوبی به دست آورد.

عدالت محوری، دانش بنیان بودن و حرکت جهادی  از  نقاط مشترک این دو مجموعه است

در ادامه این نشست دکتر ابوالقاسم رئیسی مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی ضمن تسلیت شهادت سردار سیدرضی موسوی بیان کرد: خرسندیم که دو نهاد انقلابی جهاددانشگاهی و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با دغدغه های مشترک گام برداشته اند تا مشکلات مردم را رفع کنند.

وی افزود: عدالت محوری، دانش بنیان بودن و حرکت جهادی در امور از جمله نقاط مشترکی است که جهاد با قدمت بیش از 40 سال و بنیاد برکت این راه را در پیش گرفته اند و ان شاء الله دو نهاد با توجه به تدبیر بنیانگذار انقلاب و رهبری بتوانند به موفقیت های بیشتر دست یابند.

مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی با اشاره به دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف گفت: امیدوارم امروز به منظور ایجاد تعامل و همکاری تنگاتنگ و با توجه به رویکرد جدید و زیرساخت هایی که در این نهاد وجود دارد بتوانیم در رفع دغدغه های مردم  اقدامات موثری انجام دهیم.


نظر شما :