معاون فرهنگی جهاددانشگاهی:

زنده یاد کاظمی آشتیانی الگوی مدیریت جهادی در عرصه علم و معرفت است

۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۵ کد : ۶۶۷۲۲ عمومی تاپ خبر
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی که اشاره به اهمیت بالای منش و الگوی رفتاری و علمی دکتر دارد، گفت: این الگو همان مدیریت جهادی در عرصه علم و معرفت است و بر همین اساس نیز رهبر انقلاب معرفی این الگو به دانش‌آموزان و دانشجویان را گوش‌زد می‌کنند؛ بنابراین وظیفه جهاددانشگاهی دو چندان است.
زنده یاد کاظمی آشتیانی الگوی مدیریت جهادی در عرصه علم و معرفت است

دکتر علیرضا کلانترمهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به مناسبت فرارسیدن هجدهمین سالروز درگذشت زنده‌یاد سعید کاظمی‌آشتیانی بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان و سلول‌های بنیادی در ایران در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی، گفت: پیرامون زندگی‌نامه و تلاش‌ها و دستاوردهای علمی و مدیریتی زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی کتاب‌ها و آثار گوناگونی به رشته تحریر درآمده، است، اما این با وجود چندوجهی بودن شخصیت این دانشمند انقلابی، هنوز آنگونه که باید و در خور تاکیدات و توصیفات مقام معظم رهبری پیرامون ایشان و نام بلند جهاددانشگاهی، تبیین نشده و در گفتمان‌سازی و معرفی او به جامعه، به ویژه به نسل جوان دانش آموز و دانشجو کاستی های فراوانی داریم.

وی افزود: مقام معظم رهبری چندین نوبت در سخنرانی‌های مختلف در خصوص این دانشمند وارسته توصیفاتی را بیان داشتند که بسیار جالب توجه است: در ۲۵ تیر سال ۸۶ در بازدید از پژوهشکده‌ی رویان از علت علاقه خود به او گفتند: «علت اینکه من به مرحوم سعید کاظمی اینقدر علاقه داشتم و الان هم در دلم و در ذهنم برای آن جوان عزیز، ارزش و جایگاه قائلم، حرکت او، نحوه‌ی کار او، مدیریت او و پیگیری اوست که یک مجموعه‌ی کاملی بود از آن چیزی که آدم دوست می‌دارد و آرزو دارد.»

دکتر کلانتر مهرجردی ادامه داد: معظمٌ‌له، کاظمی آشتیانی و مجموعه رویان جهاددانشگاهی را در جایی دیگر اینگونه وصف می‌کنند: «اگر بخواهم این الگوی مطلوب را در یک جمله معرفی کنم، عبارت است از: ترکیب علم، ایمان، تلاش. هم علم را جدی گرفتند، هم ایمان و پایبندی و تقوا را؛ نه به صورت یک سربار، بلکه به شکل یک عنصر اصلی در بافت مجموعه و در بافت کار و هم خستگی را فراموش کردند که به گمان من مرحوم کاظمی جان و سلامت خودش را هم سر همین کار گذاشت؛ یعنی این دنبال‌گیری و این اهتمام‌ها و خسته‌نشدن‌ها.»

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: در سالیان اخیر هم، رهبر انقلاب ایشان را به عنوان الگوی توامان علم و ایمان و بسیجی نامیدند. رهبر عزیز در جمع بسیجیان در ۸ آذر ماه سال جاری زنده یاد کاظمی آشتیانی را در کنار شهید فخری زاده، بسیجی عرصه علم و دانش که مرزهای علم را در کشور جابجا کرد، توصیف کردند.

وی تاکید کرد: اینگونه بیانات اشاره به اهمیت بالای منش و الگوی رفتاری و علمی دکتر کاظمی آشتیانی دارد. این الگو همان مدیریت جهادی در عرصه علم و معرفت است. بر همین اساس نیز ایشان معرفی این الگو به دانش‌آموزان و دانشجویان را گوش‌زد می‌کنند. بنابراین وظیفه جهاددانشگاهی دو چندان است.

دکتر کلانتر مهرجردی بیان کرد: ما امسال با توجه به این موضوع در هجدهمین سالروز زنده یاد کاظمی آشتیانی برنامه های متنوع ترویجی و گفتمان‌ساز ی را با عنوان پویش سعید ایران در دستور کار داریم و به معرفی هرچه بیشتر ایشان به جامعه دانشجویان نقش‌آفرینی خواهیم پرداخت.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: معرفی الگوهای موفق و قابل تکثیر به نسل جوان ازجمله مواردی است که در کلام رهبر معظم انقلاب اهمیت بسیاری دارد و مهم‌تر از علم‌آموزی یا لااقل در حد علم‌آموزی این است که او احساس هویت کند، یک انسان با هویت ساخته شود در اینجا که هویت ملی و احساس اعتماد به نفْس ملی پیدا کند و جوان ما از عمق جان، با افتخارات کشور آشنا شود.

وی افزود: بنابراین یکی از مهمترین وظایف هر جامعه‌ای که خواهان قدم گذاری در مسیر بالندگی و کمال یافتگی است؛ پرورش نسلی است که در آینده با وفاداری خود به ارزش‌ها و آرمان‌ها در تحقق اهداف ارزشمند آن قدم بردارد. از این جهت کشور ما بیش از هر چیز نیازمند تربیت است که متربّی به این کشور و اهداف و آرمان های آن افتخار کند.

دکتر کلانتر مهرجردی با بیان این که جهاددانشگاهی نیز به عنوان یکی از پیشگامان حوزه تربیت و فرهنگ در کشور، در زمینه تربیت این نسل مسئولیت سنگینی بر عهده دارد، گفت: نسل انقلابی باید از یک سو با رشد فزاینده جایگاه علمی و نخبگانی خود مسیر رشد و پیشرفت را هموار کند و از دیگر سو این نسل باید با تعهد خود و با فرهنگ جهادی در قبال جامعه مسئول باشد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به این که تعهد و مسئولیت پذیری مردمان یک جامعه در قبال وظایف‌شان جز با نهادینه سازی معنویت و اخلاق به دست نمی‌آید، گفت: از این رو مهمترین رسالت همگانی ما تربیت نسلی نخبه و با ایمان است.

وی با تاکید بر این که امروز جهاددانشگاهی با احیای فرهنگ جهادی در میان نسل جدید به ویژه دانش آموزان و دانشجویان می‌تواند قدم موثری در نزدیک شدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی بردارد، اظهار کرد: بدیهی است که دستیابی به چنین امر مهمی نیازمند تلاش، کوشش و مجاهدت‌های مخلصانه شبانه روزی است تا در سایه آن بتوان به آرمان بزرگ انقلاب شکوهمند اسلامی که «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(عج)»است، دست یافت.

وی زنده یاد کاظمی آشتیانی را نمونه کامل یک جهادگر دانشگاهی و نماد و نمود فرهنگ و حرکت جهادی، که نه تنها الگو و سرمشق همه جهادگران عرصه علم و فرهنگ، بلکه الگوی مدیران و مسوولان و مردم هم است، معرفی کرد.

دکتر کلانتر مهرجردی بیان کرد: وی مدیر و دانشمندی جهادگر بود و به تمام معنی کلمه برای خدا، با خدا و خلق خدا بود. اخلاص عمل و تلاش خستگی ناپذیر و با برنامه از ویژگی‌های بارز ایشان بود و علی رغم کاستی‌های فراوان و بی‌مهری‌های گوناگون، استوار به هدف خود ادامه داد و به مصداق آیه «ِ وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا... » با دست خالی، ولی ایمان و اخلاص واقعی سرمایه عظیم علمی و درمانی را در حوزه ناباروری و شبیه سازی برای کشور به ارمغان آورد.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی به عنوان مولود انقلاب اسلامی و خاستگاه فرهنگ جهادی در عرصه علم و دانش، دو میراث از فرزند خود (زنده یاد کاظمی آشتیانی) به یادگار دارد: میراث علمی در حوزه علوم زیستی و ناباروری و میراث فرهنگی که همان مدیریت جهادی است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در پایان بیان کرد: این نهاد انقلابی با توجه به  بیانیه گام دوم و در مسیر تمدن نوین اسلامی وظیفه پاسداری و انتقال این دو میراث گران‌بها به نسل‌های آینده را دارد و معاونت فرهنگی یکی از راهبردهای اصلی خود را جهاد تبیین و گفتمان‌سازی در این مسیر قرار داده است.

کلید واژه ها: سعید ایران سالگرد کاظمی آشتیانی


نظر شما :