مطرح بودن نام رویان برای اعتلای نام کشور سرلوحه کار دکتر کاظمی آشتیانی بود

۳۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۰ کد : ۶۶۴۷۱ عمومی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی واحد ایلام در رابطه با زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی گفت: دکتر مطرح بودن نام رویان در مرزهای دانش را برای اعتلای نام کشور عزیزمان، سرلوحه کارش قرار داده بود و امروز به لطف پروردگار چنین هم شده است.
مطرح بودن نام رویان برای اعتلای نام کشور سرلوحه کار دکتر کاظمی آشتیانی بود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی ایلام، دکتر محمد پاکزاد رییس جهاددانشگاهی واحد ایلام و از پژوهشگران سابق پژوهشگاه رویان با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، اظهار کرد: بنده افتخار این را داشتم که در آخرین سال عمر باعزت ایشان، به‌عنوان کارآموز و کارشناس آزمایشگاه سلول‌های بنیادی (معروف به رده‌ها) عضو خانواده رویان باشم؛ ویژگی‌های حسنه زیادی از ایشان دیده و شنیده بودم؛ اما آنچه در حال حاضر از شخصیت دکتر کاظمی آشتیانی در ذهنم به وضوح نمایان و قابل‌گفتن است هم‌زمانی سه ویژگی اقتدار، انعطاف و لطف است.

وی با بیان اینکه یک خاطره شیرین از ایشان در خاطرم هست که بارها برای خودم و دوستانم تکرار کرده‌ام و در طول فعالیتم در پژوهشگاه رویان و اکنون در جهاددانشگاهی واحد ایلام سعی در عمل به آن دارم، گفت: یکی از پروژه‌های مهم ماه‌های آخر زندگی پربارشان در بخش تحقیقات (واقع در ساختمان کوچه اکبری)، پروژه سنگین پروتئوم سلول‌های بنیادی جنینی انسانی بود، کاری که تا آن زمان در دنیا انجام نشده بود. پروفسور بهاروند مجری اصلی طرح بودند و معمولاً با عشق و علاقه خاصی پیشرفت انجام کار را به ایشان گزارش می‌دادند. چون دفتر کار و آزمایشگاه یکی بود (فضایی حدود 6 متر مربع)، ناخودآگاه ما که در آزمایشگاه مشغول انجام کار بودیم در جریان گزارش‌ها و حتی بازخورد آن قرار می‌گرفتیم؛ یک روز که مثل همیشه گزارش کار را دریافت می‌کردند جمله زیبایی خطاب به استاد بهاروند گفتند و آن این بود: «حسین جان بازیات خوبه اما من گل می‌خوام!». در نهایت پروژه انجام شد و با چاپ مقاله مربوطه (Proteomic signature of human embryonic stem cells در تاریخ ۶ ژوئن) گل را زدیم و به لیگ برتر راه پیدا کردیم.

دکتر پاکزاد افزود: نکته مهم این موضوع که بعدها نمایان شد افق دید مرحوم کاظمی بود که با پیگیری‌های مستمر برای انجام این طرح، نخبگان کشور را برای همکاری به رویان دعوت کرده بودند و تقریباً از آن زمان به بعد انجام پروژه‌های بین‌المللی به معنای واقعی شکل و قوت گرفت.

این شاگرد دکتر کاظمی آشتیانی گفت: اگر اغراق نکرده باشم ایشان به رویان مثل فرزند ارشد خود عشق و علاقه خاصی داشت، تا جایی که پیشنهاد رییس جمهور وقت را برای پذیرش سمت وزارت بهداشت قبول نکرد تا از آرمان‌ها، اهداف و مسیر رو به رشد پژوهشگاه رویان فاصله نگیرد؛ مسلماً همیشه یک پدر فداکار و بلندنظر از خود می‌گذرد و بهترین‌ها را برای فرزندانش می‌خواهد.

وی تصریح کرد: دکتر سعید کاظمی آشتیانی مطرح بودن نام رویان در مرزهای دانش را برای اعتلای نام کشور عزیزمان، سرلوحه کارش قرار داده بود و امروز می‌بینید که به لطف پروردگار چنین هم شده است.

رییس جهاددانشگاهی ایلام با اشاره به تاثیر دکتر سعید کاظمی آشتیانی به‌عنوان یک الگوی برتر جامعه علمی و پژوهشی کشور، گفت: ایشان با همتی که در این راه گذاشتن نه‌تنها خیلی از مشکلات زیستی و پزشکی کشور را حل کردند (نظیر درمان‌های پیشرفته ناباروری، سلول‌درمانی برای بیماری‌های صعب‌العلاج و غیره)، بلکه از آن مهم‌تر اینکه شمع امید را در دل پژوهشگران جوان و دانشجویان روشن کردند؛ این شعله الان فروزان است و نور و گرمای آن نوید «ما می‌توانیم» را برای حل مسایل و چالش‌های حال و آینده کشور می‌دهد.

دکتر پاکزاد در پایان گفت: حلقه واسط بین ایمان و عمل عشق است! این عشق نه‌تنها در گفتار، بلکه در عمل و کردار مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی برای همگان نمایان بود؛ در حقیقت کار ساده‌ای نیست که مسیر این الگوی تلفیق ایمان و عمل را ادامه دهیم.

کلید واژه ها: سعید ایران سالگرد کاظمی آشتیانی


نظر شما :