هر آنچه در دومین روز گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی گذشت

۲۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۳ کد : ۶۶۲۶۲ عمومی تاپ خبر
گردهمایی دو روزه روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با صدور بیانیه‌ای در شهر قم به کار خود پایان داد. در این گردهمایی جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه توسط جهادگران محکوم شد.
هر آنچه در دومین روز گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی گذشت

به گزارش روابط‌ عمومی جهاددانشگاهی، دومین روز گردهمایی روسای واحدهای سازمانی این نهاد صبح روز پنج‌شنبه (۲۳آذرماه) به میزبانی جهادذانشگاهی قم در سالن شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار  شد.

برنامه جهاددانشگاهی برای برگزاری انتخابات پُرشور و شکوهمند در کشور


در ابتدای این گردهمایی سیدیوسف حسینی مدیرکل حراست جهاددانشگاهی طی سخنانی با اشاره به‌ اهمیت دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که در اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود، به تشریح نگاه رهبری و رویکرد جهاددانشگاهی  پیرامون این انتخابات پرداخت.
وی با اشاره به نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی ایسپا در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت چهار اصل مهم مورد نظر رهبری برای انتخابات در کشورمان است.
مدیرکل حراست جهاددانشگاهی همچنین با تاکید بر اینکه این نهاد هیچ‌گونه موضع‌گیری له یا علیه افراد و گروه‌های سیاسی نخواهد داشت ادامه داد: رسانه‌های جهاددانشگاهی رسانه‌های نظام هستند و به همین دلیل نباید در اختیار یک جریان‌ سیاسی خاص قرار داده شوند و باید عدالت رسانه‌ای در این خصوص رعایت شود.


حوزه پشتیبانی باید هوشمند باشد تا کارها را سرعت بخشد


در ادامه این گردهمایی دبیر کارگروه مدیریت منابع و تامین مالی جهاددانشگاهی به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات و تصمیمات جلسه روز گذشته این کارگروه پرداخت.
دکتر استقلال رییس جهاددانشگاهی فارس گفت: بسیاری از اعضا درخواست داشتند مدیران کل حضور بیشتری در واحدها داشته باشند.
پیشنهاد به دفتر مرکزی برای چیدمان جدید با توجه به تحولات جامعه بیرونی، فعالیت بیشتر در برنامه هفتم توسعه، کمک کاربردی دفتر مرکزی برای پرداخت حق‌التدریس مدرسان علمی کاربردی ، سیاست‌های دسترسی اعضا به اطلاعات، به روز رسانی دستورالعمل مکاتبات اداری، پاسخگویی مدیران واحدها و... از موارد دیگری بود که دبیر کارگروه مدیریت منابع و تامین مالی در گزارش خود مطرح کرد.
در ادامه تعدادی از روسای واحد‌های جهاددانشگاهی سوالات و مشکلات خود را در حوزه مدیریت منابع و تامین مالی مطرح کردند. 
مشکل استخدامی برخی اعضای واحد‌های استانی، تاکید بر سهامدار شدن جهاددانشگاهی در طرح‌ها برای ارتقای سطح حقوق اعضا، ارائه مجوز جذب برای واحدهایی که بار مالی برای جهاد ندارند از جمله موضوعاتی بود که روسای واحدها در این حوزه مطرح کردند.
پس از آن دکتر سیدرضی آقاسیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی به این سوالات پاسخ داد و گفت: مشکلات در مسیر حل شدن قرار دارد و البته جهاد بی‌تفاوتی تاریخی دارد. شرایط تغییر کرده اما منابع را پایدار نکردیم. 
وی افزود بسیاری از چالش‌های مطرح نیازمند نظام سازی است و ابتدا باید چیستی جهاد مشخص شده و بعد رابطه با مخاطبان ایجاد شود.
وی تاکید کرد که معاون پشتیبانی  و مدیران کل این حوزه بهتر است از طریق انتخابات تعیین شوند.
دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی نیز در رابطه با موضوعات فوق بیان کرد: حوزه پشتیبانی باید هوشمند باشد تا کارها را سرعت بخشد.

بازگشت به دانشگاه و تقویت هویت فرهنگی جهاددانشگاهی


در ادامه گردهمایی دکتر جمال رحیمیان رییس سازمان جهاددانشگاهی تهران و دبیر کارگروه فرهنگی به ارایه گزارش این کارگروه پرداخت و گفت: بازگشت به دانشگاه، تقویت هویت فرهنگی این نهاد، حمایت از تولید محتوا از جمله چالش‌هایی بود که توسط اعضای این کارگروه مطرح شده است. لذا برای رفع این چالش‌ها راهکارهایی ارائه شد که از جمله آنها تحول در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی، پررنگ تر کردن تصویر جهاد دانشگاهی در اذهان دانشجویان، ایجاد نگاه ویژه و شفاف نسبت به کارگروه فرهنگی، ایجاد هم افزایی در بین حوزه‌ها و... از این موارد است و همچنین فصلی یک بار شورای ویژه‌ای با حضور معاونین تشکیل شود که بتوان این مشکلات را حل کرد.
در ادامه برخی از روسای واحدها نظرات خود را در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی مطرح کردند .
در ادامه دکتر کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: باید سرمایه گذاری اعتباری کنیم، چراکه حوزه فرهنگی امروز حوزه دغدغه مند انقلاب اسلامی است.
دکتر مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی نیز در پاسخ به این موضوعات گفت که برای حوزه فرهنگی طرح ارائه شود.

پیوست فرهنگی پژوهش ایجاد شده و محور اصلی کار باشد


در ادامه دکتر کمال خدایی رییس سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی و  دبیر کارگروه پژوهش و فناوری به ارایه گزارش جلسه این کارگروه پرداخت و گفت: چالش‌های مطرح در کارگروه ها باید در جهاددانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.
وی به ارائه چالش‌های این حوزه در دوره قبلی گردهمایی پرداخت و یادآور شد: عدم منابع مالی پایدار، بازنگری در سیاست گذاری ها، حفظ و جذب نیروی انسانی توانمند، شبکه سازی واقعی و تجمیع توانمندی ها از جمله این چالش ها است.
وی تاکید کرد: باید پیوست فرهنگی پژوهش ایجاد شده و محور اصلی کار باشد و در چالش های اساسی ماموریت محور باشیم. همچنین باید واحد بازاریابی ایجاد شود تا با شناسایی نیازهای بازار چالش‌های اساسی کشور شناسایی شود.
در ادامه نیز تعدادی از روسای واحد‌های جهاد دانشگاهی سوالات خود را در حوزه پژوهش و فناوری مطرح کردند که دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی به این دغدغه‌ها و سوالات پاسخ داد.
وی گفت: برای گردهمایی قبلی چند جلسه در معاونت پژوهش و فناوری برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که برای رفتن به سمت راه‌حل‌های کاربردی، کارگروه‌های مشترک بین حوزه‌های پشنیبانی، تجاری سازی و پژوهش ایجاد کنیم و نشست‌هایی داشته باشیم تا بتوانیم راه حل های استراتژیک ارائه کنیم.
معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی برای کسب درآمد راهکارهایی ارائه کرد که از جمله آنها تولید محصولات دانش بنیان، واگذاری حق دانش فنی و شناسایی مراکز سرمایه‌گذاری بود.
در ادامه دکتر مسلمی نائینی نیز بر نظارت بر طرح‌ها تاکید کرد و گفت که باید جدی تر به این موضوع پرداخته شود.
وی همچنین به مشارکت به با بخش خصوصی و بهره مندی از صندوق پژوهش و فناوری تاکید کرد.


رویکرد سازمان تجاری سازی در حوزه مشارکت با بخش خصوصی این است


در ادامه دکتر شریفی دبیر کارگروه تجاری سازی فناوری گزارش جلسه این کارگروه را ارائه کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع مالکیت فکری، مسئولیت موضوع در اختیار سازمان تجاری سازی قرار گرفت. همچنین تصمیم گیری شد جهاددانشگاهی بتواند در حوزه تولید محصولات به جهت پایین بردن هزینه‌ها با آنها همکاری کند. 
وی افزود: رویکرد سازمان تجاری سازی در حوزه مشارکت با بخش خصوصی این است تا بتوانیم در حوزه زیست بوم فناوری اقدام کنیم.
در ادامه نیز برخی مدیران واحدها نظرات و پیشنهادات خود را در این حوزه مطرح کردند.
دکتر ابراهیمی سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی نیز در این رابطه گفت: پارلمان جهاد را تشکیل دهیم تا از نظرات تمامی اعضا استفاده کنیم. با توجه به اینکه از مرحله تولید محصول و بالیدن به آن عبور کرده‌ایم و از این به بعد فقط باید تولید کنیم.

ارائه برنامه جامع تحول آموزشی جهاددانشگاهی


در ادامه دکتر حمید حمزه زاده رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر کارگروه آموزش و کارآفرینی به ارائه گزارش این کارگروه پرداخت و گفت: در گردهمایی گذشته برنامه جامع تحول آموزشی را در ۱۳ مورد ارائه کردیم که مورد بازنگری قرار گرفت و ۹ فرصت اندیشیده شد.
در ادامه تعدادی از روسای واحدها نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.
دکتر محمد محسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی نیز گفت: تلاشمان این بوده تا برخی از فرایندها و مقررات در حوزه آموزش را با همکاری حوزه‌های دیگر بازنگری کنیم. در وضعیتی هستیم که وضعیت جهاددانشگاهی در حوزه آموزش مشکلاتی دارد. در حوزه نظارت و ارزیابی معضلاتی داریم که در این رابطه راهبردهایی را در نظر گرفته‌ایم.

استفاده از ابزارهای مختلف جهاددانشگاهی برای جانشین پروری


همچنین در نوبت عصر روز دوم گردهمایی روسای واحد‌های جهاددانشگاهی دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس این نهاد ضمن تقدیر از زحمات دو روزه جهاددانشگاهی استان قم، اظهار کرد: در این گردهمایی بر حفظ و تقویت روحیه جهادی، معرفی بیشتر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جهاد با ابزارهای مختلف برای ایجاد امید آفرینی، جانشین پروری نیروهای جهاددانشگاهی، پیگیری راهبردها و بسته‌های سیاستی کارگروه‌های مختلف تأکید شد.
وی با اشاره به اینکه باید به نیروهای مختلف جهاددانشگاهی میدان عمل داده شود و برنامه‌های آموزشی برای تقویت فرهنگ جهادی در میان جهادگران برگزار شود؛ عنوان کرد: فعالیت‌های جهاددانشگاهی باید گزین باشد که در اینصورت مجموعه‌های متقاضی به سمت ما می‌آیند اما اگر اینگونه نباشد بار زیادی روی دوش حوزه تجازی‌سازی قرار می‌گیرد.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی ماموریت جهاددانشگاهی را گره گشایی از مشکلات نظام و دولت معرفی کرد و گفت: مدیران جهاددانشگاهی و جهادگران باید تجربیات خویش را با هم به اشتراک بگذارند؛ در مسیر انتخابات نیز نگاه جهاددانشگاهی توجه به استفاده از همه امکانات برای بالابردن مشارکت ملی در انتخابات است نه برای بالا بردن حزب یا افراد خاصی.

 

همچنین دکتر ابوالقاسم رئیسی مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی در جمع بندی مباحث مطرح شده در این گردهمایی و دیدارهای رییس جهاددانشگاهی در قم گفت: محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه؛ اهمیت مشارکت در انتخابات؛ ارتباط بیشتر جهاددانشگاهی با دانشگاه ها و مراکز علمی؛ الگوسازی این نهاد برای جوانان همچون دکتر سعید کاظمی آشتیانی؛ جهادتبیین؛ مسئولیت های اجتماعی و توجه به امر به معروف و نهی از منکر و انعقاد تفاهم نامه همکاری با استانداری از مهم ترین نکات و انتظارات مطرح شده است.

 


همچنین در این کنگره معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و روسای واحد قم، خراسان رضوی و فارس این نهاد تفاهم نامه همکاری در راستای توسعه اهداف گردشگری شهر قم با عنوان «باب الحوائج» امضا کردند.
در پایان دومین روز گردهمایی روسای واحد‌های جهاددانشگاهی برگزیدگان هفته پژوهش نیز معرفی شدند.
گردهمایی دو روزه روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با صدور بیانیه‌ای در شهر قم به کار خود پایان داد. 
گفتنی است رؤسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در بیانیه دیگری که به امضای رییس، معاونان، مدیران ارشد و روسای واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی رسید، جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند.


نظر شما :