سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی مطرح کرد؛

گام مهم جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری با بخش خصوصی / در اختیار قرار دادن چهار قطعه زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور

۱۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۸ کد : ۶۵۹۸۸ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان تاپ خبر
سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه واگذاری زمین‌های پارک‌های علم و فناوری به بخش خصوصی، توسعه زیست‌بوم نوآوری کشور را به دنبال خواهد داشت گفت: چهار قطعه زمین هزار متری پارک علم و فناوری البرز در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری‌ها با اجاره طولانی مدت در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور قرار گرفت که امیدواریم تا پایان سال مشارکت‌های این نهاد با بخش خصوصی افزایش یابد.
گام مهم جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری با بخش خصوصی / در اختیار قرار دادن چهار قطعه زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر ابراهیمی معاون رئیس جهاددانشگاهی و سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان این نهاد با اشاره به آغاز در اختیار قرار دادن زمین‌های پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور گفت: در دوره جدید مدیریت مجموعه فاخر جهاددانشگاهی یکی از راهبردهای اصلی مشارکت با بخش خصوصی است. 

وی با اشاره به اینکه مشارکت جهاددانشگاهی با بخش خصوصی به‌عنوان یک استراتژی از چند طریق قابل انجام است ادامه داد:  بعضی از روش‌ها که درگذشته نیز خبرهایی در رابطه با آن منتشرشده است به این طریق بوده که بخش خصوصی بر روی دانش فنی کسب‌شده جهاددانشگاهی سرمایه‌گذاری می‌کند که از این طریق در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان جذب منابع از بخش خصوصی داشتیم.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی، روش دیگر مشارکت با بخش خصوصی را در توسعه زیرساخت‌ها نام برد و گفت: لزوماً در این روش آورده جهاددانشگاهی فقط دانش فنی نیست، مثلاً ممکن است یک ساختمان یا زیرساخت دیگری نیز برای مشارکت ارائه شود و درنتیجه شرکتی مشترک تشکیل و فعالیتش را انجام دهد.

دکتر ابراهیمی بابیان اینکه برای این روش مصوبات خوبی در هیئت‌امنا، شورای معاونین و شورای پذیرش شرکت‌های جهاددانشگاهی تصویب شد ادامه داد: با سرمایه حدود ۵۰۰ میلیارد تومانی جهاددانشگاهی امیدواریم با انعقاد قراردادها تا پایان سال دو برابر این میزان یعنی هزار میلیارد تومان آورده بخش خصوصی داشته باشیم.

وی بابیان اینکه علاوه بر این روش‌ها، نوعی مشارکت با بخش خصوصی است که توسعه زیست‌بوم و اکوسیستم نوآوری کشور را به دنبال خواهد داشت گفت: این روش بحث واگذاری زمین‌های پارک علم و فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور متقاضی بوده؛ زیرا اساساً یکی از کارکردهای پارک‌های علم و فناوری در اختیار قرار دادن فضای کار به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است. 

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه فضای کار واگذارشده به شرکت‌ها یا به‌صورت ساختمان  یا زمین است که خود متقاضیان کار ساخت‌وساز را انجام دهند افزود: متأسفانه در مجموعه پارک‌های علم و فناوری کشور تاکنون به این شیوه عمل نشده و فقط پارک‌های انگشت‌شماری به این مسئله ورود کرده‌اند.

دکتر ابراهیمی بابیان اینکه عمدتاً پارک‌های علم و فناوری ساخت‌وسازهایی را انجام می‌دهند و آن را به‌صورت اجاره یک یا چندساله در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار می‌دهند افزود: به دلیل آنکه توان پارک‌ها در ساخت‌وساز کم است به همان تناسب ظرفیت پذیرش هم کم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این روش پاسخگوی نیازها نیست، زیرا منابع دولت و پارک‌های علم و فناوری بسیار محدود و کم است ادامه داد: روش دیگر واگذاری زمین به‌صورت بلندمدت یا جلب مشارکت بخش خصوصی برای ساخت‌وساز است. این شیوه را ما در تجربه قبلی در پارک علم و فناوری تربیت مدرس انجام دادیم، همچنین تجارب مشابهی در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، پارک علم و فناوری مازندران و خراسان وجود داشت که موارد و تجربیات آن‌ها نیز احصا شد.

معاون رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: این تجارب را سعی کردیم در پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی به‌کارگیریم، کما اینکه این موضوع را به پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز ابلاغ کردیم که متأسفانه آنجا هنوز تحرک جدی اتفاق نیفتاده است.

دکتر ابراهیمی  بابیان اینکه خوشبختانه این شیوه مشارکت با بخش خصوصی، جمعه ۱۷ آذرماه در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان البرز در مجموعه جهاددانشگاهی اتفاق افتاد افزود: این شیوه واگذاری یک سیر قانونی دارد که در همین رابطه مصوبه‌ای را از هیئت‌امنای پارک علم و فناوری پارک البرز گرفتیم تا انتقال مالکیت زمین این پارک علم و فناوری را به‌صورت بلندمدت به متقاضیان اجاره دهیم.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا کارگروهی تشکیل شد تا آیین‌نامه‌های مربوطه را تنظیم و شرایط متقاضیان را بررسی کند افزود: از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری البرز ۱۲ درخواست زمین دریافت کردیم که پس از پالایش به چهار تقاضا پاسخ مثبت دادیم.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی بابیان اینکه به هرکدام از متقاضیان هزار متر زمین با شرایط کاملاً مناسب برای مدت ۵۰ سال واگذارشده است افزود: طبق توافق انجام‌شده متقاضیان ظرف  مدت یک و نیم سال باید ساختمان‌ها را بنا کنند  تا کار تولیدی در آنجا آغاز شود.

دکتر ابراهیمی با اشاره به اینکه  این اتفاق از چند جهت حائز اهمیت است ادامه داد: در گام نخست متقاضیانی که به دلیل کمبود فضا قصد خروج از پارک علم و فناوری البرز را داشتند الآن می‌توانند فعالیتشان را در این پارک علم و فناوری ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه موضوع دیگر کمک به توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور است گفت: زیرا شرکتی که از پارک علم و فناوری می‌رود، لزوماً در جای دیگری نیز مستقر نمی‌شود و در مواردی متأسفانه مشمول مهاجرت‌های نخبگان خواهد شد .

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی عنوان کرد: دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاددانش‌بنیان ریاست جمهوری روز جمعه 17 آذرماه در این مراسم از جهاددانشگاهی بابت این اقدام بسیار قدردانی و قول هرگونه کمک به عملیاتی شدن این طرح را داد.

دکتر ابراهیمی با اشاره به اینکه در این طرح چه از محل اجاره زمین‌ها و همچنین تولید شرکت‌ها، یک درآمدزایی برای جهاددانشگاهی خواهد داشت گفت: با تأکید رئیس جهاددانشگاهی این حرکت با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد و خوش‌بینیم تا پایان امسال ۱۵ تا ۲۰ زمین را بر اساس تقاضاها در اختیار بخش خصوصی داده شود.

وی ادامه داد: با این طرح به دلیل آنکه ذینفعان پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی زیادتر می‌شوند سرعت توسعه و آبادانی نیز سریع‌تر خواهد شد.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در مجتمع تحقیقانی شهدای جهاددانشگاهی ۹۰ هکتار زمین‌داریم  ادامه داد: در حال حاضر پاسخگوی تقاضاهای زیر هزار متر هستیم که با این شرایط حدود 450 شرکت امکان دریافت زمین رادارند، اما حتماً شاهد متقاضیانی با متراژ کمتر یا بیشتر خواهیم بود که  متناسب با زیرساخت‌های فیزیکی مثل برق، آب، گاز، شبکه اینترنت و کار دنبال می‌شود که اگر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و مسئولان استانی کشور برای تأمین زیرساخت‌ها حمایت کنند فعالیت با سرعت بیشتری انجام می‌شود.


نظر شما :