معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تاکید کرد:

جهاددانشگاهی؛ زیست‌بوم رشد و بالندگی دانشجویان

۱۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۹ کد : ۶۵۹۵۰ فرهنگی
معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: جهاددانشگاهی زیست‌بوم رشد و بالندگی دانشجویان را در جهت شکوفا شدن استعدادهایشان فراهم می‌کند.
جهاددانشگاهی؛ زیست‌بوم رشد و بالندگی دانشجویان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر سعید خدیوی با تاکید بر اهمیت جایگاه دانشجویان در سازمان جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در اوایل انقلاب مبتنی بر یک دغدغه فرهنگی شکل گرفت و آن دغدغه، پر کردن برخی خلاءها و رفع مشکلات فرهنگی در دانشگاه‌ها  متکی بر یک بدنه دانشجویی بود.

وی با بیان این که بدین جهت دانشجویان مهمترین جایگاه را در شکل‌گیری جهاد دانشگاهی داشته‌اند، افزود: تولد جهاد دانشگاهی بر اساس یک بدنه نخبه دانشجویی و دغدغه‌مند بوده و توسعه آن هم بر مبنای حضور دانشجویان در رده‌های مختلف این سازمان صورت گرفته است.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اوج فعالیت‌های دانشجویی در دهه 70، ادامه داد: در این زمان جهاد دانشگاهی توانست ظرفیت‌هایی مانند خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سازمان دانشجویان و مرکز افکار سنجی(ایسپا) را با تکیه بر نیروهای دانشجو ایجاد کند و مشاهده می‌کنیم که امروز جامعه از خدمات مجموعه‌های ایسنا و ایسپا استفاده می‌کند و این نشان دهنده توانایی و توسعه ظرفیت‌های دانشجویی در جهاد دانشگاهی است.

خدیوی در خصوص ظرفیت‌های حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی برای توسعه فعالیت‌های دانشجویی، خاظرنشان کرد: در واقع حوزه فرهنگی این سازمان، دروازه ورود دانشجویان نخبه به بدنه جهاد دانشگاهی بوده است.

پر کردن خلاءهای علم و فناوری در کشور؛ مهمترین رسالت جهاددانشگاهی

وی مهمترین رسالت جهاددانشگاهی را پر کردن خلاءهای علم و فناوری در کشور دانست و تصریح کرد: برای پر کردن این خلاءها نیازمند نیروی نخبه متخصص و متعهد هستیم و جهاد دانشگاهی در تعاملاتی که با دانشجویان دارد به دنبال تربیت نیروی انسانی است که در عین حالی که متخصص است دغدغه حل مسائل مهم کشوررا نیز دارد.  

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تاکید کرد: جهاددانشگاهی در راستای عمل به رسالت خود، به دنبال جذب نیروهای نخبه دانشجو است تا در زیست بوم جهاددانشگاهی این دانشجویان تبدیل به یک نیروی متخصص شوند.

خدیوی با اشاره به طرحی که با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری تحت عنوان گذر شکوفایی نخبگانی به صورت پایلوت در جهاددانشگاهی خراسان رضوی جهت توانمندسازی دانشجویان در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: این طرح به دنبال آموزش مهارت‌های نرم مانند انجام کار تیمی، داشتن خلاقیت و ... به دانشجویان است که در کنار آن فضاهای آزمایشگاهی و پایلوت نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: در طرح گذر شکوفایی به دنبال اکوسیستمی هستیم تا دانشجویان مستعد و دغدغه‌مند استعدادهای خود را در راستای اهداف و مسائل کشور شکوفا کنند، دو محور دغدغه‌مندی و توانمندی در دانشجویان رشد پیدا کند چراکه آنان در دانشگاه مسائل نظری و تئوریک را فرا می‌گیرند اما شکوفا شدن آن نیازمند بستری است که جهاد دانشگاهی در تلاش است تا آن بستر را فراهم  کند.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در رابطه با تعامل این سازمان با نهادهای دانشجو محور همچون دانشگاه‌ها، بیان کرد: یکی از مهمترین حلقه‌های ارتباطی ما با دانشگاه در ابتدا حضور فیزیکی این سازمان در پردیس دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد است و بعد از آن ارتباط مناسبی که با معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان داریم، در کنار همه این‌ها بدنه گسترده اعضای سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با دانشگاه‌های مختلف بر تقویت این رابطه تاثیر مستقیمی بر جای گذاشته است.

حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان فرهنگی با راه‌اندازی پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی

خدیوی تاکید کرد: جهاددانشگاهی بوم‌گاه رشد و بالندگی دانشجویان را در جهت شکوفا شدن استعدادهایشان فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات شاخص جهاددانشگاهی در یک سال گذشته در جهت توانمندسازی دانشجویان بیان کرد: یکی از مهمترین اقدامات ما راه اندازی پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بوده است.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در تشریح فعالیت‌های این پردیس ادامه داد: ما در جهاد دانشگاهی زیرساخت و فضای فیزیکی را در بخش فرهنگی تجهیز کرده‌ایم تا فعالیت‌های دانش‌بنیان در این حوزه را به رسمیت شناخته و از آنها حمایت کنیم.

خدیوی درخصوص هتک حرمت‌هایی که توسط کشورهای غربی در یک سال گذشته نسبت به قرآن کریم صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در این رابطه یکی دیگر از اقدامات شاخص ما راه‌اندازی مجدد مرکز فعالیت‌های قرآنی در جهاددانشگاهی خراسان رضوی بود تا با زبان و ادبیات قابل درک برای جوانان، به پررنگ کردن نقش قرآن در زندگی افراد بپردازیم.

 


نظر شما :