برگزاری آئین تکریم و معارفه رییس جهاددانشگاهی هرمزگان/دست‌یابی این نهاد به دانشی که کشور را از واردات مواد اولیه تولید فولاد بی‌نیاز می‌کند

۱۶ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۰ کد : ۶۵۹۱۷ عمومی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی در آئین تکریم از رییس سابق و معارفه رییس جدید جهاددانشگاهی واحد هرمزگان از دست‌یابی این نهاد به دانشی خبر داد که کشور را از واردات مواد اولیه تولید فولاد بی‌نیاز می‌کند.
برگزاری آئین تکریم و معارفه رییس جهاددانشگاهی هرمزگان/دست‌یابی این نهاد به دانشی که کشور را از واردات مواد اولیه تولید فولاد بی‌نیاز می‌کند

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در روز دوم سفر دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و هیات همراه به استان هرمزگان، آئین تکریم از وحید دلپسند رییس سابق جهاددانشگاهی واحد هرمزگان  و معارفه احمد زاهری رییس جدید این واحد پنجشنبه 16 آذر ماه برگزار شد.

رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم گفت: ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای حل مسائل هرمزگان را نباید فقط جهاددانشگاهی استان محدود کنیم؛ بلکه مسائل و چالش‌ها از طریق شبکه گسترده جهاددانشگاهی در کشور طرح و پیگیری می‌شود.

دکتر مسلمی نائینی ضمن بیان تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: شهدای دانشجوی ایران، هوشیاری و بصیرت دانشگاه را در سالیان گذشته نشان دادند.

وی با ذکر این نکته که جهاددانشگاهی از ابتدای تشکیل به کارهای بر زمین مانده ورود می‌کرد، عنوان کرد: برخی اقدامات علمی و پژوهشی به هر دلیلی توسط سایر دانشگاه‌ها و مراجع پیگیری و اجرا نمی‌شود؛ ولی وقتی آن مهم نیاز روز جامعه باشد، نخبگان و پژوهشگران جهاددانشگاهی با اخلاص وارد میدان می‌شوند.

رئیس جهاددانشگاهی، با اشاره به ظرفیت‌های استان هرمزگان که امکان فعالیت جهاد روی آن‌ها وجود دارد، بیان کرد: وجود بیش از 2 هزار کیلومتر مرز دریایی، وجود ظرفیت‌های بی‌بدیل، بندری، صنعتی و کشاورزی و ظرفیت‌های گسترده حوزه گردشگری از جمله فرصت‌هایی است که می‌توان فعالیت‌های علمی و پژوهشی متعددی انجام داد.

دکتر مسلمی‌نائینی، برای توسعه علمی و پژوهشی استان هرمزگان در ابتدا باید ارتباط میان دانشگاه‌های خود هرمزگان تقویت شود، خاطرنشان کرد: سازمان‌ها و دانشگاه‌ها باید از انجام اقدامات موازی پرهیز کنند و راه‌حل جلوگیری از بروز چنین اقدامات موازی، تقویت همکاری‌ها و تعاملات است.

دست‌یابی جهاد دانشگاهی به دانشی که کشور را از واردات مواد اولیه تولید فولاد بی‌نیاز می‌کند

رئیس جهاددانشگاهی، با اشاره به نیاز شرکت‌های فولادی به ماده اولیه «مگنتیت»، تشریح کرد: اگر ظرفیت تولید این مواد معدنی در کشور به اتمام برسد به ناچار باید اقدام به واردات «مگنتیت» در کشور کنیم؛ اما جهاددانشگاهی به دانش تبدیل «هماتیت» به «مگنتیت» دست پیدا کرده است و این چالش را برای صنعت فولاد حل کند که این طرح با استقبال استاندار هرمزگان نیز روبرو شد.

ساختارهای انسانی و حقوقی برای نقش‌آفرینی علمی در هرمزگان مناسب نیست

وحید دلپسند رییس سابق جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز در این مراسم اظهار کرد: در دوران مسئولیت بنده یکی از ماموریت‌هایی که به جهاددانشگاهی محول شده بود، ورود به موضوعات علمی و پژوهشی مرتبط با تکمیل زنجیره ارزش پرورش میگو و آبزیان در قفس بود.

وی با اشاره ارزآوری عظیم صنعت شیلات، عنوان کرد: ورود علمی جهاددانشگاهی به صنعت شیلات و تکمیل زنجیره ارزش پرورش ماهی و میگو توانست نقش عظیمی در توسعه این صنعت ایفا کند و این مهم نیز نقش عظیمی در ارزآوری به کشور داشت.

رییس سابق جهاددانشگاهی هرمزگان تصریح کرد: علی‌رغم تمام اقدامات هنوز نتوانسته‌ایم در استان هرمزگان ساختارهای انسانی و حقوقی لازم برای نقش‌آفرینی علمی در استان هرمزگان متناسب با شرایط منطقه‌ای ایجاد کنیم. پر کردن این خلاءها باید در دستور کار مدیریت جدید باشد.

دلپسند افزود: یکی از پیشنهادات من برای این موضوع استفاده از ظرفیت علمی پژوهشگران خارج از واحد است. این مهم در دوران مسئولین بنده در قالب راه‌اندازی یک نمایشگاه دستاوردهای پژوهشگران جهاد دانشگاهی انجام شد و مورد استقبال صنعتگران نیز واقع شد.

گفتنی است رییس جهاددانشگاهی و هیات همراه در این سفر نشست صمیمانه‌ای را نیز با اعضای واحد هرمزگان برگزار کردند.


نظر شما :