به همت انتشارات جهاد دانشگاهی اردبیل؛

کتاب پیش‌تیمار و توانمندسازی بذر و گیاهچه منتشر شد

۱۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۸ کد : ۶۵۶۰۹ فرهنگی
انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل، کتاب «پیش‌تیمار و توانمندسازی بذر و گیاهچه: برای تحمل به تنش‌های غیر زیستی در گیاهان» را با رویکردی به حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی و به ویژه باغبانی و زراعت، منتشر کرد.
کتاب پیش‌تیمار و توانمندسازی بذر و گیاهچه منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، انتشارات این واحد، کتاب «پیش‌تیمار و توانمندسازی بذر و گیاهچه: برای تحمل به تنش‌های غیر زیستی در گیاهان» را با رویکردی به حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی و به ویژه باغبانی و زراعت، منتشر کرد.

این کتاب توسط میرزا حسن‌زمان و واسیلیوس فوتوپولوس سال 2019 در آمریکا تالیف شده و توسط دکتر بهروز اسماعیل‌پور استاد دانشگاه محقق اردبیلی، مهندس سید کریم تهامی دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی و اصلاح گیاهان باغبانی و عضو جهاددانشگاهی اردبیل، مهندس اکرم رهبری دانشجوی دکتری علوم باغبانی و دکتر پریسا شیخ‌زاده مصدق دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی به فارسی ترجمه شده است که یک مرجع کامل برای دروس مربوط به تکنولوژی و فیزیولوژی بذر در تمام گرایش های رشته های باغبانی و زراعت است.

در این کتاب آمده است امنیت غذایی مردم جهان به محدوده زمین های کشاورزی و گنجایش تولیدی محصولات زراعی، بستگی دارد. علاوه بر این گیاه شناسان در تلاشند تا بازدهی محصول را از طریق روش های موجود افزایش دهند. پرایمینگ بذر روشی امیدوار کننده، کارآمد و کم هزینه برای افزایش تولید، رشد و بهبود ظرفیت های تولید محصول است.

آب، نمک های معدنی، قندها، محیط جامد همراه با آب و مواد مغذی، میکروب های مفید، ریز مغذی ها، هورمون ها، ریزوباکتریا و منابع طبیعی همگی در فرآیند پرایمینگ بذر نقش دارند. پرایمینگ بذر نه تنها به منظور بهبود رشد گیاه و افزایش بازدهی محصول استفاده می شود، بلکه مقاومت غیرزیستی گیاه را نیز افزایش می دهند.

زمانی که گیاهان با محیط در حال تغییر سازگار نیستند، آن‌ها حذف می‌شوند. تنش‌های غیرزیستی ناشی از تغییرات در اجزای محیطی مانند گازها(ازون، دی‌اکسید کربن، اکسید نیتروژن)، آب، دما، مواد معدنی و متغیرهای اقلیمی هستند. پیش‌تیمار بذر بر توانایی گیاهان در سازگاری با تنش‌های غیر زیستی تأثیر می‌گذارد و یکی از مهم­ترین راهکارها برای کاهش تنش­های غیر زیستی در تولید گیاهی است، که شاید ترجمه این کتاب بتواند گامی در راستای این هدف بردارد.

کتاب« پیش‌تیمار و توانمندسازی بذر و گیاهچه» 664 صفحه ای در 25 فصل ترجمه شده و به قیمت 1500000 ریال در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

کلید واژه ها: انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل کتاب پیش‌تیمار و توانمندسازی بذر و گیاهچه


نظر شما :