در پنجمین نشست تخصصی و آموزشی معاونت هماهنگی و امور مجلس این نهاد انجام گرفت؛

بررسی مدل‌های تجاری‌سازی فناوری در جهاددانشگاهی

۰۶ آذر ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۰ کد : ۶۵۳۵۹ عمومی
در پنجمین نشست تخصصی و آموزشی معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، مدل‌های تجاری‌سازی فناوری در این نهاد بررسی شد.
بررسی مدل‌های تجاری‌سازی فناوری در جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، پنجمین نشست تخصصی  و آموزشی را با موضوع "بررسی مدل‌های تجاری‌سازی فناوری در جهاددانشگاهی" سه‌شنبه 30 آبان ماه با حضور تعدادی از روسای واحدهای سازمانی مستقر در تهران و برخی مدیران کل و مدیران ستادی و حضور برخط روسا و معاونان واحدهای سازمانی سراسر کشور برگزار کرد.
در ابتدای این نشست مهندس اسد رازانی مدیرکل امور واحدها، پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها و مراکز ضمن تشکر از مشارکت فعال همکاران در نشست‌های برگزار شده به اهمیت و نقش موضوع تجاری‌سازی فناوری در بحث شبکه‌سازی و همکاری بین واحدهای سازمانی در جهاددانشگاهی اشاره کرد و افزود:  واحدهای جهاددانشگاهی در تولید ایده ، محصول و خدمت، فعالیت‌ها و اقدامات متفاوتی دارند و لذا توجه به بحث تجاری‌سازی و موضوعات مربوط به آن دارای اهمیت ویژه‌ای است که باید از مناظر مختلف به آن پرداخته شود.
در ادامه این نشست، دکتر مسعود ابراهیمی سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی به‌عنوان سخنران، به بیان تعریف لغوی تجاری‌سازی پرداخت و در مجموع  تجاری‌سازی را فرایندی عنوان کرد که از طرح و پروراندن یک ایده، آغاز و به توسعه ایده به سمت تولید و در نهایت عرضه در بازار  و فروش به مشتری می‌انجامد.
وی با اشاره به نوع نگاه به تجاری‌سازی و دیدگاه‌های مربوط به آن گفت: دو دیدگاه محدود و فراگیر  در تجاری‌سازی وجود دارد. در نگاه محدود که بسیاری از سازمان‌ها ازجمله جهاددانشگاهی با آن درگیر هستند، سازمان‌ها و شرکت‌ها ابتدا به تولید ایده، خدمت و محصول پرداخته و سپس به دنبال تجاری‌سازی و فروش آن هستند در حالی‌که در دیدگاه فراگیر خلاف این اتفاق روی می‌دهد و ما نیز در جهاد دانشگاهی باید به دنبال ایجاد دیدگاه فراگیر در خصوص تجاری‌سازی خدمات و محصولات باشیم.
سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی با اشاره به اهمیت شبکه‌سازی و همکاری سازمانی در موضوع تجاری‌سازی فناوری گفت: باید به‌صورت شبکه‌ای عمل کنیم؛ ما در ابعاد و موضوعات مختلف، جزیره‌ای عمل می‌کنیم درحالی‌که باید از ضریب نفوذ جهاددانشگاهی در کشور و دولت  و نیز دانش انباشته موجود در آن در راستای شبکه‌سازی و همکاری سازمانی بهترین استفاده را برد.
وی کمبود منابع مالی، عدم اشراف به مدیریت بخش خصوصی و جزیره‌ای عمل کردن واحدها در جهاد را از جمله نقاط ضعف در بحث شبکه‌سازی دانست.
دکتر ابراهیمی در ادامه، ضمن اشاره به  شرایط و ویژگی‌های ایده‌های ناب برای تجاری‌سازی  به بیان مطلبی در خصوص بسترهای توسعه فرآیند ایده تا محصول در جهان و ایران پرداخت و سمبل این بسترها را شرکت‌ها، پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها معرفی کرد.
وی در ادامه مطالب خود به موانع عمده تجاری‌سازی فناوری در ایران اشاره و مواردی همچون شاخص‌های اقتصاد کلان و فضای کسب‌وکار، نبود نظام مالکیت فکری و معنوی مترقی و محافظت‌کننده از حقوق پدیدآورندگان، مشکل تأمین مالی و ساختارهای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری، نبود بازار و مشکل بازاریابی محصولات فناورانه ، عدم تعامل و تجارت با کشورهای صاحب دانش و فناوری  و عدم وجود نگاشت نهادی جامع، مانع و متوازن را به‌عنوان برخی از این موانع معرفی کرد.
سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی عدم وجود آیین‌نامه جامع حقوق مالکیت فکری جهاددانشگاهی، وجود نگاه و رویکرد محدود به تجاری‌سازی فناوری در جهاددانشگاهی، عدم اجماع فکری در خصوص نحوه استفاده از توان مالی/ مدیریتی بخش خصوصی، عدم وجود آیین‌نامه نحوه همکاری نیرو‌های پژوهشی جهاددانشگاهی در شرکت‌های تابعه و برخی موارد دیگر را ازجمله چالش‌های تجاری‌سازی در جهاددانشگاهی دانست.
دکتر ابراهیمی با اعلام این خبر که سازمان تجاری‌سازی نیز در زمینه تصویب طرح‌های فناورانه دارای کرسی شده و می‌تواند اعلام نظر کند، در خصوص تشکیل ساختار تجاری‌سازی در واحدها گفت: به نظر من محتوا بر ساختار ارجحیت دارد لذا در هر واحد که محتوای لازم برای تجاری‌سازی تولید شود در حال رایزنی برای ایجاد یک مدیریت مستقل در واحد هستیم.
در ادامه این نشست تخصصی، برخی از روسا و معاونان واحدهای سازمانی حاضر به بیان نظرات ، پیشنهادها  و پرسش‌های خود  در خصوص موضوع تجاری‌سازی پرداختند.


نظر شما :