در نشست خبری نمایشگاه معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های خلاق و دانش‌بنیان اعلام شد؛

راه اندازی دهکده صنایع خلاق و ایجاد ۱۰ پردیس فناوری نرم در استان های مختلف

۲۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۵ کد : ۶۵۰۷۳ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان
رئیس و معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی در یک نشست خبری با تشریح برنامه‌های نمایشگاه معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های خلاق و دانش‌بنیان از راه‌اندازی دهکده صنایع خلاق در کشور و ایجاد ۱۰ پردیس ویژه صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم در استان‌های مختلف خبر دادند.
راه اندازی دهکده صنایع خلاق  و ایجاد ۱۰ پردیس فناوری نرم در استان های مختلف

به گزارش روابط عمومی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ایران از راه‌اندازی دهکده صنایع خلاق باهدف جذب گردشگر و بازاریابی برای شرکت‌ها و فعالان حوزه صنایع خلاق و فرهنگی خبر داد و تاکید کرد که توسعه پارک پردیس‌های استانی در دستور کار این نهاد قرار دارد و تا پایان سال ۱۰ پردیس استانی دیگر نیز در اقصی نقاط کشور زیرمجموعه پارک ملی فناوری‌های نرم فعالیت می‌کنند.

ایمانی خوشخو با اشاره به آغاز به کار نمایشگاه معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی از صبح فردا به مدت ۳ روز در دانشگاه علم و فرهنگ اظهار کرد: یکی از اهداف چنین نمایشگاه‌‌هایی علاوه بر بازدید عمومی، حضور علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این عرصه است و شرکت‌هایی که در پارک‌های فناوری فعال هستند، ایده‌‌ای را ارائه می‌دهند و این ایده تبدیل به محصول و سپس وارد بازار می‌شود که در این فرآیند حضور سرمایه‌گذاران می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

•    توسعه جاذبه‌های گردشگری با دهکده صنایع خلاق

وی بابیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا، طرحی‌ به نام دهکده صنایع خلاق در حال اجراست که به توسعه‌ جاذبه‌های گردشگری و جذب سرمایه‌گذاری  کمک می‌کند، اعلام کرد: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی کشور توسط یک تیم دانشگاهی و قدرتمند چنین مدلی را طراحی کرده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با همکاری جهاد دانشگاهی متولی این طرح هستند. به گفته ایمانی خوشخو، هدف از راه‌اندازی دهکده صنایع خلاق در کشور، ایجاد سکوی تجارت و صادرات کالا، ساماندهی تولید، عرضه و بازاریابی کالاها و خدمات حوزه صنایع فرهنگی، ایجاد شغل‌های مرتبط با این حوزه است که باعث تقویت و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در جهان خواهد شد.

وی افزود: برای همه حوزه‌ها و رشته‌هایی که در این دهکده می‌تواند حضورداشته باشند. مطالعات زیست بومی را پیش‌بینی کرده‌ایم. و ما دهکده صنایع خلاق را تنها بازار نمی‌بینیم، بلکه فضایی برای گسترش تمام این حوزه‌ها و جلب سرمایه‌گذاری‌ها می‌دانیم.  وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران اظهار کرد: هنوز جانمایی دقیقی برای ایجاد این دهکده صورت نگرفته‌ اما به ۷ الی ۸ هکتار زمین نیاز دارد و این دهکده باید درجایی راه‌اندازی شود  که دسترسی به آن برای عموم آسان باشد.

•    قوام دیپلماسی عمومی با اقتصاد خلاق

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای جهانی، ارزش صادرات جهانی کالا و خدمات خلاق و فرهنگی در سال ۲۰۲۰ به رقم یک ۱۵۲۴ میلیارد دلار رسیده که حدود ۸ درصد از صادرات جهانی را تشکیل می‌دهد و حدود ۵۰ میلیون شغل در سراسر جهان، از زیرشاخه‌های صنایع خلاق فرهنگی هستند.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، افزود: صنایع خلاق و فرهنگی مبتنی بر دانش‌های فرهنگی و تمدنی یک کشور است و  از ویژگی‌های این صنایع این است که مردم‌نهاد و مستقل از عوامل خارجی هستند و  درواقع بخشی از دیپلماسی عمومی و ارتباط مردم با مردم هستند.

•    توسعه پارک‌های پردیس استانی در دست اجرا

ایمانی خوشخو همچنین خاطرنشان کرد: ایران ازنظر منابع و ظرفیت‌های فرهنگی جزو ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد و این در حالی‌ است که در عرصه تولید، جایگاه مناسبی ندارد و ما به‌عنوان یک پارک فناوری نرم که به‌صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کند، اهمیت زیادی برای این موضوع قائل هستیم و این پارک باید فراتر از تهران و به‌صورت کشوری فعالیت کند.

او خبری از برنامه‌های پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی داد و اعلام کر: ما مدل تأسیس پارک‌های پردیس استانی را در پیش‌گرفته‌ایم و تا پایان سال ۱۰ پردیس استانی دیگر نیز در اقصی نقاط کشور زیرمجموعه پارک ملی فناوری‌های نرم فعالیت می‌کنند.

ایمانی خوشخو همچنین خبر داد: امروز در شورای هنر ۲ ماده‌واحده را مرتبط با صنایع خلاق موردبحث قراردادیم که یکی از آن‌ها، تأسیس بازارهای هنرهای تجسمی‌ است و هرچند در حال حاضر بازارهای تجسمی در تهران داریم؛ اما عده زیادی از هنرمندان شهرستانی محصولات خوبی را برای عرضه کردن دارند و نمی‌توانند در این بازارها حضور پیدا کنند.

•    تغییر نمایشگاه از ایده به محصول

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی یادآوری کرد: در سال‌های قبل این نمایشگاه ایده محور بود، درحالی‌که امسال محصول محور است، یعنی درسال‌های گذشته شرکت‌ها ایده‌های خود را بیان می‌کردند اما امسال ایده‌ها به ثمر رسیده‌اند و محصولات در بازارهای خارجی و داخلی فروش می‌رود و  اگر با همین روال پیش برود به‌زودی بخش فرهنگی کشور ما به بخشی مولد تبدیل می‌شود و این اتفاق بزرگی برای کشور خواهد بود.

•    افزایش همکاری فعالان اقتصاد خلاق با سرمایه‌گذاران

دکتر ابراهیم نبیونی، معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی کشور نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد شرکت‌ها و واحدهای فناوری مستقر در پارک زیاد است، تصمیم گرفتیم تعدادی از برگزیدگان را با موضوعات خاصی که می‌تواند در تجاری‌سازی، فروش و صادرات به این محصولات کمک کند انتخاب کنیم.

وی افزود: در کنار این نمایشگاه چندین برنامه جانبی همچون برگزاری پنل‌های تخصصی در این حوزه انجام می‌شود و یک پنل تخصصی در حوزه انیمیشن و گیم داریم که از منابع پول‌ساز و پرطرفدار در سطح دنیاست اما توجه دیگر مجموعه‌ها روی این حوزه کمتر بوده است.

وی در ادامه خبر داد: تهیه‌کننده و کارگردان بچه زرنگ که از فعالین موثر این حوزه در پنل تخصصی ما در این نمایشگاه حضور دارد. نبیونی افزود: از دیگر پنل‌های ما ارزیابی برخی از شرکت‌ها و معرفی به سرمایه‌گذاران است و تاکنون حدود ۱۵ سرمایه‌گذار جذب کرده‌ایم که در روز چهارشنبه در این نمایشگاه حضور دارند و ۱۰ طرح از طرح‌های انتخاب‌شده شرکت‌های مستقر در پارک را برای سرمایه‌گذاری بررسی می‌کنند.

معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: در آخرین پنل نیز، ما رابط بین سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران هستیم و می‌خواهیم با بررسی تجربه‌های همکاری موفق و ناموفق که در این حوزه اتفاق افتاده است، به سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران کمک کنیم.
او تاکید کرد: بسیاری از خدمات می‌توانند در جهت حل مشکلات و نیازهای سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی شکل بگیرند.تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص با نهادها و سازمان‌های ذی‌ربطمنعقد کرده‌ایم که می‌تواند در خصوص تجاری‌سازی شرکت‌ها مفید واقع شود و همچنین حضور مدیران و معاونین عالی‌رتبه وزارتخانه‌های مختلف را در این نمایشگاه خواهیم داشت.

نبیونی تاکید کرد: شاید بتوانیم فناوری‌های نرم را مرتبط با اپلیکیشن‌ها و فضای مجازی مرتبط بدانیم چراکه امروزه شمار شرکت‌های مختلفی که در حوزه آنلاین و در سطح کشور فعالیت می‌کنند بیشتر شده و بخش عمده‌ای از نیاز مردم را تامین می‌کنند او افزود: بخشی از هنرهای حوزه‌های مختلف در دسته کالاهای لوکس قرار گرفته است. ما با همکاری میراث فرهنگی در حوزه‌های مختلف همچون سفال وارد شده‌ایم و تلاش می‌کنیم هنرمندان را به سمت و سویی سوق بدهیم که تولیداتشان در زندگی روزمره مردم اثرگذار باشد.

به گزارش سیناپرس، نمایشگاه معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، از ۳۰ آبان ماه به مدت سه روز از ساعت ۱۰ الی ۱۶ در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود.

 نمایش محصولات و خدمات دانش‌بنیان و خلاق پارک علوم و فناوری‌های نرم و برگزاری پنل‌ها و نشست‌های تخصصی با حضور مدیران و فعالان زیست‌بوم فناوری و خلاق کشور از برنامه‌های ویژه این نمایشگاه‌ است.


نظر شما :