جبران عقب ماندگی کشور در نوآوری با تخصصی‌سازی هوشمند مبتنی بر اکوسیستم نوآوری منطقه‌ای

۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۰۷:۰۱ کد : ۶۴۸۹۸ آموزش و کارآفرینی
مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: تخصصی‌سازی هوشمند مبتنی بر اکوسیستم نوآوری منطقه‌ای یک از مباحث فوق العاده جدید در بحث های توسعه اکوسیستم نوآوری است که باید سیاستگذاران به آن توجه داشته باشند.
جبران عقب ماندگی کشور در نوآوری با تخصصی‌سازی هوشمند مبتنی بر اکوسیستم نوآوری منطقه‌ای

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر جواد سخدری در نشست «سیاست‌های تخصصی‌سازی هوشمند مبتنی بر اکوسیستم نوآوری منطقه‌ای» که به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی که توسط مرکز مشاوره، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: اگر می‌خواهیم عقب ماندگی کشور در خصوص نوآوری را جبران کنیم باید به مقوله تخصصی‌سازی هوشمند مبتنی بر اکوسیستم نوآوری منطقه‌ای توجه ویژه‌ای شود.

 وی با اشاره به این که در طی چند سال گذشته  مفهوم  زیست بوم وارد مباحث اقتصادی شده است، ادامه داد: یکی از مفاهیم جدید توسعه اقتصادی، نظام حکمرانی زیست بوم کارآفرینی است.

وی در خصوص ارتباط کارآفرینی و نوآوری افزود: نوآوری تولید انبوه اختراع است و اگر نوآوری فروش موفقی داشته باشد در حقیقت پدیده کارآفرینی رخ می دهد.

سخدری با اشاره به این که در دنیا، ابتدا مفهوم  نظام نوآوری ملی مطرح شد اما به دلیل ناهمگونی مناطق مختلف  سیاستگذاری بالا به پایین مطرح در نظام نوآوری ملی منجر به نتایج مناسب در حوزه نواوری نشد لذا مفهوم نظام نوآوری منطقه‌ای جهت حل و فصل مسائل بر سرراه توسعه نوآوری ارائه گردید.

وی عنوان کرد: در ادامه از آنجائیکه  شرط موفقیت در نوآوری منطقه‌‌ای هماهنگی و انسجام زیر نظام‌هایی از قبیل تامین مالی، توانمند سازی، دانش و فناوری ،زیر ساخت ، بازار و.. از جمله نظام‌های نوآوری ملی می‌باشند لذا از تجمیع این نظام‌ها  مفهوم اکوسیستم  کارآفرینی و نواوری مطرح شد.

به گفته مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، کارآفرینان و بطور کلی بخش خصوصی در تخصصی‌سازی هوشمند مبتنی بر اکوسیستم نوآوری منطقه‌ای به عنوان مهمترین رکن سیاستگذاری پایین به بالا  بسیار اهمیت دارند و بخش دولتی در این بحث، اغلب در انگیزه بخشی، توزیع مناسب منابع  نظارت راهبردی، بستر سازی تجارت منصفانه  و آسان‌سازی انجام کسب وکاردخالت و سیاستگذاری می‌کنند.

وی با اشاره به این که اکوسیستم‌های کارآفرینی شامل چندین  اکوسیستم فرعی است که هر کدام ازاین اکوسیستم‌ها در بخش های مختلف اقتصادی و یا جغرافیایی می‌توانند مورد توجه برنامه های راهبردی و سیاستگذاری تخصصی سازی هوشمند  قرار گیرند. 

وی به وجود 91 زنجیره ارزش در سطح روستاهای استان اشاره و عنوان کرد: هر کدام از این زنجیره‌های ارزش یک اکوسیستم فرعی را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به این که هشت کارکرد برای تخصصی‌سازی هوشمند مبتنی بر اکوسیستم نوآوری منطقه‌ای تعریف کرده‌اند، افزود: بهبود قابلیت حکمرانی نوآوری منطقه‌ای و جهت دهی آن، قابلیت ایجاد زیست‌بوم وزیرساخت نوآوری، بهبود قابلیت تشخیص، مسئله یابی و پیش‌بینی فناورانه شرکت‌ها و صنایع، بهبود قابلیت توسعه صنعتی مبتنی بر فناوری متناسب با رویکرد، بهبود قابلیت توانمندسازی، حمایت و بسیج منابع، انسانی، مالی و غیرمالی، بهبود قابلیت شبکه سازی، یادگیری تعاملی، جریان، سرریز و انباشت دانش، بهبود قابلیت ایجاد بازار و بهبود قابلیت کشف و انتشار فرصت‌های کارآفرینی از جمله این کارکردها می‌باشند.

ایجاد پایگاه‌های مردمی اشتغال وزارت تعاون و کار

در ادامه، محمد امین بابایی مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با تاکید بر این که وزارت تعاون و کار پرچمدار موضوع کارآفرینی بوده است، گفت: مقوله جشنواره انتخاب کارآفرینان برتر از سال 1384، شروع شد و سپس این موضوع در سال‌های بعد و با رویکرد فرهنگ‌سازی به بحث مجوزهای مراکز مشاوره کارآفرینی، شتابدهنده‌ها، کافه‌های کارآفرینی تغییر یافت.

به گفته وی، در حال حاضر رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذاری تمام امور به مردم است و مردمی‌سازی اشتغال و ایجاد پایگاه‌های مردمی اشتغال در دستور کار این وزارتخانه می‌باشد.

وی با اشاره به این که 98 درصد صنایع استان خراسان رضوی بخش خصوصی هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشتر این صنایع، جز بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند، اگر این صنایع در شرایط سخت تامین منابع مالی نشوند یک تهدید برای استان است.

وی بیان کرد: کارآفرینی ایجاد شده در استان، از جنس کارآفرینی شهودی بوده و از جنس مطالعه و دانش نبوده است. و فقط برای گرفتن تسهیلات طرح نوشته شده و به سمت تجاری سازی نرفتیم.


نظر شما :