انعقاد قرارداد تأسیس شرکت دارویی مشترک بین جهاددانشگاهی و صندوق پژوهش و فناوری البرز/ استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل و تجاری‌سازی پروژه‌های این نهاد

۲۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۵ کد : ۶۴۶۳۹ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی در مراسم انعقاد قرارداد تأسیس شرکت دارویی مشترک بین پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی و صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی استان البرز بر استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل و تجاری‌سازی پروژه‌های این نهاد تاکید کرد.
انعقاد قرارداد تأسیس شرکت دارویی مشترک بین جهاددانشگاهی و صندوق پژوهش و فناوری البرز/ استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل و تجاری‌سازی پروژه‌های این نهاد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و هیأت همراه، قرارداد تاسیس شرکت دارویی مشترک بین پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی و صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی استان البرز  امروز شنبه 20 آبان ماه به امضا رسید.

رییس جهاددانشگاهی در این مراسم با اشاره به اینکه بخش خصوصی ظرفیت و توانایی بالایی دارد، اما کمتر از این بخش استفاده‌شده است گفت: عدم بهره‌برداری از ظرفیت‌های بخش خصوصی خسارات بسیاری به اقتصاد کشور وارد می‌کند، به همین دلیل باید از ایده‌ها، نظرات و پتانسیل این بخش در بحث تجاری‌سازی استفاده و پیشرفت‌های ملموسی حاصل شود.

دکتر مسلمی نائینی بابیان اینکه جهاددانشگاهی دارای بیش از چهل پروژه و طرح ناتمام و اندوخته‌های علمی در سطح کشور است گفت، بخش دولتی به‌تنهایی قادر به انجام این پروژه‌ها نیست و باید از بخش خصوصی در اجرای این طرح‌ها مساعدت گرفت.

 دکتر مسعود ابراهیمی سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی نیز بابیان اینکه سیاست اصولی جهاددانشگاهی تعامل برد-برد با بخش خصوصی است خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های صندوق پژوهش و فناوری استان البرز و توانایی علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در خصوص داروهای گیاهی، این پتانسیل وجود دارد که هر دو بخش از منافع این مشارکت منتفع شوند.

دکتر رضا غفارزادگان، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم ضمن معرفی این پژوهشکده اظهار کرد: بسیاری از پژوهش‌های انجام‌شده در پژوهشکده گیاهان دارویی از نوع بنیادی بوده و با توجه سطح بلوغ فناوری (TRL) پایین آن‌ها، فرآیند تجاری‌سازی این پژوهش‌ها زمان‌بر بوده و زودبازده نیستند.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ادامه داد:  بر این اساس و پس از بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، تعداد 38 فناوری باقابلیت تجاری‌سازی و TRL نزدیک به بازار از میان پژوهش‌های انجام‌شده در این پژوهشکده احصا شده و در دستور تجاری‌سازی و ورود به بازار قرار گرفتند.

وی افزود: با توجه به رسالت اصلی پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها در تولید علم و فناوری و اجتناب از ورود به عرصه تجاری‌سازی و بازار، مشارکت با بخش خصوصی در زمینه تجاری‌سازی فناوری‌های توسعه داده‌شده در پژوهشکده گیاهان دارویی در دستور کار قرار داده شد و پس از جلسات متعدد کارشناسی و ارزش‌گذاری دانش فنی، درنهایت مشارکت پژوهشکده گیاهان دارویی با صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی استان البرز در زمینه تجاری‌سازی چهار فناوری توسعه داده‌شده در این پژوهشکده مورد تائید مجموعه جهاد دانشگاهی قرار گرفت.

غفارزادگان با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اینکه باید علم را به فناوری، فناوری را به صنعت و صنعت را به توسعه کشور وصل کنیم و سرلوحه قرار دادن این فرمایش در امور پژوهشکده گیاهان دارویی اظهار داشت: همکاری با صندوق پژوهش و فناوری استان البرز می‌تواند به‌عنوان فتح بابی برای مشارکت با بخش خصوصی در مجموعه جهاد دانشگاهی مدنظر قرارگرفته و به‌عنوان یک مدل تجاری موفق، منشأ خیروبرکت برای این نهاد انقلابی شود.

در ادامه مهندس محمد علیزاده، رئیس هیأت مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان البرز ضمن معرفی این صندوق عنوان کرد: برای نخستین بار در کشور و در استان البرز بخش خصوصی در کنار یک‌نهاد حاکمیتی دولتی قرار می‌گیرد که از توانمندی و پتانسیل یکدیگر به‌صورت هم‌افزایی استفاده کنند و فرمایش مقام معظم رهبری که می‌فرمایند توسعه در کنار بخش خصوصی تحقق پیدا می‌کند انجام شود و سرمنشأ بسیاری از امور قرار گیرد.

گفتنی است در پایان، قرارداد تاسیس شرکت دارویی مشترک بین پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی و صندوق پژوهش و فناوری استان البرز به امضای دکتر مسعود ابراهیمی سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی و دکتر رضا غفارزادگان، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی و همچنین مهندس محمد علیزاده، رئیس هیأت مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان البرز و علیرضا باباخان  مدیرعامل این صندوق رسید.
 


نظر شما :