در اختتامیه این طرح ملی مطرح شد؛

برگزاری طرح ملی ایران مرز پرگهر با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار «ما می‌توانیم»/ معرفی برگزیدگان

۱۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۰ کد : ۶۴۵۲۸ فرهنگی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد: طرح ملی ایران مرز پرگهر با هدف ایجاد انگیزه و تقویت روحیه اعتماد به‌ نفس ملی و خودباوری و تحقق شعار «ما می‌توانیم» انجام شده که فرصت مغتنمی است تا فرهنگ جهاد علمی و خودباوری را در دانشجویان و جوانان ایجاد کند.
برگزاری طرح ملی ایران مرز پرگهر با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار «ما می‌توانیم»/ معرفی برگزیدگان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، عصر امروز (سه شنبه، 16 آبان ماه) مراسم اختتامیه هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، دکتر سیدپژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران، دکتر علیرضارهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر رضا فریدزاده رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، دکتر علی‌اکبر مرآتی سرپرست جهاددانشگاهی امیرکبیر و برخی از مدیران ارشد این نهاد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد و در نهایت با اعلام برگزیدگان این دوره از طرح پایان یافت.

در ابتدای این مراسم، دکتر حسن مسلمی نائینی، رییس جهاددانشگاهی ضمن محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و تسلیت شهادت مظلومانه مردم بیگناه فلسطین، بیان کرد: همچنین باید تبریک گفت که چهره کریه استکبار هر روز نمایان تر می شود و وضعیت حقوق بشر در دنیا مشخص می شود. می بینیم که وضعیت حقوق بشر برای یک فلسطینی با وضعیت آن برای یک اسرائیلی و اکراینی تفاوت دارد و حقوق بشر فقط در حد شعار باقی مانده و برای بزک کردن غرب بوده است.

وی با بیان اینکه طی 43 سال گذشته بعد از انقلاب اسلامی رشد عجیبی در حوزه علمی کشور داشتیم، تصریح کرد: با بررسی وضعیت مراکز علمی در قبل از انقلاب اسلامی، می بینیم که اکنون تفاوت بسیاری از نظر پیشرفت در آنها ایجاد شده است. به طور مثال در ذوب آهن اصفهان در قبل از انقلاب بالای سر هر دستگاه فقط کارشناسان و مهندسین خارجی حضور داشتند و مهندسین ایرانی حق دست زدن به آن دستگاه ها را نداشتند و اگر خراب می شد آن را به شرکت سازنده اصلی آن بر می گرداندند تا تعمیر شود، اما اکنون شاهدیم که بسیاری از صنایع و فناوری های کشورمان حاصل کار مهندسین و صنعتگران داخلی است.

رییس جهاددانشگاهی پیشرفت های انجام شده در این نهاد را منحصر بفرد دانست و عنوان کرد: از جمله پیشرفت های جهاددانشگاهی در حوزه های پزشکی، سلول های بنیادی و سلول درمانی است که این نهاد توانسته پرچم کشور را در این حوزه ها در دنیا برافراشته کند.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی در ابتدا نوعی سازمان دانشجویی بود و مسیرهای ورود به آن هم انجام کارهای دانشجویی و فرهنگی بود.

دکتر مسلمی نائینی با بیان اینکه طرح ملی ایران مرز پرگهر با هدف ایجاد انگیزه و تقویت روحیه اعتماد به‌ نفس ملی و خودباوری و تحقق شعار «ما می‌توانیم»  انجام شده که فرصت مغتنمی است تا فرهنگ جهاد علمی و خودباوری را در دانشجویان و جوانان ایجاد کند: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی از سال 84 تاکنون حدود 3 هزار دوره برگزار کرده است و حدودا 120 هزار نفر در این دوره ها شرکت کرده اند که از مسئولان این سازمان برای انجام این اقدامات تقدیر و تشکر می کنم.

 

موفقیت‌های حاصل شده در حوزه انرژی هسته ای نتیجه تلاش فرزندان ایران است

در ادامه این مراسم دکتر سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران، بیان کرد: از سال ۸۳، مسأله دستیابی ایران به علوم هسته‌ای، تحت تاثیر شیطنت‌های غربی‌ها از یک موضوع علمی تبدیل به یک موضوع سیاسی شد و برخی از کشورهای غربی به دنبال وارونه سازی این پیشرفت علمی بودند.

وی با بیان اینکه مسأله انرژی هسته‌ای ایران را در دو بُعد نرم افزاری و سخت افزاری باید بررسی کرد، گفت: بعد اول این پیشرفت علمی به گفته مقام معظم رهبری منجر به ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس شد و در نگاه بین‌المللی نیز جایگاه ایران را در نظم بین‌المللی ارتقا داد، مذاکرات کشورهای عضو شورای امنیت با ایران نیز به دلیل جایگاه والای سیاسی کشورمان بوده است.

معاون سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: در بعد سخت افزاری، در شرایطی که تحت شدیدترین تحریم‌های تاریخ بودیم در تمام ابعاد هسته‌ای رشد کردیم و توانستیم در زمره کشورهای محدود دارنده چرخه کامل هسته‌ای از اکتشاف، استخراج، تولید کیک زرد، غنی‌سازی و تولید سوخت باشیم.

دکتر شیرمردی با بیان اینکه ایران جزو ۳۲ کشور تولیدکنندگان راکتور هسته‌ای است، گفت: مطابق برنامه ۲۰ ساله به دنبال تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای هستیم، چراکه این انرژی کم هزینه، پاک و پایدار است و کم هزینه است و نباید تحت تاثیر تبلیغات منفی در این خصوص قرار بگیریم و دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای حق مسلم مردم است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در کاربرد پرتوهای هسته‌ای عنوان کرد: پیشرفت در این بخش مرتبط با بخش کشاورزی، صنعت، سلامت، آب و محیط زیست است، همچنین با پرتودهی به محصولات کشاورزی می توانیم سهم آفت‌ کش‌های شیمیایی که یکی از دلایل ایجاد بیماری‌های سرطانی است را کاهش دهیم. امروز معتقدیم که باید سهم انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی را افزایش دهیم و این موضوع نیازمند حضور دانشگاه‌ها در این پروژه‌های جدید هستیم.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران در خصوص نقش انرژی هسته‌ای در بخش سلامت بیان کرد: توانمندی تولید رادیوداروها تا یک میلیون کیت را داریم و اکثر بیماری‌ها با استفاده از رادیوداروها قادر به تشخیص و درمان است. همچنین در بحث استریل‌سازی تجهیزات پزشکی یکی از بهترین فناوری ها در جهان استفاده از پرتوهای هسته‌ای است. یکی از مشکلات در بیمارستان‌ها، عفونت‌های بیمارستانی است که با استفاده از این فناوری می‌توان تجهیزات یک بار مصرف را سریع و کم هزینه ضدعفونی کرد.

دکتر شیرمردی در ادامه با بیان اینکه در بخش محیط زیست با چالش ریزگرد و چالش آلایندگی محیطی مواجه هستیم، گفت: ‌هرچند هنوز استفاده از این فناوری در این بخش نداشتیم اما تحقیقات برای استفاده از انرژی هسته‌ای در این حوزه آغاز شده که موفقیت آن نیازمند حضور اساتید و دانشجویان است.

وی گفت: این آمادگی برای فراهم کردن تورهای بازدید علمی دانشجویی از ظرفیت بخش انرژی‌ هسته‌ای وجود دارد و موفقیت‌های حاصل شده نتیجه تلاش فرزندان ایران است. وظیفه ماست که در ادامه این مسیر با تلاش و شجاعت قله های موفقیت را بیش از پیش فتح کنیم.

 

با سپردن کارها به دانشجویان موفق تر خواهیم بود

در ادامه این مراسم دکتر رضا فریدزاده، رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با بیان اینکه حدود ۲۵ سال از عمر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی می‌گذرد، گفت: این سازمان با نوآوری‌های فرهنگی خود تلاش کرده است که در دانشگاه‌ها اثرگذار باشد.

وی افزود: جهاددانشگاهی از ابتدا یک نهاد دانشجو باور و دانشجومحور است که این موضوع نه تنها در باور ما وجود دارد بلکه با عمل خود نیز ثابت کرده‌ابم که دانشجومحور هستیم و دانشجویان می‌توانند در امور مختلف اثرگذار باشند.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به اینکه سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی دارای ۴۴ شعبه در سطح کشور است، تصریح کرد: باورمان این است که اگر فعالیت را به دانشجو بسپاریم کارها موفق تر خواهد بود. عنوان «سازمان» و «دانشجو» در ذات خود دارای تناقض هستند، اما در کنار هم قرار گرفته‌اند. چرا که هنگامی که سخن از سازمان به میان می‌آید منظور یک نظم و ترتیب است اما این موضوع با شور و نشاط دانشجویی در تضاد است. در فضای کار فرهنگی این دانشجویان هستند که می توانند نقش آفرینی داشته باشند.

دکتر فریدزاده با بیان اینکه طراحی و برگزاری نوزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» با نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی همراه است، افزود: در دوره جدید اجرای این طرح با تمرکز و تاکید بر بازدیدهای گردشگری تاریخی و آشنایی با گردشگری مقاومت خواهد بود.  همچنین از امسال اولین دوره طرح ملی «فن فرهنگ» که مختص طرح های فناورانه است را با توجه به دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی در سبد اردویی طراحی کردیم و در طرح ملی «راه بلد» کسب و کارهای خانگی مورد توجه قرار می گیرد و طرح «مهرباران» نیز در سال جدید به اردوهای «ایران، مرز پرگهر» اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: در رابطه با مسابقات مناظره دانشجویی نیز همچون طرح ملی ایران مرز پرگهر تغییر و تحولاتی ایجاد شده است. ما در نظر داریم که دانشجویان درباره مسائل تخصصی و فنی به بحث و تبادل نظر بپردازند.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با اشاره به آغاز پویش برگزاری افتتاحیه و اختتامیه ۶۰ دقیقه‌ای از امروز گفت: در این برنامه‌ها نیز پویش سخنرانی ۵ دقیقه‌ای اجرا می‌شود. این بسته های فرهنگی متنوع خواهد توانست طیف وسیعی از دانشجویان را در بر بگیرد.

 

پس از انقلاب حوزه صنعت به پیشرفت های متعددی دست یافته است

در ادامه مراسم دکتر علیرضا رهایی، سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز بیان کرد: جوانان امیدهای آینده کشور هستند و طرح ملی ایران مرز پرگهر شامل اردوهایی است که با هدف آشنایی دانشجویان با پیشرفت‌های صنعتی کشور و ارتقاء سطح امید در آنها انجام شده است.

وی با بیان اینکه کشور در سال‌های پس از انقلاب به پیشرفت‌های متعددی در حوزه صنعت دست یافته و این پیشرفت در تمام عرصه‌ها مشهود استف گفت: امیدوارم که با برگزاری چنین برنامه‌هایی بتوانیم زمینه آشنایی دانشجویان که تصمیم‌گیران آینده کشور هستند با تحولات صنعتی کشور را فراهم کنیم‌. وظیفه ما این است که روحیه خودباوری را در جوانان کشور افزایش دهیم.

 

معرفی برگزیدگان طرح ملی «ایران مرز پرگهر»

گفتنی است در  این مراسم برگزیدگان دوره های هفدهم و هجدهم طرح ملی «ایران مرز پرگهر» معرفی شدند که به شرح زیر است:

بخش واحدهای مجری برتر در هفدهمین دوره طرح ملی «ایران مرز پرگهر»

۱ - صدیقه اسماعیلی فر مدیر اجرایی سازمان دانشجویان سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت

۲- فاطمه فدائی، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان سازمان جهاددانشگاهی گیلان، برگزیده هفدهمین دوره طرح ملی ایران، مرز پرگهر دوره طرح ملی ایران

بخش واحدهای مجری برتر در اجرای هجدهمین دوره طرح ملی «ایران مرز پرگهر»

۱-  سیدعلی محمدپور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر برگزیده هجدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر

۲-  محمد نیکونام مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد قزوین، برگزیده هجدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر

3- رضا اسم خانی مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد زنجان، برگزیده هجدهمین دوره طرح ملی ایران، مرز پرگهر

بخش مجموعه های برتر همکار در اجرای هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر»

1- دکتر سید پژمان شیرمردی، معاون م سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران

بخش شعب برگزیده سازمان دانشجویان

بخش شعبه برتر سازمان دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

1- دکتر عرفان شریفی، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد علوم پزشکی تهران، شعبه برتر سازمان دانشجویان

2- رضا اسم خانی، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد زنجان، شعبه برتر سازمان دانشجویان

بخش شایسته تقدیر سازمان دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

1- محمد نیکونام، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد قزوین، شعبه در حال رشد سازمان دانشجویان

۲- صادق یوسفی یگانه، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد هرمزگان، شعبه در حال رشد سازمان دانشجویان

3- امیررضا خرمدل، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد فارس، شعبه در حال رشد سازمان دانشجویان

 

همچنین در پایان این مراسم از پوسترهای بسته اردویی هماهنگ سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با عناوین مرز پرگهر، فن فرهنگ، راه بلد و مهرباران رونمایی شد.


نظر شما :