امضای تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و وزارت کار/ جهاددانشگاهی سردمدار و نماد فرهنگ کار است

۱۴ آبان ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۸ کد : ۶۴۴۳۴ فرهنگی تاپ خبر
تفاهم نامه همکاری جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور رییس جهاددانشگاهی بین معاونان فرهنگی دو مجموعه امضا و در این مراسم بیان شد که جهاددانشگاهی سردمدار و نماد فرهنگ کار است.
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و وزارت کار/ جهاددانشگاهی سردمدار و نماد فرهنگ کار است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) مبنی بر لزوم ترویج و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و به منظور ارتقاء نشاط، سلامت، بهره‌وری و امید در جامعه و ارتقاء همکاری، هم‌افزایی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و رسانه‌ای با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، تفاهم‌نامه همکاری بین دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی این نهاد و دکتر محمد چکشیان معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز، 14 آبان امضا شد.

توجه به اصلاح فرهنگ کار و کارآفرینی

دکتر حسن مسلمی نائینی در این مراسم با تسلیت شهادت مظلومانه مردم فلسطین گفت: امیدواریم هر زودتر ریشه رژیم صهیونیستی، این غده سرطانی کنده شود و همگی نماز را در قدس و به امامت رهبر انقلاب اقامه کنیم.

وی افزود: آنچه در تاریخچه جهاددانشگاهی وجود دارد، این است که هر مدیری که در راس این مجموعه قرار گرفته است، تلاش کرده کارهای برزمین مانده در کشور را انجام دهد و در حوزه‌های مختلف موفقیت‌های خوبی را در این 43 سال به دست آورده و دستاوردهای زیادی را برای جامعه داشته است.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر این که اصلاح فرهنگ کار و کارآفرینی از خود اشتغال‌آفرینی سخت‌تر است، گفت: مردم توان کار کردن دارند، اما این تصور که باید پشت میز بنشینند و ثروت به دست بیاورند، مشکلاتی در جامعه به وجود آورده است که باید این نگاه و فرهنگ تغییر کند.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به این که در اسلام هم تأکیدات زیادی بر تلاش و کوشش شده است، گفت: اصلاح فرهنگ کار کردن، کار تحقیقاتی نیاز دارد که جهاددانشگاهی با توجه به داشتن حوزه علوم انسانی قوی می‌تواند در این حوزه ورود کند.

رییس جهاددانشگاهی در این مراسم تاکید کرد مفاد این تفاهم نامه در کمترین زمان ممکن عملیاتی شود.

رونمایی از سبد اردوهای جدید جهاددانشگاهی

در ادامه دکتر کلانتر مهرجردی با اشاره به این که این نهاد بر اساس ماموریت های محوله دارای نقش مهمی در حوزه فرهنگی است افزود: جهاددانشگاهی در 40 سال گذشته کارهای  ارزشمندی را در دانشگاه ها انجام داده و معاونت فرهنگی این نهاد در تلاش است تا در دوره مدیریتی جدید مجموعه فعالیت های خود در گذشته را ساماندهی کرده و ارتقا دهد.

وی بیان کرد: از مهمترین برنامه های جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگ دانشگاهی مسابقات مناظرات دانشجویی است که 11 دوره آن برگزار شده و در آغاز طلیعه جدید این مسابقات تلاش داریم تا با همکاری وزارت علوم  و ... این دوره قدرتمندتر برگزار شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به ابلاغ برنامه اردوهای پیشرفت گفت: جهاددانشگاهی 18 دوره از اردوهای ایران مرز پرگهر را برگزار کرده است و این هفته از بسته جدید اردوهای جهاددانشگاهی در اختتامیه طرح ملی ایران مرز پرگهر رونمایی خواهد شد.

وی افزود: در سبد برنامه های اردویی جهاددانشگاهی قسمتی به بازدید از حوزه کار، اشتغال و کارآفرینی و صنایع کوچک و آنچه براساس ارداه ایرانی شکل گرفته، اختصاص داده شده است که در این زمینه بیشتر با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط خواهیم بود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تصیح کرد: در گذشته نیز با وزارت کار همکاری داشتیم و نتیجه این همکاری تأسیس اندیشکده تعاون بود.

دکتر کلانتر مهرجردی با اشاره به این که جهاددانشگاهی متولی مناظرات حوزه تعاون شده است، ادامه داد: با توجه به نقش و جایگاه جهاددانشگاهی در نظام ماموریتی خود در حوزه فرهنگ عمومی کشور دارد و امروز نیز به عنوان روز فرهنگ عمومی نامگذاری شده است و این نهاد و وزارت تعاون هر دو به نوعی بازیگر حوزه فرهنگ عمومی و عضو شورای آن هستند، طبیعتا انتظار است که در این حوزه هم همکاری دو طرف بیش از پیش اتفاق بیافتد و تلاش است تا با امضای این تفاهم نامه این همکاری با قدرت بیشتری دنبال شود.

جهاددانشگاهی سردمدار و نماد فرهنگ کار است

در ادامه دکتر محمد چکشیان بیان کرد: زمانی که در مورد جهاددانشگاهی حرف می‌زنیم مولفه‌هایی در ذهن ما مرور می‌شود که نماد فرهنگ کار است که ما دنبال می‌کنیم. وقتی می‌گوییم فرهنگ کار، منظورمان روحیه جهادی و نگاه علمی با رویکرد فرهنگی است که جهاددانشگاهی نماد و سردمدار این نگاه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که مقام معظم رهبری در جلسات متعدد حوزه فرهنگ کار را به عنوان اولویت های کشور نام برده‌اند و شورای فرهنگ عمومی جزو چهار دستور اصلی خود به فرهنگ کار اولویت داده است، گفت: رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز میز تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی را تحت عنوان میز کار شکل داده‌اند. یعنی موضوع فرهنگ کار و تلاش به عنوان گفتمان غالب بین مدیران ارشد فرهنگی در حال شکل گیری است.

وی اضافه کرد: دو موضوع را همیشه دنبال کرده‌ایم. اول منزلت کار و تلاش که باید ارزشمند شود و ارتقا یابد و دوم انتقال مؤلفه‌های فرهنگ کار همانند وجدان کاری، مسئولیت‌پذیری، تعاون و کار گروهی و ... که در همین راستا ۲۴ مؤلفه به عنوان مؤلفه‌های اصلی فرهنگ کار احصا شده است. 

وی بر تشکیل هر چه سریع‌تر کارگروه‌ها برای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه تأکید کرد و گفت: محور تفاهم‌نامه فرهنگ کار، آسیب‌های اجتماعی، جهاد تبیین، جمعیت و ... است که با توجه به اینکه اکنون در وزارت تعاون مساله اول ما فرهنگ کار است، بر روی این بخش تأکید بیشتری کردیم.

موضوع این تفاهم نامه

در پایان نیز تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کار به امضای مسئولان دو طرف رسید.

موضوع این تفاهم نامه هم‌افزایی، تعامل و اقدام مشترک در زمینه‌ها:  ترویج و ارتقای فرهنگ کار با رویکرد ایرانی اسلامی و تبدیل آن به گفتمان عمومی در جامعه، امیدآفرینی و جهاد تبیین، ارتقاء نظام سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ سازی در موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت است.

از محورهای همکاری می توان به رصد، پایش و احصاء نظام مسائل جامعه در موضوعات مختلف اعم از فرهنگ کار و آسیب‌های اجتماعی در قالب طرح های مطالعاتی، نیازسنجی، نظرسنجی و...، تدوین، تألیف و ترجمه کتاب، منابع و مقالات پژوهشی با محوریت آسیب‌شناسی و آینده‌پژوهی در حوزه‌های موضوع تفاهمنامه، برگزاری مشترک نشست‌های علمی – تخصصی، همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی، رویدادهای ایده‌پردازی و ...،  برگزاری مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی هنری به منظور ترویج فرهنگ کار، گفتمان انقلاب اسلامی، اعتلای فرهنگ ایرانی اسلامی و ... در جامعه هدف،  طراحی و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی حول موضوعات محوری تفاهمنامه ویژه جامعه هدف، به‌کارگیری ظرفیت طرفین در تولید و نشر محتواهای چندرسانه‌ای با هدف جریان‌سازی رسانه‌ای و گفتمان‌سازی حول موضوعات محوری تفاهمنامه و طراحی و برگزاری رویدادهای اردویی در موضوع فرهنگ کار و اردوهای روایت پیشرفت و امید در جامعه هدف اشاره کرد.

 


نظر شما :