در نشست هم اندیشی روسای واحدهای سازمانی و مراکز علمی – کاربردی جهاددانشگاهی مطرح شد؛

تاکید بر بازنگری در مدل و کسب و کار حوزه آموزش جهاددانشگاهی/ تدوین دوره‌های آموزشی فاخر

۰۴ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۴ کد : ۶۳۹۷۷ آموزش و کارآفرینی تاپ خبر
در نشست هم اندیشی با روسای واحدهای سازمانی مراکز علمی – کاربردی جهاددانشگاهی بر بازنگری در مدل و کسب و کار حوزه آموزش این نهاد تاکید شد و از تدوین دوره‌های آموزشی فاخر خبر داده شد.
تاکید بر بازنگری در مدل و کسب و کار حوزه آموزش جهاددانشگاهی/ تدوین دوره‌های آموزشی فاخر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست هم اندیشی  روسای واحدهای سازمانی و مراکز علمی – کاربردی جهاددانشگاهی در راستای بررسی مسائل مراکز علمی - کاربردی با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، دکتر محمدمحسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی، دکتر مهدی باصولی سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی و روسای واحدهای جهاددانشگاهی و مراکز علمی کاربردی به صورت حضوری و مجازی صبح امروز، پنجشنبه 4 آبان ماه برگزار شد.

رییس جهاددانشگاهی در ابتدای این نشست هم اندیشی با اشاره به سالروز وفات حضرت معصومه (س) بیان کرد: وفات حضرت معصومه (س) را تسلیت عرض کرده و افتخار می‌کنیم پیرو ائمه‌ای هستیم که یک زن در آن به مقامی می‌رسد که بسیاری از علما و بزرگان علاقه مند هستند در جوار حرم ایشان تحصیل کنند یا حتی پس از فوت در آن جا دفن شوند. انقلاب ما هم از قم نشات گرفته و این نشان دهند برکت وجود این بانوی بزرگوار است.

وی در ادامه با تسلیت شهادت مردم فلسطین اظهار کرد: امیدواریم به زودی ریشه اسرائیل، این غده سرطانی کنده شود.

دکتر مسلمی نائینی در ادامه با اشاره به وضعیت فعالیت مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی بیان کرد: به فکر ایجاد تغییراتی در مراکز علمی کاربردی هستیم تا به بهترین نحو از این مراکز استفاده شود.

رییس جهاددانشگاهی به برگزاری دوره های آموزشی فاخر توسط این نهاد تاکید کرد و گفت: در برگزاری دوره های آموزشی باید نیاز جامعه در نظر گرفته شود.

وی همچنین به تکمیل پروژه های نیمه تمام اشاره کر و گفت: باید ضمن تکمیل پروژه های نیمه تمام از سرمایه انسانی و سایر منابع استفاده مفیدی انجام شود.

بازنگری در مدل کسب و کار حوزه آموزش جهاددانشگاهی

در ادامه دکتر محمدمحسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با اشاره به اصل پیدایش حوزه آموزش جهاددانشگاهی گفت: اصل پیدایش حوزه آموزش جهاددانشگاهی در دهه 70 نیاز این نهاد به کار توسعه‌ای بود که این کار هم نیاز به تأمین منابع و اعتبارات داشت.

وی افزود: هدف گذاری اولیه در آن سال‌ها خوب و حساب شده انجام شد. ایامی بود که هم حوزه آموزش عالی در کشور ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت داشت و هم جهاددانشگاهی دارای توانمندی خوبی در این زمینه بود. آموزش‌های علمی کاربردی و آموزش‌های مهارتی کوتاه مدت براساس مدلی که آن سال‌ها طراحی شد تصمیم درستی بود که تا سال‌ها بازدهی مثبت آن را در جهاددانشگاهی شاهد هستیم.

دکتر غفوریان تصریح کرد: بسیاری از زیرساخت‌هایی که در واحدهای جهاددانشگاهی ایجاد شده حاصل فعالیت حوزه آموزش عالی و علمی کاربردی است که در این سال‌ها به ثمر نشست.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی ادامه داد: از یک زمانی به بعد جهت اتفاقات در حوزه اقتصاد آموزش عالی در کشور، ورود دانشجویان و جایگاه دانشجویان تغییر کرد که این نشان دهنده این است که به یک بازنگری در مدل کسب و کار حوزه آموزش جهاددانشگاهی نیاز داریم که این موضوع تنها برای حوزه علمی کاربردی نیست. تک محصولی در واحدها یک تهدید بزرگی است.


بازآفرینی نظام آموزش عالی جهاددانشگاهی

در ادامه دکتر مهدی باصولی سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی به ارائه گزارشی از بازآفرینی نظام آموزش عالی این نهاد با تاکید بر وضعیت مراکز علمی کاربردی پرداخت و گفت: در جلسه ای با معاون آموزش و کارآفرینی و معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، موضوعاتی همچون تعیین تکلیف مراکز علمی کاربردی در دو مرحله براساس تعداد دانشجویان فعلی، تدوین دوره توانمندسازی اعضای مراکز علمی کاربردی توسط معاونت آموزش و کارآفرینی، استفاده از ظرفیت مدرسان مراکز در دوره‌های کوتاه مدت با ایجاد سامانه اطلاعاتی توسط معاونت آموزش و کارآفرینی و ... مطرح شد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به طراحی نظام جایگزین در این مراکز گفت: بررسی مقدماتی موضوع، تشکیل تیم کارشناسی، مذاکره با بخش‌های مختلف وزارت علوم و تدوین مدل اولیه برای هر دو نظام از برنامه‌های این نظام جایگزین است.

گفتنی است، در ادامه این وبینار روسای واحدها و روسا و سرپرستان مراکز علمی – کاربردی به بیان سؤالات و دیدگاه و نظرات خود پرداختند.


نظر شما :