معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی بیان کرد:
تقویت نقش دانشگاهها در اولویتبندی و ارایه دیدگاه برای حل مسایل کشور نسبت به گذشته
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محمدمحسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی، درباره چگونگی ایجاد نشاط علمی، امیدآفرینی و پیشرفت در دانشگاهها گفت: مشارکت دانشجویان در امور مختلف دانشگاهها میتواند به خوبی و با اثرگذاری بسیار، نشاط علمی، امید و پیشرفت را در دانشگاهها ایجاد کند. اگر مدیریت دانشگاهها و نهادهایی که در فضای دانشگاهی فعالیت میکنند چنین زمینهای را ایجاد کنند امکان مشارکت داوطلبانه و اعمال نظر برای دانشجویان در امور علمی، آموزشی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی فراهم میشود.
وی با بیان این که باید شرایط به نحوی باشد که دانشجویان فضای حاکم در دانشگاهها را متعلق به خود بدانند، گفت: در چنین شرایطی، مشارکت با میل و رغبت از سوی دانشجویان اتفاق میافتد و برای امیددهی به عامل بیرونی نیازی نیست. در چنین شرایطی، دانشجویان به صورت طبیعی وارد فرایندی میشوند که خود را در آن سهیم میدانند.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی ادامه داد: اگر شرایط و امکانی فراهم باشد که دانشجویان در برخی تصمیمگیریها، انتخابها و برنامهریزیها حضور داشته باشند، به طور قطع، تصمیمات مدیریتی دانشگاهها با اثرگذاری بیشتری پیش میرود و با همراهی بدنه دانشجویی به نتیجه میرسد. به طور قطع، مشارکت دانشجویان در برخی تصمیمگیریها، انتخابها و برنامهریزیها امکان حضور دانشجویان در حوزههای علمی، ادبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را فراهم میکند. همچنین شور و نشاطی که انتظار میرود راحتتر محقق میشود.
دکتر غفوریان درباره نقش دانشگاهها در پیشرفت کشور گفت: این عزم در دولت سیزدهم وجود دارد که برای شناخت مسایل کشور باید یک نظام طراحی شود. عزم برای طراحی نظام به این معنا است که شناخت مسایل کشور دارای اولویت است و در جهت حل آن گام برداشته میشود. این باور هستم که این موضوع در فضای علمی دانشگاهها موضوعیت جدی دارد یعنی اینکه دانشگاهها در فرایند شناسایی مسایل کشور، اولویتبندی مسایل و ارایه دیدگاه برای حل مسایل باید سهیم شوند.
وی با بیان این که سهیمکردن دانشگاهها در فرایند شناسایی، اولویتبندی و ارایه دیدگاه برای حل مسایل کشور میتواند در توسعه علمی و پیشرفت کشور اثرگذار باشد، گفت: با وجودی که برخی از مسایل کشور به نحوی است که نهادهای غیر از دانشگاه هم میتوانند به آن ورود کنند و میبایست از این نهادها کمک گرفت. اما اغلب مسایل و به ویژه مسایل علمی کشور به نحوی هستند که پاسخ آنها را باید در دانشگاهها جستوجو کرد.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با بیان این که دولت و نهادهای تصمیم گیرنده باید علاوه بر این که جایگاه دانشگاهها را به رسمیت بشناسند، جایگاهی نیز برای دانشگاهها در حل مسایل درنظر بگیرند، افزود: مسایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مسایل دیگر در دانشگاهها حل میشود و این انتظار وجود دارد که دانشگاهها برای این مسایل راهحل پیدا کنند و در برطرف کردن آن دخیل باشند. نقش دانشگاهها در پیشرفت کشور از طریق نظام شناسایی، اولویتبندی و ارایه دیدگاه برای حل مسایل کشور باید نسبت به گذشته تقویت شود.
دکتر غفوریان گفت: اگر فضای مشارکت واقعی در دانشگاهها فراهم شود به نحوی که دانشجویان سرنوشت دانشگاه را سرنوشت خود بدانند، امید و انگیزه به دست میآورند. هرچه بستر مشارکت واقعی و امکان حضور دانشجویان، دانشآموختگان و متخصصان در اداره امور محلی و منطقهای و تصمیمگیریها افزیش یابد میزان انگیزه برای ماندن و کارکردن نیز افزایش مییابد.
وی ادامه داد: معرفی ظرفیتها، توانمندیها و موفقیتهای کشور و بهرهگرفتن از ظرفیتها میتواند شبکهای از افراد دلسوز و توانمند را گردهم آورد و هرکدام تقویتکننده دیگری باشند. جهاددانشگاهی و سایر دستگاههای اجرایی و قانونگذاری برای ایجاد فضای مشارکتی وظیفه دارند. ایجاد فضای مشارکتی میتواند در ماندن افراد باانگیزه و علاقمند در کشور موثر باشد. تا این افراد در کشور بمانند، فعالیت کنند و از حاصل تلاش خود استفاده کنند.
شیوه عملکرد شهدای علمی میتواند الگو باشد
دکتر غفوریان در پایان در گفت و گو با ایسنا در خصوص سیره شهدای علمی و ضرورت توجه به آن اظهار کرد: شهدای علمی را باید پیشتازان نهضت توسعه، پیشرفت و حرکت مقدس برشمرد. کسانی که با نثار بالاترین سرمایه خود در راه پیشرفت علم این موضوع را در عمل اثبات کردهاند که برای آبادانی، پیشرفت و استقلال کشور باید از همهچیز گذشت. بنا به تعبیر رهبری، شهدای علمی همانند ستارههایی هستند که با آنها میتوان راه را پیدا کرد. عملکرد، شیوه زندگی، زندگی علمی و اخلاقی شهدای علمی میتواند برای تمام کسانی که در عرصه علمی وارد میشوند، الگو باشد.
نظر شما :