کارگاه آموزشی حمایت طلبی در برنامه های حوزه سلامت برگزار شد
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی، کارگاه آموزشی مجازی «حمایت طلبی در برنامههای حوزه سلامت» به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی و با حضور جمعی از پژوهشگران و دانشجویان حوزه سلامت 3 مهرماه 1402 برگزار شد.
دکتر سجاد دلاوری استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این کارگاه مجازی عنوان کرد: برای ایجاد تحول در سازمان هم به دانش و مهارت تخصصی نیاز است هم توانمندی در عرصه قدرت و سیاست. افراد برای موثر بودن در سازمان باید به خوبی قدرت و سیاست که از واقعیت های زندگی اجتماعی و سازمانی هستند را درک کنند. در واقع قدرت در هر رابطه اجتماعی که یک شخص به شخص دیگری وابسته است وجود دارد و به نیازهای دو نفر بستگی دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این نکته اشاره کرد که قدرت ابزار لازم برای حمایت طلبی است. پس آشنایی با قدرت و مفاهیم آن ضروری است. پس از ارائه تعاریف مختلف در زمینه قدرت در جمع بندی به این نکته اشاره شد که قدرت نه خوب است نه بد، آنچه منجر به بروز دو جنبه مثبت و منفی قدرت می شود اهداف صاحبان قدرت و ابزارهای مورد استفاده برای اعمال آن است.
این متخصص سیاستگذاری سلامت در ادامه گفت: سیاست و قدرت ماهیتا به هم شبیه بوده و قابل کنترل مثبت هستند، سیاست سازمانی نیز فعالیت هایی است که برای کسب، توسعه و اعمال قدرت صورت می گیرد. سیاست سازمانی نیز با قدرت در ارتباط است. در این راستا سازمان های مختلف سیاست های متفاوتی در زمینه تصمیم گیری، تخصیص منابع یا حل تعارض دارند که به رسالت و اهداف ان سازمان و منابع در دسترس برای دستیابی به آن ها بستگی دارد. ولی در مجموع باید گفت که مدیران و سیاست گذاران سازمان ها برای تحول در سازمان ضرورتا باید در عرصه سیاسی فعال باشند. آنان باید توانمندی های خوبی در زمینه چانه زنی و مذاکره داشته باشند.
در ادامه، دکتر دلاوری بیان کرد که برای اجرای موفقیت آمیز برنامه ها و مداخلات حوزه سلامت باید ابتدا حمایت افراد، سازمان ها و بخش های کلیدی جامعه را جلب کرد و این مهم از طریق راهبرد حمایت طلبی امکان پذیر است.
حمایت طلبی خود فرایندی است که شامل چند مرحله می باشد. اولین و اساسی ترین گام در فرآیند حمایت طلبی تعیین مشکل و تحلیل آن است. به عبارت دیگر تا مشکل به خوبی شناسایی نشود امکان حمایت طلبی برای حل آن وجود ندارد. پس از این مرحله باید علاوه بر شناسایی افراد کلیدی محتوای پیام مطابق با ویژگی های گیرندگان آن طراحی شود.
سبک های متفاوتی برای طراحی پیام وجود دارد. در این کارگاه ضمن اشاره به این سبک ها و جایگاه مناسب برای استفاده از هر کدام از آن ها، به نحوه تعامل با رسانه ها جهت انتشار پیام نیز اشاره شد. استفاده از رسانه ها در برنامه حمایت طلبی برای چند هدف مفید است به عبارتی رسانه ها به قابل رویت کردن برنامه برای جامعه، اطلاع رسانی به تصمیم گیران و ایجاد بحث در زمینه مشکل مورد نظر کمک می کنند.
در تعامل علمی انجام گرفته در کارگاه سوالاتی در این زمینه مطرح شد و جنبه های مختلف موضوع حمایت طلبی در حوزه سلامت و چالش های آن مورد بررسی قرار گرفت. شرکت در این کارگاه برای متخصصان حوزه سلامت و پزشکی، دارای امتیاز بازآموزی بود. پژوهشکده علوم بهداشتی با هدف دانش افزایی و ارتقا توانمندی متخصصان حوزه سلامت اقدام به برگزرای کارگاه ها و وبینار های مختلفی در ابعاد مختلف حوزه سلامت می نماید که امید است این برنامه های آموزشی نقش موثری در ارتقا توانمندی متخصصان و اندیشمندان دست اندر کار در بخش سلامت داشته باشد.
نظر شما :