نشست مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت برگزار شد

۲۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۶ کد : ۶۲۳۰۹ عمومی
چهارمین نشست از سلسله نشست‌های همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت به همت جهاددانشگاهی شهید بهشتی برگزار شد.
نشست مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی شهیدبهشتی، چهارمین نشست‌ از سلسله نشست‌های همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت با حضور متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه از وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری تهران و...،  با موضوع اقدامات شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در حوزه CSR در سالن کرخه این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حسین محمودی دبیر علمی همایش، ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان این نشست گفت: هدف از این سلسه نشست‌ها این است که بدانیم هر کدام از ما فعالین حوزه مسئولیت اجتماعی چه کارها می‌کنیم، کجاها خوب بوده ایم، کجاها باید بهتر شویم، چه سختی‌ها، چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد، و همچنین نقاط قوت و کارهای مثبت انجام شده چیست. وی افزود: از بزرگترین چالش های ما این است که چه چیزی مسئولیت اجتماعی است و چه چیزی نیست؟ یکی از اهداف ما در این همایش ملی تبیین همین موضوع و درک تفاوت میان مسئولیت اجتماعی و شبه مسئولیت اجتماعی است.

 

در ادامه ثریا احمدی، مدیر مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی ضمن معرفی و بیان اهداف این مرکز بیان کرد: مرکز پایش مسئولیت اجتماعی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی، از سال ۱۳۹۷ با هدف پوشش دادن تمام کمبودها و نقصان‌ها، نظیر نبود سند مدون برای مسئولیت اجتماعی و عدم عملکرد سازمان‌ها به استانداردها، فعالیت می‌کند. هدف مرکز پایش، شکل‌دهی یک محل برای تمامی کنش‌گران مسئولیت اجتماعی است. در این راستا این مرکز همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت فرصتی را به منظور تبادل نظر، هم‌فکری و توسعه فعالیت‌ها در مهرماه سال جاری برگزار خواهد کرد.

 

 

 

 

لازمه موفقیت هر پروژه‌ای ابتدا مسئولیت اجتماعی اجرای آن پروژه و سپس خود اجرای آن پروژه است

کریم شیبانی یکتا مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به اینکه لازمه موفقیت هر پروژه‌ای ابتدا مسئولیت اجتماعی اجرای آن پروژه و سپس خود اجرای آن پروژه است، گفت: من به شخصه به دو مساله ایمان دارم: یکی بحث مسئولیت اجتماعی، و دیگری ایمنی. زمانی که بر روی مسئله ایمنی هم دقیق می‌شویم، می‌بینیم که به مسئولیت اجتماعی ربط دارد.

وی افزود: ماهیت و لازمه کار ما بحث مسئولیت اجتماعی است. ما وارد مناطق مختلف می‌شویم و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهیم. لازمه موفقیت هر پروژه‌ای ابتدا مسئولیت اجتماعی اجرای آن پروژه و سپس خود اجرای آن پروژه است. ما باید بر روی این تمرکز کنیم که مجریان و مدیران ما اهمیت همراهی و همکاری مردم را بدانند و مسئولیت اجتماعی را درک کنند. اگر مسئولین اجرایی ما بدون دانش در زمینه مسئولیت اجتماعی، سرپرستی یک پروژه را بدست بگیرند، به نتیجه مطلوب نخواهند رسید.

 

رهبری معاون فنی و پژوهش‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز گفت:‌ این شرکت از سال ۱۳۶۸، فعالیت‌های زیادی در زمینه بهره‌برداری از تأسیسات، پیگیری پروتکل‌های بین‌المللی، پروژه‌های مهندسی و پیمانکاری و مطالعه و پژوهش داشته است و دستاوردهای ارزشمندی نظیر تأمین ۷۳ درصد برق آبی کشور، ساخت بالغ بر ۴۰ درصد مخازن آب کشور در قالب ۱۱ سد بزرگ و مهار سیلاب‌ها داشته است.

وی افزود: ما در مرحله سوم شرکت توسعه منابع آب و انرژی ایران، به‌صورت جدی وارد بحث مسئولیت اجتماعی، تدوین اساسنامه مربوط و توجه به مسائل در این حوزه شده‌ایم. در راستای این فعالیت‌ها، طرح‌های توسعه منطقه‌ای هم با رویکرد مسئولیت اجتماعی راه‌اندازی شده و پیش رفته‌اند.

توسعه پایدار یعنی صیانت از حقوق نسل آینده، ضمن رفع نیازهای انسان امروز

صابری مدیر روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: توسعه پایدار یعنی صیانت از حقوق نسل آینده، ضمن رفع نیازهای انسان امروز. وقتی می‌گوییم مسئولیت اجتماعی، فی‌الذات سخن از  توسعه پایدار می‌کنیم. طرح‌های برقابی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز حامی تمامی اصول توسعه پایدار است. در بحث توسعه پایدار و انرژی، انرژی برقابی هم غیرحرارتی است هم تجدیدپذیر، به همین دلیل یک انرژی پایدار است.

ملاک و معیار انجام مسئولیت اجتماعی، داوطلبانه بودن است

حمید رشیدی‌فرد رئیس گروه مطالعات اجتماعی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: ملاک و معیار ما برای انجام مسئولیت اجتماعی، داوطلبانه بودن است. ما بر مواردی تأکید می‌کنیم که وظیفه ما نبوده است و کسی ما را بازخواست نمی‌کند، با این وجود داوطلب شده ایم و برای محیط‌زیست و برای جامعه محلی، اقداماتی انجام داده‌ایم.

وی افزود: فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی در سه سطح تعریف می‌شوند: خرد، میانی، کلان. اکثر فعالیت‌های امروز کنش‌گران مسئولیت اجتماعی، در سطح خرد است، مانند احداث مدرسه در یک روستا. این خوب است، اما باید به سمت فعالیت‌های میانی و کلان حرکت کنیم.

 

علی ربانی رئیس بهره‌وری و تحول اداری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و از کارشناسان حوزه مسئولیت اجتماعی گفت: یک سازمان زمانی که اقدام به تدوین سند مسئولیت اجتماعی خود می‌کند، یعنی سیر رشد خودش را به خوبی طی کرده و به بلوغ رسیده است. تدوین این سند در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران حاکی از این بلوغ است که جای تقدیر دارد. وی افزود: مسئولیت اجتماعی، داوطلبانه است. بنابراین انجام وظایف نمی‌تواند مسئولیت اجتماعی تلقی شود.شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران وظایف خود را به بهترین شکل انجام داده است. اما برای دستیابی به اهداف مسئولیت اجتماعی، باید کارهای بیشتری انجام داد. یکی از موضوعاتی که باید به خوبی به آن پرداخته شود، توانمندسازی جامعه محلی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های پروژه در مراحل احداث و پس از آن در مراحل بهره‌برداری است.

 

علی نوری ثانی رئیس گروه مطالعات اجتماعی و جابجایی مخزن شرکت مهاب قدس نیز گفت: قدیمی بودن اسناد بالادستی موجود و عدم تدوین یک سند بروز، شفاف و دقیق، از فعالیت مناسب در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی جلوگیری می‌کند. تا زمانی که پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی وجود نداشته باشد، به مفهوم مسئولیت اجتماعی دست نخواهیم یافت.

 

 

بیان تجربیات سد داریان و نجات‌بخشی چشمه بل، ارائه‌ای با موضوع نیروگاه‌های برقابی و کاهش کربن، ارائه‌ای با موضوع میراث فرهنگی و مسئولیت اجتماعی و پخش کلیپ‌هایی از انجام مسئولیت اجتماعی توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از دیگر برنامه‌های این نشست بود.


نظر شما :