تجدید چاپ ۵ کتاب انتشارات جهاددانشگاهی مشهد

۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۹ کد : ۶۲۱۵۴ فرهنگی
انتشارات جهاددانشگاهی مشهد طی شهریور ماه ۱۴۰۲ پنج عنوان از کتاب‌های محبوب خود را تجدید چاپ کرد تا به قفسه‌ کتابفروشی‌ها بازگردند.
تجدید چاپ ۵ کتاب انتشارات جهاددانشگاهی مشهد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، بر این اساس چاپ جدید کتاب‌های «جغرافیای اقتصادی ایران: کشاورزی، صنعت و خدمات» نوشته مرحوم دکتر سیدحسن مطیعی لنگرودی، جلد اول و دوم «مقدمه‌ای بر اخترفیزیک جدید»، «اصول اصلاح نباتات» و «تئوری و مسائل ریاضیات مهندسی» منتشر شد.

کتاب «جغرافیای اقتصادی ایران: کشاورزی، صنعت و خدمات» نوشته مرحوم دکتر سیدحسن مطیعی لنگرودی برای هشتمین بار تجدید چاپ شد. این اثر که در ۳۸۴ صفحه با قطع وزیری منتشر شده، شامل مجموعه‌ای از دو کتاب جغرافیای اقتصادی ایران ‌(کشاورزی و صنایع) است که در سال‌های گذشته به دلیل استقبال اساتید محترم و دانشجویان، بارها منتشر شده بود.

با توجه به اینکه در برنامه جدید درسی رشته جغرافیا، دو درس جغرافیای اقتصادی ایران به صورت یک درس ارائه می‌شود و نیز کتاب‌های قبلی بیش از پنج سال از انتشار اولیه آن‌ها گذشته و نیاز به بررسی مجدد داشته‌اند، ایجاد تغییرات اساسی و نیز ارائه فصل مربوط به خدمات برای کتاب جغرافیای اقتصادی ایران ضروری گردید. این اثر نتیجه حدود ۳۰ سال تدریس، آموزش و پژوهش نگارنده در دانشگاه‌های ایران است.

همچنین چاپ جدید جلد‌های اول و دوم کتاب «مقدمه‌ای بر اختر فیزیک جدید» نوشته برادرلی کارول و دیل استلی، با ترجمه دکتر جمشید قنبری و سعیده حسابی منتشر شد تا این دو کتاب به چاپ چهارم برسند.

در معرفی این اثر با بیان اینکه توسعه اخترفیزیک در خلال چند دهه گذشته سبب شده در حوزه عمومی علم و همچنین علاقه‌مندی عموم مردم جایگاه ویژه‌ای کسب کند، آمده است: اخترفیزیک در زمره مهیج‌ترین علوم زمان ما قرار دارد که با کشف‌های جدید مربوط به همه چیز از خورشید گرفته تا پدیده‌های برون‌کهکشانی دور، پیوسته در حال تغییر و تحول است.
کتاب حاضر از نظر تنوع مطالب و به‌روز بودن آن‌ها، برای کلیه علاقه‌مندان به اخترفیزیک که با مبانی فیزیک آشنایی دارند مفید است. عناوین کتاب به‌گونه‌ای است که دانش‌آموزان و دانشجویان دوره‌های کارشناسی فیزیک، کارشناسی ارشد و حتی دکتری اخترفیزیک نیز می‌توانند از آن بهره بگیرند.

«تئوری و مسائل ریاضیات مهندسی» نوشته اصغر برادران رحیمی و مهدی طاهری‌مقدم دیگر کتابی است که  که در ۲۳۲ صفحه با قطع وزیری رای شانزدهمین ‌بار منتشر شد. این کتاب با هدف توضیح ساده مفاهیم پیچیده این درس و منطبق با سرفصل‌های ارائه شده توسط وزارت علوم منتشر شده و در آن از ماخذ متنوع جهت تعیین بهترین شیوه ارئه مطلب که با صرف کمترین وقت بهترین بازده ممکن را در برداشته باشد استفاده شده است.

ارائه تئوری و مفاهیم درسی با متن سلیس و دلچسب و به زبانی ساده اما دقیق، استفاده از مثال‌های متنوع و کاربردی، تأکید روی مفاهیم مهم و کلیدی، ایجاد پایه و زمینه مناسب جهت ریاضیات مهندسی پیشرفته در دوره‌های بالاتر و پاسخگویی به نیاز طیف وسیعی از خوانندگان از جمله دانشجویان دوره کارشناسی، فارغ‌التحصیلان و داوطلبان کنکور کارشناسی‌ارشد و دیگر علاقه‌مندان از جمله ویژگی‌های این کتاب است.

این انتشارات همچنین چاپ شانزدهم کتاب «اصول اصلاح نباتات» نوشته محمد فارسی و عبدالرضا باقری را در ۳۶۸ صفحه با قطع وزیری منتشر کرد. در مقدمه این کتاب با اشاره به اهمیت علم اصلاح نباتات و نقش آن در افزایش عملکرد محصولات زراعی، می‌خوانیم: برای افزایش عملکرد محصولات زراعی در واحد سطح از طریق تولید واریته‌های پر محصول، باید سطح عملی محققین را افزایش داد. یکی از راه‌های فائق آمدن بر این هدف انتشار مطالب علمی در زمینه اصلاح نباتات و علوم وابسته به آن است تا محققان با استفاده از اصول و قواعد علمی به دستورزی ژنتیکی گیاهان بپردازند.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی خراسان رضوی


نظر شما :