در نشست فصلی مشاوران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌های استان تهران مطرح شد:

اندیشکده بانوان؛ فصلی نوین در حل مسائل حوزه زنان و دختران

۱۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۲ کد : ۶۲۰۸۹ فرهنگی
رییس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) در نشست فصلی مشاوران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌های استان تهران در حوزه امور بانوان و خانواده که با حضور انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده و علیرضا فخاری استاندار تهران در استانداری تهران برگزار شد، در رابطه با مسائل مرتبط با زنان و لزوم فعالیت‌های اندیشه‌ورزانه در حوزه زنان سخن گفت.
اندیشکده بانوان؛ فصلی نوین در حل مسائل حوزه زنان و دختران

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، نشست فصلی مشاوران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌های استان تهران در حوزه امور بانوان و خانواده با حضور انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده و علیرضا فخاری استاندار تهران روز دوشنبه 6 شهریور ماه 1402 در استانداری تهران برگزار شد. در این نشست، زهرا نقی‌زاده به نمایندگی از جامعه دانشگاهی در رابطه با مسائل مرتبط با زنان و لزوم فعالیت‌های اندیشه‌ورزانه در حوزه زنان سخن گفت.

نقی‌زاده در ابتدای سخنان خود با اشاره به بیانات حضرت امام آیت‌الله خمینی(ره) مبنی براینکه بانوان در کشور یک عضو مفید و یک‏‎ ‎‏جمعیت متعهد معتقد و در خدمت کشور هستند و امید است که به واسطۀ تعهد بانوان، پشتوانۀ این ملت و اسلام محکمتر بشود، تاکید نمود: در حال حاضر به برکت جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و علمی شاهد حضور پررنگ زنان هستیم؛ به‌عنوان نمونه ۴۶ درصد از دانشجویان دکتری در کشور، ۲۷ درصد از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، ۷۳۵ مدیرعامل در شرکت‌های دانش‌بنیان، ۸ نفر از شهرداران کشور و ۳۱.۵ درصد از فعالین حوزه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی را داریم.

رییس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) افزود: خانواده از مهمترین خاستگاه‌های بیانیه گام دوم انقلاب به‌عنوان دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پذیری و تمدن‌سازی است و باید توجه نمود که زن مسلمان به عنوان یک فعال و اثر گذار در حوزه‌های مختلف، الزاماتی دارد. در این راستا و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید نموده‌اند، جهاددانشگاهی به عنوان یکی از ستون‌های نظام علمی، فناوری، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی کشور در گام دوم انقلاب اسلامی است که در طول دهه‌های گذشته موفق عمل نموده است؛ با توجه به تغییر شرایط و الزامات علمی و فناوری ملی و بین‌المللی، به عنوان گامی عملیاتی جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، اقدام به راه‌اندازی اندیشکده بانوان کرده است.

نقی‌زاده در رابطه با اهمیت توجه به راه‌اندازی اندیشکده‌ها در سطوح تصمیم‌سازی کشور، تشریح نمود: در دنیای امروز، فرآیند سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در سطوح مختلف به سازماندهی ویژه‌ای نیاز دارد. تحولات سریع جهانی و ابعاد روزافزون توسعه از عواملی هستند که ضرورت تدوین سریع سیاست‌ها و الگوهای تصمیم‌گیری را به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه مشخص می‌کنند، از این رو، سازمان‌های بزرگ برنامه‌ریز در این فضای پیچیده به جز معاونت‌ها و ادارات مختلف برنامه‌ریز که اغلب مشغول کار اجرایی هستند، نیازمند فضایی هستند که به ایده‌پردازی، آینده‌پژوهی و تصمیم‌سازی بپردازند. چنین فضاهایی تحت عنوان اندیشکده به بررسی و پژوهش درباره مسائل مختلف جامعه پرداخته و برای آنها راهکار ارائه می‌دهند و پل ارتباطی بین مراکز علمی و آکادمیک و حوزه سیاست گذاری خواهد بود؛ همین امر آنها را از نهادهای صرفا سیاسی یا آکادمیک متمایز کرده و قدرت تأثیرگذاری آنان را افزایش می دهد.

این فعال حوزه زنان با تاکید بر اهمیت پررنگ کردن نقش بانوان در پیشرفت کشور و لزوم تمرکز بر مسائل متفاوتی از جمله توانمندسازی، سلامت اجتماعی، تحکیم و تعالی جایگاه خانواده، فرزندآوری و تمدن اسلامی عنوان کرد این اندیشکده در قالب کارگروه تمدن اسلامی، کارگروه توانمندسازی، کارگروه سلامت اجتماعی، کارگروه تعالی خانواده (تشکیل، تحکیم، فرزندآوری)، کارگروه مطالعات تطبیقی و هسته‌ حقوق و هسته مشاغل خانگی فعالیت می‌نماید.

وی در ادامه تشریح کرد: از جمله فعالیت‌های این اندیشکده تمرکز بر مشاغل خوابگاهی به عنوان بستری برای اشتغال‌پذیری جوانان و آماده‌سازی آن‌ها برای ورود به بازارکار با بهره‌گیری از زیست خوابگاهی آنان و همچنین تمرکز بر مفهوم اشتغال منعطف است که با استفاده از سیاست‌های دوستدار خانواده نه تنها از زنان بلکه بر اعضای خانواده در راستای تعالی خانواده بهره می‌گیرد. در این میان کشورهایی همچون کره جنوبی، ژاپن و هند توانسته‌اند اقدامات مفیدی در این زمینه انجام دهند. کارگروه مطالعات تطبیقی اندیشکده بانوان جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) در این زمینه مطالعات تطبیقی عمیقی انجام داده است.

در نهایت نقی‌زاده با تاکید بر اهمیت اندیشه‌ورزی در حوزه زنان، ابراز امیدواری نمود که توانمندسازی زنان بتواند به تحکیم خانواد‌ه‌های ایرانی و پیشرفت کشور کمک نماید و در این زمینه دانشگاه‌ها می‌توانند نقش کلیدی ایفا نمایند.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)


نظر شما :