انتخاب جهاددانشگاهی آذربایجان غربی به عضویت کارگروه توسعه صنعت پوشاک استان

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۷ کد : ۶۲۰۷ تجاری سازی و اشتغال
جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به عضویت کارگروه توسعه صنعت پوشاک استان انتخاب شد.
انتخاب جهاددانشگاهی آذربایجان غربی به عضویت کارگروه توسعه صنعت پوشاک استان

 

به گزارش روابط عمومی آذربایجان غربی ، اولین جلسه کارگروه توسعه صنعت پوشاک آذربایجان غربی با عضویت جهاد دانشگاهی  استان شروع به کار کرد.

دکتر امین رستم زاده سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در این نشست که با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس دانشگاه صنعتی ارومیه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مسوولان استانداری و مسوولان استانداری و کارشناسان خبره تخصصی استان در حوزه کارآفرینی و پوشاک در سالن جلسات اداره کار برگزار شد با اشاره به لزوم همکاری بین دستگاهی در راستای حمایت از صنایع برند استان اظهار کرد:آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با کشورهای همسایه از پتانسیل بالایی در راستای رشد وگسترس صنعت پوشاک و صنایع وابسته به آن برخوردار می باشد.

وی ادامه داد: دستگاهها و نهادهای مختلف باید با هم افزایی و همفکری و تعامل سازنده صنایع اولویت دار در استان را شناسایی کرده و اقدامات لازم جهت حمایت و توسعه آن را فراهم سازند.

سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه فرهنگ و پوشاک مردم در هم گره خورده است اظهار کرد:نوع پوشش و لباس مردم از فرهنگ عامه آن جامعه نشات گرفته است و بالعکس پوشاک موجود و عرضه شده در بازار نیز به مرور زمان بر فرهنگ مردم تاثیر خواهد گذاشت لذا متولیان فرهنگی نیز باید در اینخصوص پای کار آمده تا با ارائه الگوهای متناسب با فرهنگ بومی کشور پوشاک مطلوب و اسلامی ایرانی با تکیه بر ظرفیت های فرهنگی بومی و منطقه ای را تقویت کنیم.

دکتر رستم زاده اظهارکرد : در راستای توسعه صنعت پوشاک بصورت تخصصی و حرفه ای باید مراکز رشد تخصصی در این حوزه راه اندازی شده و بخش صنعت و خدمات و تولید و سایر، نهادهای ذیربط و پارک ها نیز از طرح های خلاقانه این مراکز رشد حمایت لازم را داشته باشند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بازار و بازارشناسی در معادلات اقتصادی و لزوم تدوین سند توسعه پوشاک استان اظهار کرد:برای رشد و توسعه صنعت پوشاک استان از ابتدا و قبل از هر کاری باید مطالعات تحقیقات  بازار در راستای شناسایی نیاز بازار و جامعه هدف و رقبای داخلی و خارجی موجود در بازار صورت گیرد تا بر آن اساس هدفگذاری کوتاه مدت و بلند مدت تدوین گردد.

وی اجتماع شناسی بازار، رفتار شناسی ذائقه سنجی و روانشناسی بازار و فرهنگ سنجی بازار پوشاک را از موارد مهم لحاظ شده در ملزومات عملیاتی توسعه و صادرات بازار پوشاک عنوان کرد.

سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت:این واحد طی ماه گذشته با هماهنگی و دعوت از طراحان کشورهایی که در این حوزه دارای برند بین المللی بوده و متناسب با فرهنگ اسلامی می توانستند در بحث طراحی متناسب با بازار اسلامی و حتی تولید کیفی و صادرات آورده آموزشی داشته باشند در قالب طرح مشاغل خانگی برای صنف خیاطان استان دوره آموزشی اثربخش و جالب توجه کیفی برگزار نموده است.

وی در خاتمه ضمن اعلام آمادگی این نهاد برای تدوین سند توسعه پوشاک استان برگزاری پودمانهای آموزشی در حوزه صنعت پوشاک و تسهیلگری، پشتیبانی فعالان این حوزه و رسته در شمال غرب کشور را از سوی جهاد دانشگاهی اذربایجان غربی اعلام کرد.

در ابتدای این نشست دکتر نقی زاده مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با اشاره به ارزش افزوده بالای صنعت پوشاک گفت: توسعه صنعت پوشاک با توجه به وضعیت جغرافیای مرزی استان منجر به رونق اشتغال زایی کیفی در منطقه خواهد شد.

وی با اشاره به نسل های چهارگانه بازار گفت بازار نسل چهارم مبتنی بر توانمندسازی بازار از طریق استفاده از رسانه ها است که باید بر روی این مهم اهتمام ویژه شود.

حجت‌الاسلام دکتر خدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت و الزامات صنعت پوشاک خاطرنشان کرد: فرهنگ در صنعت پوشاک باید از منظر خلاقانه و ویژه ای نگریسته شود.

دکتر شیدایی رییس دانشگاه صنعتی ارومیه آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: استفاده از ظرفیت های دانشگاهی در حوزه فعال سازی صنعت پوشاک بسیار مهم است .

وی گفت نباید نگاه علمی به بحث توسعه در صنعت پوشاک مغفول واقع شود.

 در ادامه نشست کارگزار طرح تکاپو استان آذربایجان غربی و مسوول بخش توسعه سرمایه گذاری استانداری و اعضای هیئت علمی فعال در این حوزه به ارائه پیشنهاد و نظر پرداختند.

 


نظر شما :