در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاددانشگاهی مطرح شد؛

تاکید بر اشاعه فرهنگ قرآنی در کلیه امور و فعالیت‌های جهاددانشگاهی/ قدردانی از فعالیت‌های قرآنی این نهاد

۰۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۵ کد : ۶۱۸۳۷ فرهنگی تاپ خبر
در راستای اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی، تفاهم‌نامه همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاددانشگاهی به امضای حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر حسن مسلمی نائینی رسید.
تاکید بر اشاعه فرهنگ قرآنی در کلیه امور و فعالیت‌های جهاددانشگاهی/ قدردانی از فعالیت‌های قرآنی این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی تفاهم‌نامه همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاددانشگاهی در راستای اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی و باهدف دستیابی به جامعه‌ای متمسک به قرآن و عترت و برخوردار از ایمان و عمل صالح، تحقق اندیشه‌های معمار بزرگ انقلاب اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری در گسترش فرهنگ حیات‌بخش قرآن کریم صبح امروز (دوشنبه 6 شهریور) به امضای حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی رسید.

قدردانی از فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه در این مراسم که در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد، بیان کرد: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از ابتدا تاکنون نام سازمان را با خود به همراه داشته است، اما هیچ‌گاه به‌صورت اداری کار نکرده و اعضا و کارکنان آن همواره باروحیه جهادی فعالیت کرده‌اند؛ چراکه با این بودجه‌های محدود اداری، نمی‌توان همچون این سازمان اقداماتی چنین اثرگذار و مهم انجام داد.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز برخی نهادها و سازمان‌های مختلف نام قرآن را به دنبال خود یدک می‌کشند و کاملاً اداری عمل می‌کنند، اما مجموعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور واقعاً همانند یک دانشگاه و پژوهشگاه عمل کرده و به حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و نیازهای روز جامعه ورود کرده است که از آن جمله می‌توان به آسیب‌های اجتماعی و ... اشاره کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه اقدامات بزرگی در این مجموعه قرآنی جهاددانشگاهی انجام‌شده است، عنوان کرد: امیدواریم خداوند متعال توفیق دهد تا فعالیت‌های این سازمان باقدرت و قوت بیشتر پیش رود. همچنین، این مجموعه باید تلاش کند تا از فعالیت‌ها و پژوهش‌هایی که نهادهای دیگر نیز انجام داده‌اند، استفاده کند که از این پژوهش‌ها می‌توان به بحث علوم انسانی قرآن‌بنیان اشاره کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه ضمن اشاره به اینکه امروز انجمن‌ها و حوزه‌های علمی با فعالیت‌هایی که داشته‌اند، مقالات و کتاب‌های مختلف در حوزه علوم قرآنی را شناسایی کرده‌اند، گفت: مجموعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور می‌تواند از این ظرفیت به خوبی بهره‌برداری کند. یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که برای دستیابی به چند مقاله درخور و علمی باید تلاش کرد و میلیون‌ها تومان هزینه کرد؛ درحالی‌که می‌توان از وجود ده‌ها مقاله علمی و کارشده در حوزه قرآن و رشد، حوزه‌های اجتماعی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و ... استفاده کرد.

وی بابیان اینکه عرب‌ها نیز ‌اقدامات متعددی در این حوزه انجام داده‌اند، تصریح کرد: کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی نیز بسیار غنی است و باید از ظرفیت آن استفاده کرد. به یاد دارم که طی آخرین بازدید خود از ایکنا که به حدود ۱۵ سال پیش باز می‌گردد، دوستانی در حوزه علم و قرآن فعالیت می‌کردند یعنی به قرآن از دیدگاه علوم تجربی و طبیعی می‌پرداختند. همان زمان نیز تذکر دادم که بیش از آنکه به بحث علوم قرآنی و طبیعی بپردازیم، مهم این است که با چه متدولوژی می‌خواهیم از قرآن در حوزه طبیعی استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: البته چند متدولوژی در این زمینه وجود دارد که همگی آن‌ها نیز صحیح نیستند و باید مراقب باشیم از روش‌های غلطی که سر از التقاط ‌قرآنی در می‌آورد، پرهیز کنیم که البته این موضوع نیازمند بحث و بررسی فراوان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از رئیس جهاددانشگاهی به دلیل حمایت از فعالیت‌های قرآنی و مجموعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، از بانیان نام‌گذاری سالن کنفرانس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به نام شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی قدردانی کرد.  

اشاعه فرهنگ قرآنی در کلیه امور و فعالیت‌های جهاددانشگاهی

در ادامه این مراسم دکتر مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی ضمن تسلیت فرارسیدن ماه صفر و ایام اربعین حسینی (ع) بیان کرد: در هر بازدید از خبرگزاری ایکنا و سازمان قرانی دانشگاهیان مشاهده می‌شود که یک کار جدید انجام داده‌اند و از وضعیتی که فقط سازمان خبرگزاری و رسانه‌ای باشند به این سمت حرکت می‌کنند که مرکز مطالعاتی شوند و در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی بسیار خوب عمل کرده‌اند.

وی بابیان اینکه یکی از کارهای اصلی ما بحث قرآن است به اشاعه فرهنگ قرآنی در کلیه امور و فعالیت‌های جهاددانشگاهی تاکید کرد و افزود: فعالیت‌های خوبی در جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف پزشکی و مهندسی در حال انجام است که حتماً باید پیوست رسانه‌ای و فرهنگی داشته باشند تا نتایج آن در کشور احساس شود.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه اگر کارهای پزشکی ما نتیجه‌بخش بوده از برکت فعالیت‌های قرآنی است  ادامه داد: مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی درعین‌حال که اقدامات ارزشمندی در حوزه پزشکی انجام می‌داد، از باورهای دینی و قرآنی نیز استفاده می‌کرد. مثلاً برای موفقیت در آزمایش‌ها 10 هزار صلوات می‌فرستادند و تا این اندازه انسان معتقدی بودند و بر باورهای دینی‌شان تکیه داشتند که باید این موضوع را در حوزه‌های مختلف جهاددانشگاهی ترویج دهیم. 

حلقه وصل خوبی بین آموزش عالی و جهاددانشگاهی ایجادشده است

در ادامه این مراسم محمدجواد آل احمد، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: بهترین جایی که فرامین مقام معظم رهبری در آن اجرا می‌شود خبرگزاری ایکنا است، چراکه دغدغه اصلی ایشان قرآن بوده است.

وی بر یک‌صدایی میان حوزه‌های آموزش عالی و جهاددانشگاهی تأکید کرد و یادآور شد: حلقه وصل خوبی بین آموزش عالی و جهاددانشگاهی ایجادشده است و امیدواریم این وحدت و انسجام در کارها ادامه داشته باشد و بتوانیم کمک کنیم مسیری که درگذشته دوستان آغاز کرده‌اند، ادامه یابد. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن محکومیت جسارت ها به ساحت قرآن کریم، تأکید کرد: هرچه آن‌ها جسارت می‌کنند شاهدیم که جوانان ما افتخارآفرینی کرده و در مقابل هجمه به ساحت قرآن فعال‌تر می‌شوند. 

اهدای کارت خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایکنا به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی



گفتنی است در این مراسم تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دکتر مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به امضاء رسید. 

همچنین کارت خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایکنا توسط رئیس جهاددانشگاهی به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اهداء شد. 

در این مراسم علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، محمدجواد آل احمد دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگی قرآنی و دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و مدیران بخش‌های مختلف خبرگزاری ایکنا حضور داشتند.

معرفی فعالیت‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.


نظر شما :