رییس جهاددانشگاهی:

برنامه‌های ویژه جهاددانشگاهی برای اجرای مأموریت‌های فرهنگی در نقشه جامع علمی کشور/ اثرگذاری این نهاد در گام دوم انقلاب اسلامی

۰۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۸ کد : ۶۱۶۷۰ فرهنگی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی در هشتاد و نهمین گردهمایی سراسری معاونان فرهنگی واحدهای سازمانی این نهاد تاکید کرد: برنامه‌های ویژه جهاددانشگاهی در راستای اجرای مأموریت‌های فرهنگی مندرج در نقشه جامع علمی کشور و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب تدوین می شود.
برنامه‌های ویژه جهاددانشگاهی برای اجرای مأموریت‌های فرهنگی در نقشه جامع علمی کشور/  اثرگذاری این نهاد در گام دوم انقلاب اسلامی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حسن مسلمی نائینی روز چهارشنبه یکم شهریور ۱۴۰۲ در هشتاد و نهمین گردهمایی سراسری معاونان فرهنگی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی و رؤسای مراکز و سازمان های تخصصی معاونت فرهنگی این نهاد (یادواره جهادگر شهید امیر مهرداد) که به میزبانی واحد قزوین برگزار شد گفت: تقویت فرهنگ به عنوان یک ضرورت در متون حمکرانی باید اولویت‌ نهاد‌های انقلابی و فرهنگی چون جهاددانشگاهی باشد.

وی با اشاره به اینکه، خود نیز از حوزه فرهنگی وارد جهاددانشگاهی شده است، افزود: مسئولیتم در جهاددانشگاهی را در سمت کارشناس تبلیغات این نهاد آغاز کردم و بیگانه با حوزه‌های فرهنگی نیستم. 

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به شعار چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی گفت: الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان شعار این نهاد است و در تلاش هستیم تا این شعار با کمک جهادگران با جدیت هرچه بیشتر محقق شود. 

وی‌ در ادامه به استان قزوین که مهد علم و فرهنگ و هنر کشور است، اشاره کرد و گفت: قزوین به عنوان یکی از پایتخت‌های ایران، در حوزه‌های فرهنگی و هنری همیشه سرآمد بوده و همواره مورد تأیید و تأکید مقام معظم رهبری است.

دکتر مسلمی نائینی اظهار کرد: قزوین یکی‌ از استان‌های شهیدپرور است که شهدای نامداری چون شهید رجایی، شهید بابایی و آزادگانی چون مرحوم ابوترابی در خود پرورش داده، از همین رو با سبقه‌ای که دارد می‌تواند در حوزه‌های فرهنگی در کشور پیشرو باشد. 

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم سعید کاظمی آشتیانی، جهادگری که دستاوردهای امروز پژوهشگاه رویان را پایه گذاری کرد گفت: نخبه‌پروری از دیگر سیاست‌های جهاددانشگاهی است که با همت و جدیت به دنبال آن هستیم. 

دکتر مسلمی نائینی در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: ضرورت فرهنگ دانشگاهی از دیگر مباحثی است که باید به آن توجه شود و در مجموعه جهاددانشگاهی به این مهم نیز توجه داریم. 

وی‌ خطاب به مدیران و معاونان فرهنگی این نهاد عنوان کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یکی از ستون‌های نظام علمی، فناوری، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی کشور اگر بخواهد در گام دوم انقلاب اسلامی و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری که در طول دهه‌های گذشته داشته موفق عمل کند، بایستی با تغییر شرایط و الزامات علمی و فناوری دنیا و کشورمان همراه شود.

این مسئول بیان کرد: جهاددانشگاهی باید تلاش کند؛ با بهره‌گیری از یک برنامه تحول رویکردی مناسب و یکپارچه نقش و جایگاه خویش را مورد بازبینی قرار داده و به وضعیت مطلوب‌تری برسد. 

وی گفت: همچنین لازم است برنامه ویژه‌ای در راستای اجرای مأموریت‌های فرهنگی مندرج در نقشه جامع علمی کشور و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشد. 

دکتر مسلمی نائینی در پایان با بیان جهاددانشگاهی متولد ستاد انقلاب فرهنگی است گفت: این نهاد اکنون نیز باتوجه به ظرفیت‌ها و برنامه‌های گوناگون فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و فناورانه به عنوان بازوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خدمت کشورمان است و امیدواریم با همت هرچه بیشتر جهادگران این نهاد، در دهه‌های آتی نیز سرآمد کشور باشیم.



فرشاد پیله‌چی، رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین نیز در این مراسم اظهار کرد: امیدواریم در این ۲ روز دستاوردهای خوبی داشته باشیم و بتوانیم دغدغه‌های حوزه فرهنگی را مطرح کنیم و برای جامعه هدف جهاددانشگاهی برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به چند سوال تأکید کرد: بنده در خصوص موضوع تقسیم کار در حوزه دانشگاهی سؤالاتی دارم، جهاد دانشگاهی در عرصه فرهنگ حرف برای گفتن دارد و ما می‌دانیم که جهاد دانشگاهی می‌تواند برای اینکه جلوه‌های انقلابی و علمی و ساحت‌های مختلف را به منصه ظهور برساند دارد و این امر می‌طلبد که ما تقسیم کار خوبی بین این گونه نهادها مثل نهاد نمایندگی رهبری، بسیج و جهاد دانشگاهی داشته باشیم و  باید این تقسیم کارها شفاف باشد؛ امیدوار هستیم که بتوانیم با حضور میهمانان در این گردهمایی تقسیم کار خوبی را رقم بزنیم.

پیله‌چی عنوان کرد: چند سال پیش در نقشه جامع علمی کشور ۷ موضوع از جمله حوزه پژوهشی، تجاری سازی و فرهنگی به عنوان مأموریت برای جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شده بود، در خصوص حوزه فرهنگی اینگونه بیان شده است، مشارکت در تعمیق و در گسترش فرهنگ اسلامی ایرانی در دانشگاه‌ها مشارکت در ترویج، تعمیق و ارتقای کرسی‌های نظریه‌پردازی و مناظره‌ها؛ چالشی که بنده با این ۲ جمله دارم کلمه مشارکت است و سؤال اینجاست این مأموریت به صورت دقیق به چه مجموعه‌ای سپرده شده است و اگر ما بتوانیم این تفکیک را قائل شویم به یقین می‌توانیم دستاورد بهتری را رقم بزنیم.

وی در پایان گفت: حوزه‌های فرهنگی معاونت جهاد دانشگاهی فعالیت‌های مختلفی دارد که از جمله آنها مرکز افکار سنجی، انتشارات و رسانه و یگی دیگر از بخش‌های جدی و سازنده آن سازمان دانشجویان است و درباره این موضوع  این سؤال مطرح است که آیا می‌شود جهاددانشگاهی در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها حضور داشته باشد تا به صورت غیراجباری و به عنوان یک عضو در فعالیت‌های فرهنگی برای دانشجویان اقدام کند.


نظر شما :