مدیر عامل ایسنا تاکید کرد:
لزوم پرداخت بیشتر رسانهای به موضوعات مرتبط با امید و پیشرفت در کشور
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، محمدمهدی خیرجو، مدیرعامل ایسنا در مراسم اختتامیه رویداد «جهاد رسانهای؛ روایت امید و پیشرفت» که به همت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد، گفت: «امید و پیشرفت» موضوعاتی هستند که حداقل طی دو دهه درباره آنها صحبت میشود و نقطه نظرات مختلفی در این زمینه مطرح است. مقام معظم رهبری نگاه ویژهای به این موضوعات داشتند و در این زمینه تاکیداتی فرمودند.
وی با بیان اینکه «امید و پیشرفت» لازم و ملزوم هم هستند، در توضیح این نگاه اظهار کرد: امید پیشران و موتور محرک و موتور قوه پیشرفت است و از آن طرف پیشرفت است که باعث امیدبخشی به جامعه میشود.
خیرجو سپس با اشاره به راهاندازی سرویس «پیشرفت» در ایسنا، درباره دلایل این تصمیم، خاطرنشان کرد: با توجه به دستاوردهایی که بعد از انقلاب اسلامی در بخشهای مختلف در مولفههای مادی و معنوی داشتیم، جای آن خالی بود که در یک مجموعه رسانهای، فهرستی را از این دستاوردها و خدمات داشته باشیم تا مردم در جریان آنها قرار بگیرند.
مدیرعامل ایسنا با روایت خاطرهای از تحقیق میدانی بر روی دانشآموزان دهههای ۸۰ و ۹۰، تصریح کرد: در ماجرای صعود ۴۰ ساله انقلاب اسلامی که کتابی هم در این زمینه چاپ شد، دوستان ما تلاشی در این زمینه داشتند، مبنی بر انجام کار تحقیقی بر روی دانش آموزان دهههای ۸۰ و ۹۰ که در یک اردوگاه حاضر بودند. ما در مورد مباحث پیشرفت خدمتشان میرسیدیم و جمعبندیهایی هم در این خصوص در وزارت علوم و آموزش و پرورش ارائه شد؛ آنچه احساس میشد این بود که عمده این دانشآموزان با دستاوردها و پیشرفتهایی که در کشور داریم، آشنایی ندارند و نگاهشان این است که پیشرفت چندانی در کشور رخ نداده است. با تبلیغات رسانهای که بعضا انجام میشود، اینگونه تصور میکنند که در این حوزه دچار عقبگرد هستیم و مشکلات برجسته میشود. موفقیتها تا جایی که میشود، سانسور میشود و در مورد آن صحبت نمیکنند. حتی ما رسانهایها در یک رودربایستی قرار گرفتیم و آن اینکه اگر به نکتهای که خوب و مفید است، اشاره کنیم، جانبداری تلقی میشود. در صورتی که ما حقیقت را میگوییم و در خیلی مجموعهها و بعضا حتی رسانههای داخلی آن پیشرفت و موفقیتها را برجسته نمیکنیم. موفقیتی که توسط خود آنها فتح شده است، نشان داده نمیشود.
خیرجو در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر با تاکید بر لزوم پرداختن به پیشرفتهای کشور و راهاندازی سرویسی در سایت خبرگزاری دانشجویان ایران با این موضوع، چنین بیان کرد: به نظر میرسد ایسنا با عقبهای که دارد و همچنین همکاریهای خوبی که جهاددانشگاهی دارد، در این حوزه میتواند موثر واقع شود و امید را به جامعه تزریق کند و اینکه بخشهای مختلف را تشویق کند که بیایند و به موفقیتها و پیشرفتهایی که در کشور وجود داشته، بیشتر بپردازند.
مدیرعامل ایسنا گفت: وقتی در جریان اخبار مجموعههای مختلف اعم از دولتی، خصوصی و نهادهای مختلف قرار میگیریم، شگفتزده میشویم اما در رسانههای ما چندان این اخبار دیده نمیشود و در حوزه تولید خبر دچار نواقصی هستیم. شاید به یک خبر بسنده کنیم و خیلی به محتوا عمیق نمیشویم؛ در حالی که یک دستاورد کوچک در دهههای قبل آنقدر برجسته میشود که بعضا یک عده از جوانان یا یک بخش از جامعه ما، فکر میکنند چه دستاوردی در آن دههها صورت گرفته است اما حالا اتفاقاتی را رقم نمیزنیم.
محمدمهدی خیرجو در بخش پایانی از سخنانش با اشاره به جشنواره «جهاد رسانهای؛ روایت امید و پیشرفت» که به همت خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد، تاکید کرد: ما در ایسنا در فرصت محدود یک ماهه فراخوانی را منتشر کردیم و آثار همکاران عزیزمان در ایسنا را به مناسبت روز خبرنگار جمعآوری کردیم که الحمدلله آثار خوبی هم به دست آمد. امیدواریم در سال آینده تعداد آثار به مراتب بیشتر هم باشد. به نظر میرسد این رویداد از کارویژههایی باشد که در ایسنا دنبال خواهیم کرد. به همین منظور سرویس «پیشرفت» را به سایت ایسنا اضافه کردیم، تا مخاطبان در سراسر کشور در جریان پیشرفتهای کشور در قالب این سرویس باشند.
نظر شما :