مشکلات صنعت خودروسازی کشور در سازمان جهاددانشگاهی تهران بررسی شد
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، در نخستین نشست نخبگان؛ دانشگاهیان و متخصصان توسعه پژوهشکده مطالعات توسعه که در محل این سازمان برگزار شد، مباحث اساسی دولت، تحت عنوان «مباحث اساسی توسعه و پیشرفت کشور» با موضوع خودرو، مشکلات این صنعت با هدف دستیابی به راهکارهای مناسب برای برطرف کردن آنها در پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران، مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست علیرضا زاهدیان کارشناس با سابقه خودرو، دکتر یوسف حجت استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر امیر حسین کاکایی استاد دانشگاه علم و صنعت، احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان، محمدرضا نجفیمنش رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی و دکتر مهدی قاسمی علیآبادی دبیر کمیسیون زیربنایی دولت حضور داشتند و درباره موضوعاتی چون خصوصیسازی صنعت خودروسازی، بحث قیمتگذاری، موضوع رقابتپذیری با هدف افزایش کیفیت محصولات تولیدی، واردات خودرو و ... علل مشکلات موجود صنعت خودرو و راهکارهای پیشنهادی برای مطلوب شدن صنعت خودروسازی با یکدیگر بحث و تبادلنظر کردند.
در این جلسه کارشناسی3 ساعته بر ضرورت تشکیل کنسرسیوم خصوصیسازی و اجرای این فرآیند با رویکردی صنعتی تاکید و در ادامه برطرف شدن مشکلات صنعت خودروسازی را مطالبهای عمومی و نه تنها مطالبه مسئولان برشمرده شد.
برخی کارشناسان حاضر معتقد بودند که باید نقش بنگاهداری دولت در صنعت خودروسازی کنار گذاشته شود و به وظیفه اصلی خود، همان نظارت و مطالبهگری در جهت منافع عمومی است، بپردازد. همچنین در این نشست تخصصی بر ضرورت استفاده از خرد جمعی برای برطرف کردن مشکلات، و خودداری از قیمتگذاری دستوری برای خودرو تاکید شد.
یکی دیگر از کارشناسان حاضر با بیان اینکه براساس قانون مصوب مجلس در سال 86 مقرر شده بود برای مدیریت مصرف سوخت، باید استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی از 25 درصد در سال 86 به 50 درصد در سال 90 افزایش یابد، در ادامه خاطرنشان کرد که این در حالی است که این میزان در سال 1402 به 13 درصد(برخلاف انتظار) رسیده است که البته این موضوع در خصوص حمل و نقل بیرونشهری هم صدق میکند. وی، با بیان اینکه استفاده از خودروی شخصی به شکلی فزاینده در کشور رو به گسترش است، افزود: ترافیک وحشتناک شهری، آلودگی هوا، افزایش تلفات انسانی در جادههای ناایمن و ... از عوارض این پدیده است و این در حالی است که میزان سوخت کشور ترکیه با میزان خودروی بیشتر 10 میلیون لیتر و در ایران 110 میلیون لیتر(10 برابر ترکیه) است این یعنی استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور ترکیه و لذا به نظر می رسد سیاستهای اتخاذ شده در خصوص خودرو بهشدت غلط و ضررسان به کشور است.
در پایان نشست هم پیشنهاداتی در خصوص مرتفع کردن مسایل و مشکلات صنعت خودروسازی مطرح و مقرر شد این پیشنهادات به نهادهای تصمیمگیر و تصمیمساز و منجمله دولت منتقل شود.
نظر شما :