با برگزاری کارگروه‌های پنجگانه؛

گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی به کار خود پایان داد

۱۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۴ کد : ۶۱۰۰۲ عمومی تاپ خبر
گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با برگزاری کارگروه‌های پنجگانه در حوزه‌های مدیریت منابع و تامین مالی؛ تجاری‌سازی؛ فرهنگی؛ پژوهش و فناوری و آموزش و کارآفرینی و برگزاری نشست پرسش و پاسخ رئیس این نهاد با روسای واحدهای سازمانی به کار خود پایان داد .
گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی به کار خود پایان داد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، گردهمایی روسای واحدهای سازمانی این نهاد عصر امروز سه‌شنبه 17 مردادماه با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، معاونان، روسای واحدهای سازمانی و مدیران ارشد این نهاد و برگزاری پنج کارگروه در حوزه‌های مدیریت منابع و تامین مالی؛ تجاری‌سازی؛ فرهنگی؛ پژوهش و فناوری و آموزش و کارآفرینی به کار خود پایان داد.

دولتی سازی مهم‌ترین تهدید جهاددانشگاهی است

در گزارش ارائه‌شده در کارگروه مدیریت منابع و تامین مالی، به ریاست معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی اعلام شد: دولتی سازی مهم‌ترین تهدید جهاد دانشگاهی است که از این طریق مزیت رقابتی این نهاد از بین می‌رود.

بررسی نظام جذب؛ تیپ زدایی از ساختارهای موجود؛ وضعیت آموزش و تعالی اعضا از موارد مطرح‌شده در این کارگروه بود. همچنین پیشنهاد شد تا این جلسات در طول سال به‌صورت دائمی برگزار شود. 

ایجاد ثروت از طریق دانش‌های ایجادشده در جهاددانشگاهی

اعضای کارگروه تجاری‌سازی، ارزش فناوری‌های این نهاد را حدود ۲ همت اعلام و پیشنهاد‌هایی را برای توسعه تجاری‌سازی فناوری‌ها مطرح کردند.

تمرکز بر ایجاد ثروت از طریق دانش‌های ایجادشده در جهاددانشگاهی؛ نگاه به بازارهای هدف و ظرفیت‌های ثروت ساز؛ تأکید بر اصلاح فرایند و سازوکار تجاری‌سازی؛ ایجاد بانک اطلاعاتی از تجربیات موفق و ارزشمند در حوزه‌های مختلف تجاری‌سازی؛ پیش‌بینی بودجه در این حوزه؛ ایجاد گفتمان تجاری‌سازی و یک ادبیات مشترک برای اعضای جهاد دانشگاهی؛ توجه به سرمایه انسانی و منابع فکری؛ توجه جدی بر مالکیت فکری و تسهیل در جذب نیروهای تخصصی در حوزه تجاری‌سازی ازجمله پیشنهادهای این کارگروه بود که به ریاست سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی برگزار شد.

انجام کارهای فرهنگی نوآورانه در جهاددانشگاهی 

در کارگروه فرهنگی نیز با ریاست معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، مواردی چون  توجه ویژه به اسناد بالادستی به‌ویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در کارهای فرهنگی؛ حضور مؤثر این نهاد در دانشگاه‌ها؛ تربیت نیروهای نخبه فرهنگی؛ تقویت هویت فرهنگی جهاددانشگاهی؛ حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی؛ انجام کارهای فرهنگی نوآورانه و لزوم جذب دانشجویان نخبه و صاحب ایده در حوزه فرهنگی مورد تأکید قرار گرفت.

چالش تامین مالی پایدار از حوزه پژوهش و فناوری

در کارگروه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی به بررسی چالش‌های این حوزه پرداخته شد و از  تامین مالی پایدار از پژوهش و فناوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌ها نام‌برده شد.

بازنگری در سیاست‌گذاری کلان حوزه پژوهش برای تعیین اولویت‌ها و محورهای اصلی پژوهش بر اساس چالش‌های مهم کشور در راستای مأموریت‌های کلان کشوری؛ شبکه‌سازی واقعی و تجمیع توانمندی‌ها و همکاری‌های بین واحدی در جهاددانشگاهی؛ حفظ و جذب نیروهای انسانی توانمند؛ و لزوم استفاده از سود حاصل از فعالیت‌ها از مواردی بود که در این کارگروه به ریاست معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی مطرح شد.

بازتعریف و ارتقاء جایگاه آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی

ازجمله پیشنهاد‌های کارگروه آموزش و کارآفرینی نیز که به ریاست معاون آموزش و کارآفرینی این نهاد برگزار شد، می‌توان به مواردی چون  بازتعریف و ارتقاء جایگاه آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در اسناد بالادستی کشور؛  نهادینه‌سازی رویکرد آموزش پاسخگوی اجتماعی ؛ گسترش عدالت در آموزش با بهره‌مندی از زیرساخت‌های فناورانه مرتبط ازجمله آموزش مجازی؛  توسعه دوره‌های نوین با تأکید بر حیطه‌های میان‌رشته‌ای و تمرکز بر علوم و فناوری‌های نوین؛ شبکه‌سازی و هم‌افزایی در نظام آموزش عالی در جهت حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم اشاره کرد.

 ساماندهی نظام آموزش مهارتی و حرفه‌ای در سطح ملی و منطقه‌ای در قالب قطب‌های آموزشی مبتنی بر آمایش سرزمینی؛  تأکید بر اثرگذاری فرهنگی به‌عنوان وجه تمایز آموزش‌های جهاد دانشگاهی؛  بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در آموزش مجازی‌سازی، هوش مصنوعی، شبیه‌سازها ؛  ارتقای منابع انسانی در بخش آموزش و کارآفرینی ؛ حضور در عرصه‌های آموزشی و کارآفرینی منطقه‌ای و جهانی ؛  جلب مشارکت و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بخش خصوصی در آموزش و کارآفرینی؛  تولید و بومی‌سازی شواهد معتبر علمی برای ارتقای آموزش و ارتقاء سیستم‌های نظارت، ارزیابی و اعتباربخشی مؤسسات و مراکز آموزشی با تمرکز ویژه بر توسعه کیفی از دیگر پیشنهاد‌ها مطرح‌شده بود.

نقش جهاددانشگاهی در تربیت صحیح فکری و عملی دانشجویان

در بخش دیگری از این گردهمایی دکتر علی منتظری رئیس اسبق جهاد دانشگاهی با اشاره به روند شکل‌گیری جهاد دانشگاهی در بستر انقلاب فرهنگی به سخنان رهبر انقلاب در رابطه با جهاددانشگاهی و گفت: تبعیت از رهبری و حمایت از دولت‌های جمهوری اسلامی را شعار فعالیت‌های جهاد دانشگاهی قراردادیم.

وی نقش جهاد دانشگاهی را تربیت صحیح فکری و عملی دانشجویان ذکر کرد و بابیان اینکه جهاد یک آرمان  و یک فرهنگ است، گسترش این فرهنگ را وظیفه همه جهادگران دانست.

وی با انتقاد از نظام‌های بروکراتیک گفت : این نظام‌ها پاسخگوی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی نیست، زیرا جهاد دانشگاهی درست شد تا میانبری باشد برای اقدام‌هایی که به بن‌بست برخورد می‌کنند .

نشست هم‌اندیشی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی

در بخش دیگری از این گردهمایی نشست هم‌اندیشی روسای واحدهای سازمانی با حضور رئیس و معاونان نهاد برگزار شد.

 ازجمله موارد مطرح‌شده در این نشست می‌توان به مشکلات مالی در اجرای طرح‌های پژوهشی، توجه به فعالیت‌های هنری ، لزوم شبکه‌سازی و استفاده واحدها از ظرفیت یکدیگر، دغدغه انجام امور فرهنگی و لزوم تخصیص بودجه به این حوزه، مشکلات جذب و نگهداشت نیرو انسانی توانمند؛ تدوین نظام مسئله شناسی در جهاددانشگاهی ؛ ارتقا جایگاه این نهاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ جانشین پروری و ... اشاره کرد .

زمینه کار دانشجویی در جهاددانشگاهی تسهیل می‌شود

دکتر مسلمی نائینی پایان این نشست بابیان اینکه جهاددانشگاهی در محدودیت پیشرفت کرده است، در پاسخ به دغدغه‌ها درزمینهٔ جذب نیروی انسانی گفت: در حال مذاکره با سازمان اداری استخدامی هستیم تا بتوانیم گشایشی در این امر حاصل شود.

وی بابیان اینکه بر اساس ضوابط مشکی در جذب هیات علمی نداریم عنوان کرد: درزمینهٔ جذب دانشجویان نیز زمینه کار دانشجویی را تسهیل کنیم.

وی همچنین به توسعه ارتباطات استانی توسط واحدهای سازمانی تأکید کرد و از برگزاری این جلسات به‌صورت منظم و مجازی استقبال کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی بابیان این‌که هرکسی توان انجام کار دارد و به کشور و آرمان‌های انقلاب وفادار است می‌تواند در این نهاد فعالیت کند عنوان کرد: در نقشه جامع علمی کشور برای این نهاد مأموریت‌هایی پیش‌بینی‌شده هست و نگرانی برای آینده این نهاد وجود ندارد . 


نظر شما :