رییس دانشگاه آزاد اسلامی:

جهاددانشگاهی زینت جمهوری اسلامی است/ لزوم تحول در برنامه‌ها و سپردن کار به جوانان

۱۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۵ کد : ۶۱۰۰۱ عمومی تاپ خبر
رییس دانشگاه آزاد اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره دکتر کاظمی آشتیانی بیان کرد: ایشان و تمامی جهادگران زحمت کشیدند و سازمانی خلق کردند و با استراتژی آن را پیش بردند که باعث شده امروز جهاددانشگاهی به‌عنوان زینت جمهوری اسلامی مطرح شود.
جهاددانشگاهی زینت جمهوری اسلامی است/ لزوم تحول در برنامه‌ها و سپردن کار به جوانان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی امروز سه‌شنبه 17 مردادماه با حضور در گردهمایی رؤسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه این دو مجموعه هر دو مولود انقلاب اسلامی هستند بیان کرد: اگر بخواهیم توفیقات حوزه خودمان در دانشگاه آزاد را برشمریم، قطعاً جهاددانشگاهی در بخشی از این توفیقات نقش بسزایی داشته است. 

وی با تقسیم سیر تشکیل یک سازمان به چهار دوره آن را به زندگی انسان تشبیه کرد و با اشاره به آیات 23 سوره اسراء و 20 سوره حدید در قرآن گفت: وقتی انسان وارد سازمانی می‌شود این سازمان برای او مانند خانواده محسوب می‌شود؛ پس از 40 سالگی نیز انسان و سازمان به‌جایی می‌رسد که می‌ایستد و به گذشته خود نگاه می‌کند و درواقع می‌خواهد آینده را به‌خوبی رقم بزند. اینجاست که بحث جوانان مطرح می‌شود و نباید در همین مقطع ماند، بلکه باید مسائل مدیریتی را به جوانان و نسل بعد انتقال دهیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اگر به روند هر سازمانی به‌عنوان یک چرخه نگاه کنیم چرخه اول آن برنامه‌ریزی راهبردی و طراحی است که نباید از آن غفلت شود گفت: با نگاه به دهه اول تشکیل جهاددانشگاهی شاهدیم که برنامه‌های این نهاد در پژوهشگاه رویان تبدیل به زینت انقلاب شد و بسیاری از فعالیت‌های دیگر این نهاد نیز زینت کشور است. 

دکتر طهرانچی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر کاظمی آشتیانی بیان کرد: ایشان و تمامی جهادگران زحمت کشیدند و سازمانی خلق کردند و با استراتژی آن را پیش بردند که باعث شده امروز جهاددانشگاهی به‌عنوان زینت جمهوری اسلامی مطرح شود و امروز به مرحله تفاخر برسد. 

وی بر لزوم درک تغییرات و خلق نوآوری برای ادامه حیات مستحکم و مستقل جهاددانشگاهی تأکید کرد و گفت: این سازمان مسیری را طی کرده است و  اکنون برای تغییر همگام با پیشرفت‌ها، لزوم برنامه تحولی برای دستیابی به شکوفایی بیشتر احساس می‌شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی بابیان اینکه برای رسیدن به مرحله تفاخر باید خلق جدید نیز داشته باشیم، چراکه اگر خلق جدیدی نداشته باشیم به مرحله رحیل خواهیم رسید گفت: تحولات علمی، فناورانه در دنیای واقعی در حال انجام است و سازمانی که هرچقدر بزرگ باشد، اما این تحولات را درک نکند، محکوم‌به نابودی است.
 
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز در 40 سالگی انقلاب بیانیه گام دوم را مطرح کردند که در آن بر جوان‌گرایی و دفاع از آنها تأکید شده است ادامه داد: هم‌زمان با چله پرافتخار گذشته ایشان دوباره از تحول و خلق جدید صحبت می‌کنند، بنابراین اگر در مرحله تفاخر بمانیم، خلق جدیدی نخواهیم داشت. 

وی در رابطه با مباحث علمی و پژوهشی به بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند که دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است و بر لزوم نگاه تبدیل دانایی به توانایی تأکیددارند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی بابیان اینکه  جهاددانشگاهی را از دانشگاه بیرون کردیم و به‌جای آن استارتاپ و پارک را  آوردیم افزود:  ملتی که هزاران سال بازار داشته و تجارت در خون او بوده است ، حال این ملت وقتی به مفهوم کسب‌وکار جدید می‌رسد نام آن را پارک می‌گذارد و مفاهیم به‌طور کل وارداتی می‌شود. بازاری که روزی مسجد محفل آن بود، امروز می‌بینیم که اتاق‌هایی دارد و باید آزاداندیشی کند و مفاهیم جدید را وارد آن می‌کنیم. مرکز رشد و پارک و فناوری را می‌آوریم و آنچه خود داشته‌ایم فراموش می‌کنیم که درنتیجه آن با معضل روبرو می‌شویم؛ بنابراین در گام دوم انقلاب باید مفاهیم را بازتعریف کنیم.

جهاددانشگاهی در رستاخیز علمی سهم ویژه ای دارد


دکتر طهرانچی بابیان اینکه وقتی زمان پیش می‌رود بازگشت به گذشته ممکن نیست، اظهار کرد: درست این است که باید درگذشته تصمیم درست می‌گرفتیم و امروز نمی‌توان این کار را کرد. تحمیل زندگی غربی چیزی است که امروز با همه وجود آن را لمس می‌کنیم. رهبری مسیری را که مطرح می‌کنند این است که امروز در کشور رستاخیز علمی خلق‌شده و بدون شک جهاددانشگاهی در آن سهم دارد. 

وی بابیان اینکه دانشگاه‌های ما دانایی بسیار خلق کرده‌اند، ولی دانایی‌شان به توانایی فردی، سازمانی و اجتماعی تبدیل نشده است ادامه داد:  اقتصاد کشور مشکل دارد، چراکه دانایی‌فردی دانشگاه به دانایی سازمانی و این دانایی به توانایی حل مسائل کشور تبدیل نشده است. چهار دهه است که تورم وجود دارد؛ اما نمی‌توانیم به‌صورت علمی آن را حل کنیم. لذا مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می‌فرمایند که کشور به جریان نیاز دارد و ایشان این جهاد علمی و مطالبه عمومی را از جوانان طلب می‌کنند .

وی با طرح این سؤال که حال نسبت جهاددانشگاهی به این جهاد علمی چیست، بیان کرد: باید ببینید در این مسیر در کجا می‌خواهید بایستید. نامتان جهاد است و فرهنگ جهاد رادارید، اما اگر از مسیر پرخطر زینت و تفاخر پیش بروید دیگر نمی‌توانید ارتقا پیدا کنید.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: قبل از اینکه به قله برسیم باید مرحله جدید را خلق کنیم که در اینجا برنامه تحول و تعالی معنا پیدا می‌کند، چراکه وقتی به مرحله تفاخر برسید با سرازیری فرهنگی روبرو می‌شویم.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه باید تغییرات را به‌طورجدی درک کرد، گفت: انسان عاقل به تیم برنده دست نمی‌زند، اما اگر این کار را به‌موقع انجام ندهد آینده را از دست می‌دهد. 

وی بابیان اینکه اگر بخواهیم جهاددانشگاهی پرافتخار گذشته را داشته باشیم باید پوست‌اندازی کنیم، عنوان کرد: ملت ما هم پیشینه دارد و هم اینکه امروز به آگاهی و خودباوری رسیده است و باید به انقلاب علمی بپیوندیم و تولید نظریه و فکر و مرجعیت علمی و رهبری علم جهانی داشته باشیم. 

دکتر طهرانچی بابیان اینکه درک مسئله مقدم بر حل مسئله است، گفت: خیلی وقت‌ها ما فناوری را به دست می‌آوریم اما می‌بینیم که کسی آن را نمی‌خرد، چراکه درک مسئله نکرده‌ایم، لذا مسئله را در فضای مجرد طرح مسئله کرده‌ایم و بنابراین حل مسئله در فضای مجرد مشتری ندارد. درک مسئله مقدم بر حل مسئله است. 

وی با تأکید بر اینکه تا درک مسئله نکنیم حل مسئله‌ای واقف نمی‌شود، تصریح کرد: در پایان چله انقلاب باید برنامه تحول و تعالی نوشت، چرا که باید پوست انداخت و از اینی که هستیم بیرون بیاییم و کار را به جوان‌ها تحویل دهیم.

جهاددانشگاهی نهادی پیشرو در تبدیل دانایی به توانایی


رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر نگاه دانایی به توانایی اظهار کرد: باید دانایی به توانایی را در سه محور راهبردی دانشجو، استاد و سازمان در جهاددانشگاهی داشته باشیم. جهاددانشگاهی باید شبکه‌ای عمل کند و همه‌کارهای شما باید شبکه‌ای باشد. سازمان‌های کمی وجود دارد که شبکه‌ای هستند و جهاددانشگاهی و دانشگاه آزاد هر دو شبکه هستند و باید بتوانند کار شبکه‌ای انجام دهند.

وی همچنین به ارائه آماری از اقدامات و فعالیت‌های دانشگاه آزاد پرداخت و گفت: از 12 میلیون تحصیل‌کرده بعد از انقلاب اسلامی، 7 میلیون نفر آن به دانشگاه آزاد اختصاص دارد و شبکه بزرگی با گستردگی در 400 شهر فعال دارد و فقط در مدارس آن 150 هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند. 


نظر شما :