دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد:

انقلابی‌گری در بستر تخصص‌گرایی؛ شاخصه اصلی جهاددانشگاهی

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/۱۱۸
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۰ کد : ۶۰۶۶۱ عمومی تاپ خبر
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: جهاددانشگاهی انقلابی‌گری خود را در بستری از علم‌گرایی جهانی‌اندیشی، مردم‌باوری و تخصص‌گرایی نشان داده این نشان‌دهنده آن است که این مساله هسته یا سلول بنیادی جهاد در دهه ۶۰ بوده است.
انقلابی‌گری در بستر تخصص‌گرایی؛ شاخصه اصلی جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، در رابطه شاخصه‌های جهاددانشگاهی و نقش آن در زیست‌بوم علمی و فرهنگی کشور اظهار کرد: جهاددانشگاهی همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، نقطه ترکیب و نه تفکیک علم و عمل و جهاد است. به عبارت دقیق‌تر این که جهاددانشگاهی انقلابی‌گری خود را در بستری از علم‌گرایی جهانی‌اندیشی، مردم‌باوری و تخصص‌گرایی نشان داده و نشان‌دهنده آن است که این مسئله هسته یا سلول بنیادی جهاد در دهه ۶۰ بوده است.

وی افزود: جهاددانشگاهی خیلی بر روی سلول‌های بنیادی کار کرده است اما شاید از این مساله غافل بوده‌ایم که سلول بنیادی جهاددانشگاهی چه بوده و چرا امروز در دانشگاه‌ها برای مثال میل به مهاجرت وجود دارد اما میل به حل مسائل و موفقیت در حل مسائل کمتر شده است. 

امامی بیان کرد: به نظر می‌رسد در آینده علمی و دانشگاهی کشور اگر قرار باشد تا حل مسائل ایران به دست دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد، گریزی از این نداریم که سلول بنیادی جهاد را باز کرده و در قالب فرهنگ‌سازی و الگوسازی تکثیر کنیم. البته این منافی نهادهای دانشجویی دیگر مانند بسیج دانشجویی و ... نیست. همچنین، شاید حتی به دلیل برخی از کم‌کاری‌ها و غفلت‌ها در فرهنگ‌سازی بوده که همان سلول بنیادی در صورت و شمای دیگری ظهور پیدا کرده است.

امامی در گفت‌و‌گو با ایکنا تصریح کرد: چه بهتر است که ما بتوانیم از سرمایه اجتماعی جهاددانشگاهی نهایت بهره‌برداری را برای احیای ترکیب بین تخصص و عمل جهادی در فعالیت‌های دانشگاهی داشته باشیم. عمل جهادی یعنی با اینکه می‌دانیم رفاه کمتر و سختی بیشتری داشته و موانع زیادی در پیش است، اما صبر کرده و موانع را کنار می‌زنیم. لذا لذتی که در عمل جهادی است، حتما در عمل رفاه‌جویانه نیست و این بزرگترین پیام جهاد برای ساختن ایران است.

کلید واژه ها: چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی فصل43


نظر شما :