معاون فرهنگی جهاددانشگاهی:

جهاد دانشگاهی را می‌توان مصداق بارز تمدن‌سازی برشمرد/ تدوین شناسنامه طرح‌های فرهنگی این نهاد

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/۸۶
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۲ کد : ۶۰۴۴۱ فرهنگی تاپ خبر
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد مبدع حرکت فرهنگی در دانشگاه‌ها بود، ولی اقدامات فرهنگی جهاددانشگاهی محدود به دانشگاه‌ها نمی‌شود گفت: اگرچه نهادهای متنوعی در جهت تمدن‌سازی گام برداشته‌اند اما جهاد دانشگاهی را می‌توان مصداق بارز تمدن‌سازی برشمرد.
جهاد دانشگاهی را می‌توان مصداق بارز تمدن‌سازی برشمرد/ تدوین شناسنامه طرح‌های فرهنگی این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در نشست خبری چهل و سومین سالگرد جهاددانشگاهی که امروز 10 مردادماه در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد، اظهار کرد: در دوره جدید مدیریت جهاددانشگاهی وظایف خاصی بر عهده حوزه فرهنگی جهاد است. انقلاب اسلامی برای تغییر در بنیان‌های غلط شکل گرفت که یکی از یکی از آن‌ها فرهنگ بود.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی که در سال 1359 تشکیل شد تا سال 1397 مبدع برنامه‌های خوبی در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها بوده است ادامه داد: این نهاد بر اساس اساسنامه دارای 2 نقش است. بحث تمدن‌سازی در حوزه انقلاب اسلامی لوازمی دارد که یکی از این لوازم بحث فکر و تولید اندیشه و پرورش انسان است که در اساسنامه جهاددانشگاهی مورد توجه است. لذا جهاددانشگاهی از ابتدای تشکیلش درصدد تحقق این امر مهم بوده است.

 دکتر کلانتر مهرجردی ادامه داد: انقلاب اسلامی برای اینکه نهادی پیشران در این موضوع تدارک ببیند، جهاددانشگاهی را تشکیل داد. البته تمامی نهادها امروز باید در حوزه تولید فکر و اندیشه ورود کرده و فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه چله اول جهاد دانشگاهی را پشت سرگذاشته‌ایم، تصریح کرد: جهاددانشگاهی مبدع حرکت فرهنگی در دانشگاه‌ها بود. اقدامات فرهنگی جهاددانشگاهی محدود به دانشگاه‌ها نمی‌شود و این نهاد در زمینه فرهنگ عمومی نیز فعالیت می‌کند. به همین دلیل، در شورای فرهنگی عمومی کشور و استان‌ها نیز نماینده دارد. شکل‌گیری تمدن‌سازی از مفاهیمی است که با توجه به دو مؤلفه علم و تزکیه انسان مورد توجه جهاددانشگاهی قرارگرفته است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این نهاد انقلابی در صورت و معنا به دنبال پرورش انسان دانشگاهی برمبنای رویکرد انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: اگرچه نهادهای متنوعی در جهت تمدن‌سازی گام برداشته‌اند اما جهاد دانشگاهی را می‌توان مصداق بارز تمدن‌سازی برشمرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی عنوان کرد: در دوره اخیر وظیفه خود دانستیم که با توجه به مسئولیتی فرهنگی که در جهاددانشگاهی بر دوش داریم آسیب‌شناسی را در سه سطح انجام دهیم که اولین محور ارزیابی نقطه نظرات دانشجویان بود که نظرات آن‌ها را درباره فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی انجام داده‌ایم.

 وی افزود: مبنای دیگر بازخوانی اسناد بالادستی بوده که در راستای بیانیه گام دوم انقلاب این اقدام را انجام داده‌ایم. همچنین تدوین شناسنامه طرح‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در ۴۰ سال گذشته را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی درباره اقدامات انجام‌شده در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: طی ۲ ماه گذشته، ما با ارزیابی یک جامعه آماری متشکل از ۱۴۴۵ دانشجو، اقدامات فرهنگی جهاد دانشگاهی را ارزیابی کردیم. همچنین بازخوانی اسناد بالادستی برای انتظارت از جهاد دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه و سند جامع اسلامی شدن دانشگاه‌ها از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی به‌حساب می‌آید.

دکتر کلانتر مهرجردی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی مبدع ایجاد ۷ مرکز و ۲ رسانه خبری است ادامه داد:  اخیراً نیز عنوان سازمان انتشارات این نهاد به سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی تغییر نام داده که می‌خواهد مسئله حوزه مطالعه را پاسخ دهد. پایان‌نامه سال، کتاب سال دانشجویی، مسابقات ملی مناظره و ... ازجمله فعالیت‌هایی بوده است که تاکنون از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بوده است.

کلید واژه ها: چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی فصل43


نظر شما :