معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی تاکید کرد:

لزوم به رسمیت شناختن ماهیت نهادی جهاددانشگاهی

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/۸۵
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۲ کد : ۶۰۴۳۷ عمومی تاپ خبر
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی تاکید کرد: آنچه کمک می‌کند تا جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد تحکیم و توسعه نظام حکمرانی کشور بالنده‌تر پیش رود، به رسمیت شناختن ماهیت نهادی آن است.
لزوم به رسمیت شناختن ماهیت نهادی جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر سیدرضی آقاسیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در نشست خبری چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه این نهاد با وجود تمام بالندگی ها و شکوفایی‌ها در هیچ حوزه‌ای نتوانسته جبران متناظر با این اقدامات را برای جهادگران داشته باشد گفت: ماهیت فناوری انقلاب اسلامی در نام جهاددانشگاهی متبلور است.

وی با بیان اینکه در چهل و سه سالگی فعالیت جهاددانشگاهی به دنبال ایجاد خدمات رفاهی برای جهادگران هستیم عنوان کرد: اما همچنان فرهنگی در این نهاد وجود دارد که معتقد است رفاه با جهاد سازگار نیست.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با بیان اینکه ما امانتداران فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی هستیم گفت: این نهاد در فضای پیروزی انقلاب با نفس حضرت امام خمینی(ره) و با اخلاص دغدغه‌مندان انقلابی شکل گرفته است.

دکتر آقا سیدی ادامه داد: امروز دستاوردهای جهاددانشگاهی در حالی به شکوفایی رسیده و در مردم امید آفرینی می‌کند که همچنان پس از چهار دهه فعالیت فرزندانی از نسل امام خمینی(ره) با بالندگی و پایبندی به انقلاب اسلامی در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حالی که یک نهاد فناوری است، فناوری نهادی انقلاب اسلامی نیز به شمار می‌رود گفت: رسانه‌ها این مفاهیم را از نظام حکمرانی مطالبه کنند که این مفاهیمی که امروز شاهد آن هستیم، همانند پارک‌های علم و فناوری و ساختارهای مشابه مرهون خط‌شکنی‌ها و نوآوری‌های جهاددانشگاهی است و باید این نهاد آن را به مدلی تبدیل می‌کرد تا نظام حکمرانی آن را به رسمیت می‌شناخت.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با بیان اینکه امروز هیچ ماهیت نهادی نه در جهاددانشگاهی و نه در نهادی دیگر مشاهده نمی‌شود گفت: در قوانین بالادستی تعریفی به نام دستگاه اجرایی داریم که با ماهیتی سنتی و تعاریفی بعضاً از دوران قبل از پیروزی جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت است.

وی با بیان اینکه آنچه کمک می‌کند تا جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد تحکیم و توسعه نظام حکمرانی کشور بالنده‌تر پیش رود، به رسمی از شناختن ماهیت نهادی آن است عنوان کرد: این نهاد با وجود هفت هزار نیروی مستقیم، ۲۵ هزار نفر کنشگر با تعامل مستقیم، در سال گذشته فقط ۸ دهم همت بودجه از دولت دریافت کرده است.

دکتر آقا سیدی با بیان اینکه هم اکنون ۲۴ مدل تعامل انسان با جهاد دانشگاهی را شاهد هستیم که این بروکراسی زدگی ما را کم کم دچار مشکل می‌کند و حتماً این نظام نوآوری با چالش مواجه می‌شود افزود: پارادایمی را برای حل چالش بروکراسی در جذب نخبگان پیشنهاد دادیم که مورد استقبال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرارگرفت.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، سرمایه انسانی را مهم‌ترین رکن این معاونت ذکر کرد و افزود: از استعدادیابی تا مدیریت خروج نظاماتی را در قالب ۳۲ زیر سیستم در حال طرح‌ریزی در این معاونت جهاددانشگاهی هستیم.

وی با بیان اینکه بازنشستگی در جهاد دانشگاهی مفهومی ندارد ادامه داد: اما به دلیل برخی قوانین محیطی شاهد قطع همکاری با برخی از جهادگران هستیم و آنها امکان مجاهدت ندارند و این هم به دلیل به رسمیت شناخته نشدن ماهیت نهادی جهاددانشگاهی است.

دکتر آقا سعیدی با بیان اینکه در حوزه برنامه‌ریزی، بودجه، تشکیلات و موارد حقوقی جز پاک‌ترین نهادها با ماهیت حقوقی هستیم گفت: در سال ۱۴۰۱ با وجود گستردگی فعالیت جهاد دانشگاهی در سطح کشور فقط شاهد ثبت ۶۳ اعتراض و شکایت علیه این نهاد بودیم.

وی در پایان سخنانش گفت: فعالیت نظام نوآوری در کشور خطرهایی دارد که جهاد دانشگاهی با توجه به ارزش‌های گفته شده آن را پذیرا بوده و جهادگران برای بالندگی و شکوفایی انقلاب اسلامی با تمام توان در تلاش هستند.

کلید واژه ها: چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی فصل43


نظر شما :