نشست «بررسی جایگاه علم و فناوری در تحقق توسعه کشور» برگزار شد

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۵ کد : ۶۰۴۰۷ فرهنگی
نشست تخصصی "بررسی جایگاه علم و فناوری در تحقق برنامه های توسعه کشور" با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه هفتم توسعه به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان کردستان و با بهره گیری از نظر کارشناسان و اساتید این حوزه در استان برگزار شد.
نشست «بررسی جایگاه علم و فناوری در تحقق توسعه کشور» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کردستان، اکبر اسدی در نشست تخصصی "بررسی جایگاه علم و فناوری در تحقق برنامه های توسعه کشور و راهکارهای ارتقاء نقش و اثربخشی نظام علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه" که در جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد، با اشاره به اینکه در بازنگری برنامه هفتم توسعه که به مجلس ارایه شده است، بر بهره گیری از نظرات کارشناسان و اساتید دانشگاه حوزه علم و فناوری و بررسی نقاط قوت و ضعف این برنامه تاکید شده است، افزود: در این لایحه به همکاری علمی و بین المللی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اشاره شده که در این راستا باید فرصت ها و تهدیدها مورد توجه نخبگان قرار گیرد.

وی ارزیابی نقاط قوت و تهدیدات جذب دانشجویان خارجی را از مباحث مهم برنامه هفتم توسعه ذکر کرد و افزود: حفظ و نگهداشت نخبگان از دیگر مباحث مهم این لایحه است، بنابراین ارایه راهکار برای حفظ دانشگاه ها و فرهیختگان به عنوان موتور محرکه جامعه و توسعه کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس جهاددانشگاهی کردستان، مهارت آموزی را از دیگر مباحث مهم مطرح شده در برنامه هفتم توسعه ذکر و عنوان کرد: مدرک گرایی و فارغ التحصیلی بدون مهارت دانشجویان از دانشگاه ها، از جمله انتقادات مطرح شده در این زمینه است که برای رفع مشکل باید، علاوه بر برنامه ریزی های درست و تقویت مهارت آموزی دانشجویان، باید پژوهش های مسئله محور را توسعه داد.

وی، ادامه داد: این نشست تخصصی با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه هفتم توسعه و کاهش ضریب خطای این برنامه به ویژه در بخش مربوط به مراکز آموزش عالی کشور با بهره گیری از نظر کارشناسان و اساتید این حوزه در استان کردستان همسو با سراسر کشور برگزار شده است.

اسدی در ادامه گفت: برای بهره گیری از ظرفیت های مختلف دانشگاه‌ها برای رشد و پیشرفت جامعه، باید دانشگاه‌ها استقلال مالی داشته باشند و بتوانند نیازهای مالی خود را از طریق ارتباط با بخش های مختلف جامعه تامین کنند.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می گردد در بخش های مختلف جامعه به ویژه بخش صنعت فضای رقابتی به وجود آید تا این بخش برای ارتقای کیفیت محصولات به دانشگاه‌ها مراجعه کنند.

دکتر بابک سوری رییس پارک علم و فناوری استان کردستان، در ادامه این نشست تخصصی، گفت: تغییر بنیادی و ذهنی در هرم جمعیتی کشورها به ویژه کشور ایران، منجر به کم عرض شدن قاعده این هرم و افزایش بخش میانسالی در راس هرم جمعیتی شده است؛ ایران در حال گذر از این دوره است و به افزایش تعداد جامعه جمعیتی در بخش میانسالی که بیشتر پیگیر مسائل مربوط به اشتغال هستند، نزدیک می شود. لذا دگردیسی آموزش عالی در حال اتفاق افتادن است و نیاز اصلی ما از دانشگاه ها به سمت پارک های علم و فناوری با هدف ایجاد اشتغال سوق داده می شود.

وی اظهار کرد: پارک علم و فناوری بر اساس رسالت خود، باید به جامعه جوان دارای دانش برای ایجاد اشتغال، با تامین تسهیلات و برخی نیازهای اولیه تولید ثروت از دانش کمک کند که این امر موجب افزایش اشتغال مجموعه جوان، کاهش سوداگری در بازار، تولید انبوه و ثروت و افزایش تولید ناخالص ملی در جامعه می شود.

علی اکبر مظفری معاون پژوهش دانشگاه کردستان در ادامه این نشست تخصصی اظهار کرد: تولید علم، ثروت، ایجاد اشتغال و رفاه از رسالت های اصلی دانشگاه است و دانشگاهی که چنین روالی نداشته باشد، ارزشی ندارد.

وی دانشگاه کردستان را جزو نسل سوم دانشگاه های کشور اعلام کرد و افزود: دانشگاه های نسل سوم به جز آموزش و پژوهش یکسری مشکلات جامعه را نیز حل می کنند.

معاون پژوهش دانشگاه کردستان، با بیان اینکه دانشگاه کردستان با ۵۱ سال سن جزو دانشگاه های جو ان محسوب می شود بیان کرد: این دانشگاه ۱۱ هزار دانشجو، ۸۰۰ نفر دانشجوی خارجی در سطح ۷ کشور عراق، سوریه، افغانستان، مالزی، مصر ساحل عاج در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری داریم.

دکتر زاهد شمی، مدیر توسعه کارآفرینی دانشگاه کردستان، در ادامه این نشست تخصصی با نگاه به مثلث علم، فناوری و نوآوری در سایر کشورهای جهان اظهار کرد: مقالات معتبر، اختراعات و مجوزهای اخذ شده، تعداد اساتید و دانشمندهای فعال در حوزه فناوری از جمله شاخص های مهم دانشگاه ها برای موفقیت و ارتباط با توسعه پایدار است.

به گفته شمی، شاخص هایی برای توسعه و فناوری در نظر گرفته می شود که باید این شاخص ها بر اساس مراکز پژوهش و توسعه دانشگاه ها باشد تا بتوانند به عنوان یک فناوری پیشرفته مشکلات جامعه را حل کند.

دکتر جاهده تکیه خواه مدیر مرکز GIS جهاددانشگاهی کردستان در ادامه گریزی به مشکلات و انتقادات وارده بر برنامه هفتم توسعه زد و اظهار کرد: ضعیف بودن و توجه نداشتن کافی به جایگاه فناوری و دانشگاهیان با وجود تاکید فراوان بر دانش بنیان کردن اقتصاد کشور، از جمله ضعف های برنامه هفتم توسعه به شمار می رود، لذا لازم است که اصلاحتی صورت گیرد تا درخت برنامه هفتم توسعه بار دانش بنیانی بودن را به خود بگیرد.

وی، پای کار دانش بنیان نبودن دستگاه های دولتی را از دیگر انتقادات وارده برنامه هفتم توسعه ذکر کرد و افزود: متاسفانه فقط ۸ درصد برنامه هفتم توسعه به دانش بنیان شدن و فناوری اختصاص یافته است که این امر باید بررسی و رفع شود.


نظر شما :