نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی:
ورود خطشکنانه جهاددانشگاهی به حوزه علوم انسانی/ این نهاد دانشگاه را به متن جامعه بازگرداند
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/۶۷
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، محمود عباسزاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیتهای فوقالعاده جهاددانشگاهی در حوزه علم و فناوری و نقش آن در یاریرسانی به دولت گفت: فلسفه تأسیس جهاددانشگاهی کمک به تحول و تحقق انقلاب فرهنگی در دانشگاههای کشور است و اینکه میان دانشگاه و صنعت و مسائل ملموس مردم ارتباط برقرار کند.
وی افزود: جهاددانشگاهی را باید یک نهادی تلقی کرد که در راستای مفیدتر و جذابتر کردن فضای دانشگاه نقش مهمی را ایفا کرده است. این نهاد انقلابی به نوعی توانسته دانشگاه را با مسائل ملموس مردم و کشور بیش از پیش درگیر کند.
نماینده مردم مشکینشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به خوبی کار خود را آغاز کرد، گفت: اقدامات و رسالتی که برای جهاددانشگاهی تعریف شده بود تحسینبرانگیز بودند که نباید رویکردهای دولتی بر این نهاد انقلابی حاکم شود.
عباسزاده مشکینی تأکید کرد: جهاددانشگاهی نباید اجازه دهد تفکر دولتی در ساختارش حاکم شود، زیرا تفکر دولتی یک ساختار را تنبل و غیرپویا میکند. من معتقدم ضرورت روزآمدسازی و اصلاح برخی ساختارهای جهاددانشگاهی پس از چهار دهه با توجه به شرایط امروز علمی و پیشرفتهای فناورانه در دانشگاهها احساس میشود.
جهاددانشگاهی دانشگاه را به متن جامعه بازگرداند
وی با بیان اینکه دانشگاه در ایران به جزیره منفک یا منقطع از جامعه تبدیل شده است، گفت: مسیری که دانشگاه و جامعه طی میکنند جدا از هم هستند و این یک آفت و مشکل برای فضای علمی و دانشگاهی کشور محسوب میشود. جهاددانشگاهی باید همه این مشکلات و آسیبها را شناسایی و احصا کند و در راستای حل آنها و یکپارچه کردن فضای دانشگاه و جامعه قدم بردارد. به عبارت بهتر باید دانشگاه را از حالت جزیرهای خارج و به متن مسائل و مشکلات جامعه بازگرداند.
نماینده مردم مشکینشهر در مجلس شورای اسلامی ورود به حوزههای علوم انسانی را یکی از مأموریتهای مهم جهاددانشگاهی عنوان کرد که نباید نسبت به آن غفلت شود.
ورود خطشکنانه جهاددانشگاهی به حوزه علوم انسانی
عباسزاده مشکینی در این رابطه تأکید کرد: متأسفانه جهاددانشگاهی در سالهای گذشته به دلیل حساسیتبرانگیز بودن حوزههای علوم انسانی و اجتماعی ورود محتاطانهای به این دو حوزه داشته است، درصورتی که من معتقدم جهاددانشگاهی در این زمینه باید خطشکن باشد. ما امروز نیاز به تغییر و تحول و تغییر نگرش در علوم انسانی داریم چون علوم انسانی که در دانشگاههای کشور تدریس میشوند به تعبیری متأثر از ترجمه است و درونجوش نیست؛ در حالی که جامعه ایران جامعه متفاوتی است و مسائل سیاسی و اجتماعی و روانشناختی متفاوتی هم دارد.
وی در پایان تصریح کرد: جهاددانشگاهی نباید خود را محدود به علوم فیزیک و مهندسی کند و بهتر است در حوزههای فرهنگی و علوم انسانی و اجتماعی ورود جدیتری داشته باشد. حوزههای علوم انسانی و علوم اجتماعی بخشی از مزیتهای جهاددانشگاهی محسوب میشوند که نباید از آنها غفلت کرد. جهاددانشگاهی باید ورودش به این حوزهها خطشکنانه باشد.
نظر شما :