اتصال دانشگاه علم و فرهنگ به جهاددانشگاهی، مهم‌ترین نقطه تمایز آن است

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/۶۲
۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۱ کد : ۶۰۲۷۹ آموزش و کارآفرینی تاپ خبر
رییس دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه اتصال دانشگاه به جهاددانشگاهی را باید مهم‌ترین نقطه تمایز این مرکز آموزشی نسبت به سایر مراکز آکادمیک دانست، اظهار کرد: اگر جهاددانشگاهی در بیش از چهل سال حیات با برکت خود توانسته است پیشرو باشد، به این دلیل است که به جوانان اعتقاد داشته و به آن‌ها اعتماد کرده است. در واقع این نهاد با بهره گرفتن از تجربه افراد مجرب در کنار جوانان توانسته است در مسیر پویایی و بالندگی حرکت کند.
اتصال دانشگاه علم و فرهنگ به جهاددانشگاهی، مهم‌ترین نقطه تمایز آن است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر مهدی باصولی رییس دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی، با اشاره به فرا رسیدن چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، درباره اقدامات شکل‌گرفته در دانشگاه علم و فرهنگ، گفت: حدود ۷ ماه پیش، مسئولیت این مرکز آموزشی را که جزو موارد مهم در عرصه زیست‌بوم علمی و فرهنگی جهاددانشگاهی به حساب می‌آید؛ بر عهده گرفتم. در نخستین روزهایی که سُکان این مرکز آموزشی را در دست گرفتم، برای یافتن پاسخ این پرسش که «چرا جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی در جهت ایجاد دانشگاه گام برداشته است؟» جست‌وجو کردم. به اعتقاد من چرایی این موضوع اهمیت فراوانی دارد و باید مد نظر قرار گیرد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه دانشگاه‌ها با دو مؤلفه «آموزش» و «علم» عجین شده‌اند، تصریح کرد: جهاددانشگاهی از اوایل دهه ۷۰ به موضوع «دانشگاه داری» ورود کرده است. به هر حال چرایی ورود جهاددانشگاهی به عرصه دانشگاه اهمیت دارد و این موضوع باید بر مبنای اقتضائات زمانه بررسی شود.

وی با بیان این‌که برای فهمیدن چرایی ورود جهاددانشگاهی به عرصه دانشگاه داری باید به مسائل متعددی توجه کرد، افزود: در کنار این سؤال مهم که «دانشگاه وابسته به جهاددانشگاهی می‌بایست چه تفاوت‌هایی با سایر دانشگاه‌ها داشته باشد؟»؛ سؤالات دیگری نیز مثل، آیا قرار است که چنین دانشگاهی فقط در زمینه تربیت دانشجو فعالیت کند؟ چرا جهاددانشگاهی در این مسیر گام برداشته است؟ تفاوت‌ها و تمایزهای دانشگاه وابسته به جهاد چیست؟ قرار دارند که باید به آن‌ها نیز پاسخ درستی داده شود.

باید با همکاری سایر بخش‌های جهاد بتوانیم دانشجوی کنشگر تربیت کنیم

عضو هیات‌علمی جهاددانشگاهی درباره تمایز دانشگاه علم‌وفرهنگ با سایر دانشگاه‌ها گفت: اتصال دانشگاه علم و فرهنگ به جهاددانشگاهی را باید مهم‌ترین نقطه تمایز این مرکز آموزشی با سایر مراکز آکادمیک دانست. پرسش‌های متعددی مانند «این دانشگاه از گذشته تا به امروز چه نمودی داشته است؟»، «این دانشگاه چه نمودی در آینده خواهد داشت؟» و «نقش جهاددانشگاهی در این میان چگونه است؟» مطرح می‌شوند. به طور قطع، اگر بخواهیم درباره آینده دانشگاه علم‌وفرهنگ اظهار نظر کنیم، می‌بایست این پرسش‌ها را پاسخ دهیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دانشکده‌ای با همکاری پژوهشگاه رویان احداث شده است، تصریح کرد: ۸ رشته تحصیلی در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشکده تدریس می‌شود. من بر این باور هستم، تفاوت میان دانشگاه علم‌وفرهنگ با سایر دانشگاه‌ها باید در چنین مواردی ظهور و بروز پیدا کند. مهم‌ترین عاملی که می‌تواند این تفاوت‌ها را به تصویر بکشد، ارائه دوره‌های آموزشی تخصصی مشترک با پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهاددانشگاهی است.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: علاوه بر ارائه خدمات علمی و فرهنگی، باید با همکاری پژوهشگاه‌های جهاددانشگاهی بتوانیم در زمینه تربیت دانشجوی کنشگر فعالیت کنیم؛ به نحوی که دانشجویان بتوانند به‌صورت حرفه‌ای دست به اقدامات متعددی بزنند. به‌منظور تحقق تربیت دانشجوی کنشگر با «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و جهاددانشگاهی مذاکراتی انجام داده‌ایم تا از ظرفیت‌های پژوهشگاه‌های جهاددانشگاهی برای تربیت دانشجویان بهره ببریم.

می‌توانیم از دانشجویان کار بلد بیشتر استفاده کنیم

دکتر باصولی با بیان این‌که پژوهشگاه رویان را نباید تنها مرکز جهاددانشگاهی به حساب آورد، خاطرنشان کرد: مراکز متعددی مانند «مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران»، «پژوهشکده گیاهان دارویی»، «پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران» و «پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی» در جهاددانشگاهی وجود دارد که هرکدام پتانسیل لازم برای تربیت دانشجو را دارند. ما می‌توانیم از دانشجویان کار بلد برای پیش‌برد طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی استفاده کنیم. در واقع افرادی که از این چنین دانشکده‌هایی دانش‌آموخته می‌شوند به بازار کار نزدیک هستند.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی ادامه داد: اگر بخواهیم دانشکده‌هایی با همکاری پژوهشگاه‌های جهاددانشگاهی ایجاد کنیم باید مساعدت از سوی وزارت علوم شکل بگیرد. هرچند شکل گرفتن سازوکار لازم در وزارت علوم زمان‌بر است ولی امیدواریم با همکاری وزارت علوم بتوانیم اقدامات موثری برای این موضع در سال تحصیلی آتی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه اقدامات مدیریت جدید دانشگاه علم و فرهنگ به ایجاد دانشکده با پژوهشگاه رویان محدود نمی‌شود، اظهار کرد: بر اساس نسل، دانشگاه‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. دانشگاه‌های نسل اول در جهت «انتقال دانش» گام برمی‌داشتند. همچنین دانشگاه‌های نسل‌های دوم و سوم به ترتیب در جهت «تولید دانش» و «کاربست» فعالیت می‌کردند. با توجه به اینکه دانشگاه علم فرهنگ جزو زیر مجموعه‌های جهاددانشگاهی به حساب می‌آید، باید از خودمان بپرسیم که آیا فعالیت در زمینه کارآفرینی برای این مرکز آموزشی کافی است؟ آیا این دانشگاه باید به صورت بنیادی عمل کند؟

دانشگاه علم و فرهنگ باید یک دانشگاه کنشگر باشد

دکتر باصولی با بیان اینکه «توسعه ارزش» مغفول‌ترین کارکرد دانشگاه‌ها است، خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم دانشگاه علم و فرهنگ باید یک دانشگاه کنشگر باشد. دانشگاهی که علاوه بر وظایف دانشگاه‌های نسل گذشته، مأموریت شکل‌دهی با آینده جامعه محلی خود را نیز بر عهده دارد. در این دانشگاه باید به تنش‌های محیطی پاسخ داده شود و دانشگاهی باشد که دانشجوی ارزش‌آفرین تربیت می‌کند. می‌توان گفت که شاه‌بیت کنش‌های جوامع انسانی از دیرباز تاکنون در پی تحقق ارزش‌های جامعه خود بوده است. از طرفی وجه مشترک تمام جوامع را می‌توان اهمیت تمام ارزش‌های انسانی دانست. جوامع انسانی در جست‌وجو ارزش‌های انسانی بوده و هستند. ارزش دارای ابعاد متفاوتی است و باید از ابعاد مختلف اقتصادی، شناختی، اجتماعی، روان‌شناختی، فیزیکی، اخلاقی و معنوی مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای هر بعد برنامه‌های عملیاتی تعریف کرد. به‌عنوان مثال باید بررسی کرد که چگونه می‌توانیم اقداماتی برای ارزش‌آفرینی از منظر معنوی در دانشگاه علم و فرهنگ ایجاد کنیم که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی تمایلی برای مهاجرت نداشته باشند. اگر تمام ابعاد ارزش‌آفرینی را مورد توجه قرار دهیم، به طور قطع می‌توانیم دست به اقدامات متفاوتی بزنیم.

وی ادامه داد: ذی‌نفعان دانشگاه اعضای هیات‌علمی، اساتید مدعو، دانش‌آموختگان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه هستند و باید برای همه این ذی‌نفعان برنامه‌ریزی کرد و برنامه‌های عملیاتی تعریف کرد. هرچند غالباً برنامه‌های عملیاتی فقط برای یک یا دو دسته اجرا می‌شود. یکی از تفاوت‌ها می‌تواند توجه به تنوع ذی‌نفعان دانشگاه باشد. یکی از مهم‌ترین ذی‌نفعان دانشگاه، جامعه است؛ بنابراین باید علمی که در دانشگاه آموزش داده می‌شود علم نافع باشد تا جامعه بتواند از آن بهره برد. دانشگاه باید بتواند نیاز جامعه را برطرف کند؛ بنابراین باید بر اساس نیاز جامعه طراحی شود.

خدمات دانشگاه‌ها باید منطبق بر نیازها و هویت نسل جدید باشد

دکتر باصولی با بیان اینکه نیازهای نسل جوان با سایر افراد جامعه متفاوت است، توضیح داد: طراحی فضای دانشگاه‌ها بر مبنای نیازهای نسل گذشته است و این موضوع در تمام زمینه‌های آکادمیک ما مشهود است. به طور مثال، معماری دانشگاه‌ها و خدماتی که از سوی مراکز آموزشی ارائه می‌شود بر مبنای نیازهای نسل گذشته است و منطبق بر نیازها و هویت نسل جدید نیست. این در حالی است که خدمات باید منطبق بر نیازها و هویت نسل جدید باشد. به طور مثال، سایت دانشگاه‌ها در گذشته شلوغ بود اما دانشجویان نسل جدید به سایت دانشگاه‌ها چندان نیاز ندارند؛ و یا اینکه می‌توان بررسی کرد که آیا کتابخانه‌ها همان کاربرد و کارایی گذشته را دارند؟

وی ادامه داد: دانشگاه نباید به‌عنوان مرکز آموزشی صرف در نظر گرفته شوند. دانشگاه‌ها، مکانی هستند که در زمینه علمی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی فعالیت می‌کنند و می‌بایست برای تمام این عرصه‌ها برنامه داشته باشند. مهم‌ترین اقدامی که در این زمینه می‌توانیم داشته باشیم، بازتعریف برنامه‌های فرهنگی و برنامه‌ریزی حضور دانشجو در محیط دانشگاهی است. به‌عنوان مثال از زمانی که مدیریت دانشگاه را به عهده گرفتم، برنامه‌ریزی شد که انجمن‌ها و گروه‌های دانشجویی فعال شوند. حدود ۸ هزار دانشجو در این مرکز آموزشی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، اخیراً حدود 3 هزار و ۵۰۰ نفر در انتخابات انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی مشارکت کردند؛ به عبارت دیگر، حدود ۴۰ درصد از دانشجویان. پیش از آغاز مدیریت جدید دانشگاه علم و فرهنگ، حدود ۱۶ گروه فرهنگی در این مرکز آموزشی فعالیت می‌کردند و در حال حاضر تعداد انجمن‌ها و کانون‌ها بیش از دو برابر شده است.

بیش از آن‌که به گسترش نیاز داشته باشیم باید به توسعه فکر کنیم

عضو هیات‌علمی جهاددانشگاهی با بیان این‌که در ارتباط با دانشگاه‌ها دو مفهوم متفاوت «گسترش» و «توسعه» باید در کانون توجه قرار گیرد، اظهار کرد: اگر این دو مفهوم به‌جای هم در نظر گرفته شود، مسیر اشتباهی است. ما در دانشگاه بیش از آن‌که به گسترش نیاز داشته باشیم باید به توسعه فکر کنیم. به‌خصوص توسعهٔ کیفی.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: کالایی شدن آموزش از آفت‌های نظام آموزشی به حساب می‌آید. اگر دیدگاه ما نسبت به آموزش کالایی باشد، رقابتی که در این عرصه شکل می‌گیرد، یک رقابت بد است و مراکز آموزشی به یک بازی باخت باخت وارد می‌شوند. رقابتی که در آن هیچ‌کس برنده نیست. به‌عنوان مثال هنگامی‌که جمعیت مخاطب محدود می‌شود، رقابت برای جذب مخاطب افزایش می‌یابد. مواردی که در ارتباط با تجمیع برخی از دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، ناظر به همین مساله است تا رقابت ناسالمی که وجود دارد از میان برداشته شود. سیاست‌های نظام آموزش باید به نحوی شکل بگیرد که صندلی خالی دانشگاه‌ها پر شود و از ظرفیت مراکز علمی به نحو مناسب بهره گرفته شود.

دکتر باصولی گفت: هنگامی‌که در جهاددانشگاهی یزد مشغول به خدمت بودم، رییس وقت دانشگاه یزد در ارتباط با تجمیع دانشگاه‌ها در شهرستان‌ها پیشنهادی مطرح کرد. ما اعلام کردیم که در جهاددانشگاهی یزد حاضر هستیم که در جهت تحقق این موضوع گام برداریم یعنی به جای رقابت میان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی باید تعامل وجود داشته باشد. باید برای تحقق هدف نظام آموزش عالی کشور گام برداریم نه اینکه در این مسیر وارد رقابت شویم.

عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه نسل‌ها در گذر زمان تغییر می‌کند، خاطرنشان کرد: تغییر ذائقه برای انتخاب رشته و انتخاب مسیر شغلی از مصداق‌های تغییر نسل‌ها در گذر‌ زمان است. در گذشته، رشته‌های فنی‌مهندسی در کانون توجه قرار داشتند اما تحصیل در رشته تجربی این روزها طرفدار بیشتری دارد. ما باید بتوانیم نیازها را شناسایی کنیم و بر مبنای آن، در جهت تحقق خواسته‌ها گام برداریم که البته تحقق این موضوع مستلزم یاری جهاددانشگاهی است.

با شاخص دانشگاه‌های دولتی ارزیابی می‌شویم اما جزو دانشگاه‌های غیرانتفاعی هستیم!

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه علم و فرهنگ جزو بخش غیردولتی به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان یک بخش غیردولتی از یک‌سو با دانشگاه‌های دولتی که تحصیل در این مراکز رایگان است و برخی از مراکز آکادمیک مطرح مقایسه می‌شویم و از سوی دیگر، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی که از ما کوچک‌ترند، مواجه هستیم. به عبارتی می‌توان گفت که دانشگاه علم و فرهنگ در لب مرز قرار دارد؛ منظور این است که شاخص‌های آن منطبق بر دانشگاه‌های دولتی است اما جزو دانشگاه‌های غیرانتفاعی به حساب می‌آید و این امر محدودیت‌هایی را برای دانشگاه ایجاد نموده است. ما تمام سازوکاری که در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد را در دانشگاه علم‌وفرهنگ اجرا می‌کنیم. به طور مثال، برخی از دانشگاه‌های دولتی از پارک علم و فناوری برخوردار نیستند اما یک پارک علم و فناوری در دانشگاه علم و فرهنگ مستقر است.

وی با اشاره به قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» گفت: به‌عنوان مثال پیش از اینکه این قانون تصویب شود، در دانشگاه علم و فرهنگ بنیاد توسعه دانشگاه علم‌وفرهنگ ایجاد شده بود. بروز اتفاقاتی از این دست سبب شده که حتی دانشگاه علم و فرهنگ از برخی دانشگاه‌های دولتی سبقت بگیرد. متر و معیار غیردولتی محسوب شدن دانشگاه علم و فرهنگ باید از سوی وزارت علوم مورد توجه قرار بگیرد. اگر معیارهای سرآمدی دانشگاه‌های غیرانتفاعی مشخص شود سبب راحت‌تر شدن کارهای ما در این مرکز آموزشی می‌شود. این یکی از خواسته‌های مهم ما از وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهور است.

عضو هیات‌علمی جهاددانشگاهی گفت: یا مثلاً نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی توسط وزارت علوم برگزار می‌شود اما دانشگاه علم و فرهنگ به این اجلاس دعوت نمی‌شود! دلیل این موضوع، ساختارهای قانونی شکل گرفته در وزارت علوم است. ما در دیداری که هیات رئیسه جهاددانشگاهی با وزیر علوم داشتند، خواستار توجه به ویژگی‌های دانشگاه علم و فرهنگ شدیم که برای رسیدگی به این موضوع وعده‌هایی داده شده است.

وی با بیان اینکه اساساً معتقد به رقابت در حوزهٔ آموزش عالی نیستم هرچند زمینه رقابت دانشگاه علم و فرهنگ با سایر دانشگاه‌ها نابرابر است، توضیح داد: دانشگاه‌های دولتی هیچ شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند؛ دریافت شهریه سبب ایجاد تمایز میان ما و مراکز دانشگاهی دولتی شده است.

دکتر باصولی با بیان اینکه پیشرفت تکنولوژی، لحظه‌ای شده است، خاطرنشان کرد: دو موضوع «مشاغل آینده» و «آینده مشاغل» از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از مشاغل در گذشته وجود داشته‌اند که از بین رفته‌اند و برخی از مشاغل امروزی نیز در آینده وجود نخواهند داشت. این امکان وجود دارد که شکل برخی از مشاغل در آینده تغییر کند. اگر بخواهیم دانشجویان را بر مبنای مشاغل آینده آموزش دهیم باید مشاغل آینده و آینده مشاغل را پیش‌بینی کنیم.

جهاددانشگاهی در زمینه آینده مشاغل مطالعات دقیقی انجام داده است

وی ادامه داد: حدود ۲ سال پیش، جهاددانشگاهی مطالعاتی در زمینه آینده مشاغل انجام داد و مطالبی را به صورت مبانی استخراج کرد. برنامه آینده‌نگری باید بر مبنای مطالعات تنظیم شود و ما باید آینده را به صورت قدم به قدم رصد کنیم. در دانشگاه علم و فرهنگ، آینده‌نگری را در کانون توجه قرار داده‌ایم و برای این موضوع در چارت سازمانی هم توجه شده است. یکی از اقداماتی که در دوران مدیریت جدید در کانون توجه قرار داده‌ایم، به‌روزرسانی چارت دانشگاه است و چارت جدید دانشگاه توسط هیئت‌امنا مصوب شده است.

عضو هیات‌علمی جهاددانشگاهی تصریح کرد: باید در خصوص توسعه رشته‌ای و توسعه کیفی حرکت کنیم. جلسه‌ای با دکتر عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم برگزار کردیم و در خصوص حذف و اضافه کردن برخی از رشته‌های دانشگاهی با ایشان به گفت‌وگو نشستیم. در نظر داریم رشته‌هایی که در دانشگاه علم و فرهنگ تدریس می‌شود منطبق بر نیازهای بازار کار امروز و آینده باشد. در چنین شرایطی، هنگامی‌که دانشجو وارد بازار کار شود، می‌تواند بخشی از نیاز جامعه را برطرف کنند. برخی از دانشجویان که در دانشکده‌ای که با همکاری پژوهشگاه رویان احداث شده است، مشغول به تحصیل هستند؛ به صورت بورس تحصیل می‌کنند. نگاه در امر آموزش نباید صرف اقتصادی باشد؛ ما می‌خواهیم در جهت رفع نیازهای جامعه حرکت کنیم.

دکتر باصولی گفت: علمی که نافع باشد، می‌تواند مؤثر واقع شود. این موضوع در آموزه‌های دینی نیز در کانون توجه قرار گرفته است. علمی که به دانشجو آموزش داده می‌شود، باید بتواند بخشی از مشکلات جامعه را حل کند.

وی درباره تلاش‌ها برای ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: همان‌طور که گفتم مقدماتی برای ارتباط با مراکز، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های جهاددانشگاهی در حال شکل‌گیری است که از توانمندی جهاددانشگاهی بهره‌مند شویم. نامه‌نگاری‌هایی با وزارت علوم برای بهره‌مندی دانشگاه علم و فرهنگ از این موضوع انجام داده‌ایم. به طور مثال، «پژوهشکده فرآوری مواد معدنی» جهاددانشگاهی در دانشگاه تربیت مدرس مستقر است که طرح‌های فناورانه دارد. این پژوهشکده، قابلیت دارد که دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ را برای انجام طرح‌های فناورانه به کار بگیرد.

دکتر باصولی با بیان این‌که راه‌اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ از اقدامات مؤثر در جهت گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت است، توضیح داد: پارک علم و فناوری دانشگاه در حوزه صنایع فرهنگی فعالیت می‌کند و یک بستر مناسب برای ورود به بازار کار است.

وی گفت: هنگامی‌که سخن از صنعت به میان می‌آید، فقط منظور صنایع تولیدی نیست. به طور مثال، این سؤال را مطرح کردیم که خبرگزاری دانشجویان ایران چه رد پایی در دانشگاه علم و فرهنگ دارد؟ و دانشگاه علم و فرهنگ چه رد پایی در خبرگزاری ایسنا دارد؟ از وزارت علوم درخواست کرده‌ایم که رشته ارتباطات را در دانشگاه ایجاد کنیم تا از ظرفیت‌های رسانه‌ای جهاددانشگاهی استفاده شود.

دکتر باصولی افزود: در چارت جدید دانشگاه علم و فرهنگ، دفتر ارتباطات با صنعت را در دانشگاه ایجاد کرده‌ایم. همچنین مذاکراتی با صنایع مختلف داشته‌ایم که در دانشگاه دفتر داشته باشند.

به دنبال ارتقاء جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی هستیم

وی با بیان این‌که به دنبال ارتقاء جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی هستیم، توضیح داد: دانشگاه علم و فرهنگ از منظر نوآوری توانسته است در رتبه‌بندی سایمگو رتبه یک دانشگاه‌های ایران به دست بیاورد. بخشی از این موضوع، به دلیل ارتباط با رویان است؛ این ارتباط حداقلی سبب ارتقا جایگاه دانشگاه علم و فرهنگ شده است. اگر ارتباط صنعت با دانشگاه شکل بگیرد، به طور قطع جایگاه دانشگاه علم و فرهنگ در نظام‌های رتبه‌بندی بهتر می‌شود. مهم‌ترین وجه تمایز ما با دانشگاه‌های دیگر، ارتباط با جهاددانشگاهی است؛ برای این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ چرا که ارتباط در سطح کلامی مشکلات را مرتفع نمی‌کند. ارتباط باید به شکل عملیاتی باشد.

قصد داریم که فضای دانشگاه علم و فرهنگ را بازطراحی کنیم

دکتر باصولی با بیان اینکه تصمیم سازان و تصمیم گیرانی که در گذشته در جهاددانشگاهی حضور داشته‌اند از اندیشه‌های بزرگی برخوردار بوده‌اند، گفت: اقدامات متعددی از سوی این افراد در سال‌های مختلف در توسعهٔ زمینه‌های علمی و فرهنگی شکل گرفته است. ایجاد دانشگاه، خبرگزاری، پارک، پژوهشکده و سایر اجزا، یک زیست‌بوم منحصر به فرد به وجود آورده است. به‌گونه‌ای که الان تمام اجزای زیست‌بوم علم، فرهنگ و فناوری در جهاددانشگاهی وجود دارد و دانشگاه علم و فرهنگ باید با تمام این اجزا ارتباط برقرار کند...

رییس دانشگاه علم و فرهنگ درباره اقدامات فرهنگی گفت: حدود ۸ هزار دانشجو در دو ساختمان تحصیل می‌کنند. به‌عنوان مثال تعداد دانشجویان دانشگاه شریف نسبت به ما خیلی بیشتر نیست اما فضای فیزیکی این دانشگاه در مقایسه با دانشگاه علم و فرهنگ بسیار بزرگ‌تر است. این تراکم فضا، حوزه‌های آموزشی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با توجه به فضای فیزیکی در دسترس این پرسش «آیا از فضای مناسب برای برنامه‌های فرهنگی برخوردار هستیم؟» مطرح می‌شود. ما باید بستری ایجاد کنیم که دانشجو بتواند در حوزه فرهنگی فعالیت کند. یکی از این است که اقداماتی انجام دهیم این است که محیطی ایجاد کنیم که حضور دانشجو در فضای دانشگاه را پررنگ‌تر کنیم. یکی از برنامه‌هایی که داریم این است که فضای دانشگاه را بازطراحی کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های متنوعی برای فراغت دانشجویان لحاظ کرده‌ایم، تصریح کرد: به‌عنوان مثال سالن مجهز به ظرفیت ۵۰۰ نفر داریم اما تجهیزات حرفه‌ای آن برای سینما مناسب نیست. اعتبار لازم برای تجهیز این سالن تخصیص داده‌ایم که با همکاری سایر ارگان‌های فرهنگی بتوانیم برای دانشجویان فیلم نمایش دهیم. اگر شرایط مدیریت شود دانشجویان می‌توانند در تمام بخش‌های هنری فعالیت کنند اما فضا و تجهیزات باید مد نظر باشد. هدف ما این است که دانشجو در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه نقش داشته باشد. ما با دانشجویان به طور ارتباط رسمی و غیررسمی ارتباط داریم؛ هرچه میزان گفت‌وگو بیشتر شود، نقش دانشجو در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و مدیریت بیشتر می‌شود. دانشجو، باید مهم‌ترین عضو مجموعه دانشگاهی به حساب آید.

ارتباط با ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای انجام امور فرهنگی باید بیشتر شود

دکتر باصولی ادامه داد: هرچند محدودیت فضا داریم؛ اما ارتباط با ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای انجام امور فرهنگی باید بیشتر شود. ما می‌توانیم از تمام ظرفیت فرهنگی جهاددانشگاهی استفاده کنیم.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ درباره شعار سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی «جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت، با ایمان و اعتماد به جوانان» نیز گفت: اگر جهاد در طول بیش از چهل سال حیات بابرکت خود توانسته است پیشرو باشد، به این دلیل است که به جوانان اعتقاد داشته و به آن‌ها اعتماد کرده است. جهاددانشگاهی با بهره گرفتن از تجربه افراد مجرب در کنار جوانان توانسته است در مسیر پویایی و بالندگی حرکت کند. جهاددانشگاهی یک مجموعه بی‌نظیر است. اگر بخواهیم از یک مجموعه فعال در زمینه زیست‌بوم فناوری سخن بگوییم، فقط از جهاددانشگاهی سخن به میان می‌آید. پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و غیره که در طی چند سال اخیر به نقشه علمی کشور اضافه شده‌اند، خاستگاه اصلی آن‌ها خارج از کشور بوده است اما جهاددانشگاهی در درون کشور ایجاد شده است. جهاددانشگاهی در طی این سال‌ها توانسته است طرح‌ها و اقدامات نوآورانه داشته باشد. اگر نوآوری بخش‌های مختلف شکل نمی‌گرفت به طور قطع محکوم به حذف شدن بودند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مقام معظم رهبری در سخنان خود از جهاددانشگاهی همواره به نیکی یاد می‌کنند. جوانانی گرد یکدیگر جمع شدند و نسل اول جهاددانشگاهی را شکل دادند. اعتماد به جوانان هنوز در بدنه جهاددانشگاهی وجود دارد و این موضوع در همه دوره‌های جهاددانشگاهی تکرار می‌شود.

کلید واژه ها: چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی فصل43


نظر شما :