دوره تربیت دانشجو معلم قرآن در تبریز برگزار شد
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، داود تکفلاح، استاد دوره تربیت دانشجومعلم قرآن در حاشیه برپایی این دوره که به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجانشرقی و با همکاری سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور در تبریز برگزار شد گفت: باتوجه به تجربیات قبلی در دورههای مشابهی که تاکنون اجرا شده، معمولاً ۷۰ درصد خروجیهای دوره قابل قبول میشود که در این دوره نیز احتمالاً به همین جمعبندی خواهیم رسید.
وی با تأکید بر اینکه دانشجومعلم قرآنی بعد از طی دورههای آموزشی، نباید رها شود و باید جامعه هدفی برای ارائه آموختههایش داشته باشد، افزود: اگر هر کدام از دانشجوهای تربیت شده بتوانند ۲۰ نفر را آموزش دهند قطعاً نتایج بسیار خوبی بهدنبال خواهد داشت.
تکفلاح با اشاره به هجمههای رسانههای خارجی علیه دین و تبلیغ مسائل ضددینی بعد از جریانات سال گذشته، تصریح کرد: رسانههای خارجی در این رابطه یکهتازی کرده و برخی سلبریتیها نیز به این جریان پیوستند و متأسفانه طرفدارانی هم دارند که یک سری بنیانهای مرصوص علیه پایگاههای اعتقادی پایهگذاری میکنند که در این شرایط معتقدم برگزاری کلاسهای قرآنی جذاب و پاسخگویی و رفع شبهات امری ضروری است.
این فعال قرآنی با بیان اینکه دانشجو، سردمدار نگاه نوین در جامعه بوده و قطعاً نگاه علمی بیشتری به مباحث قرآنی دارد، افزود: اگر قشر دانشجو قرآنی شود، چندین برابر نسبت به سایر افراد میتواند در جامعه اثرگذاری داشته باشد.
وی ترویج مباحث و معارف قرآنی و همه گیر شدن آن را هدف قرآن و پیامبر گرامی اسلام(ص) مطرح کرد و گفت: همه ابعاد جامعه اسلامی و همچنین دنیا باید با قرآن آشنا شوند، اما یاد دادن قرآن، اینکه به چه زبانی باشد بسیار حائز اهمیت بوده و باید شرایط لازم بر آن نیز لحاظ شود.
این مدرس قرآن، با تأکید بر اینکه قطعاً با معنا کردن چند کلمه، کسی قرآنی نمیشود و باید شرایط لازم لحاظ شود، ادامه داد: قرآن کریم برنامهای کامل برای جامعه بشری بوده و اگر بهصورت درست و عملیاتی در جامعه مطرح شود، اثرات بسیار خوبی در زندگی خواهد داشت.
تکفلاح، در ادامه به اهانتهای اخیر به ساحت مقدس قرآن اشاره کرد و افزود: متأسفانه جامعه اسلامی نیز به نوعی در مقابل این حرکات منفعل عمل کرد و گاه خودمان هم مقصریم، چراکه برای معرفی اسلام و دین یک فیلم درخور نداریم، فیلمهای معدودی هم ساخته شده که اخلاق و منش پیامبر گرامی اسلام یا ائمه(ع) در آنها به خوبی بازنمایی نشده است.
جزئیات برپایی دوره تربیت دانشجومعلم قرآنی
پروین بهرو، مدرس پشتیبان بخش بانوان طرح تربیت دانشجو معلم قرآنی در استان نیز با تأکید بر اینکه دورههای قبلی به خاطر شیوع بیماری کرونا بهصورت مجازی برگزار میشد، گفت: این دوره بهصورت تلفیقی مجازی و حضوری ارائه شد.
وی با اشاره به ارائه مطالب در قالب پنج سرفصل که شامل یک سرفصل فصیحخوانی بهصورت حضوری و چهار سرفصل مجازی، افزود: آزمون دو سرفصل «روش تدریس» و «فصیحخوانی» بهصورت حضوری و سرفصلهای مربوط به آشنایی با علوم قرآنی، درس ترجمه مفاهیم و سبک زندگی مجازی برگزار شد.
بهرو، با بیان اینکه این دوره مختص دانشجویان علاقهمند به مباحث قرآنی بوده و بنده خود نیز جزو دانشجویان شرکتکننده در طرح دانشجو معلم جهاددانشگاهی سال ۹۹ بودم، ادامه داد: دانشجویانی که بتوانند بعد از گذراندن امتحانات و کسب نمره قبولی، حدود ۴۰ دانشجو را برای دوره کارورزی تربیت کنند، از امتیازات درنظر گرفته شده در جهاددانشگاهی بهرهمند خواهند شد.
این فعال قرآنی، با تأکید بر اینکه ثبتنام دوره تابستان نیز شروع شده و دانشجویان علاقهمند میتوانند در سایت خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) iqna.ir نامنویسی خود را انجام دهند، اضافه کرد: برای پاییز هم دورههایی خواهیم داشت.
وی در ادامه بر اهمیت ترویج مباحث قرآنی در جامعه تأکید کرد و افزود: طبق توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآنی، این دورهها میتواند پیشزمینهای برای حفظ قرآن و تربیت افراد قرآنی در جامعه باشد.
قرآن؛ کاملترین و جامعترین منبع برای زندگی بشری
صادق حسینزاده، دانشجوی زبان و ادبیات عربی در مقطع کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز که بهعنوان مدرس پشتیبان بخش آقایان دوره تربیت دانشجو معلم قرآن کریم در استان فعالیت دارد، گفت: در این دوره علاوه بر پشتیبانی آقایان در سرفصلهای «روش تدریس، آشنایی با علوم قرآن، درسنامه فهم زبان قرآن و سبک زندگی» در سرفصل مربوط به فصیحخوانی تدریس هم داشتم.
وی اثربخشی دوره را در افراد مختلف، متفاوت ارزیابی کرد و تصریح کرد: هر قدر که زمینههای مورد نیاز در فرد فراهم باشد، همانقدر نیز آموزشها اثربخش خواهد بود، چراکه برخی افراد بستر بسیار مناسبی برای پذیرش معارف قرآنی در وجود خود فراهم کردهاند و طبعاً سریعتر به نتیجه خواهند رسید.
حسینزاده، با تأکید بر اینکه مباحث ارائه شده در این دورهها قطعاً در زندگی فردی و اجتماعی و بهویژه در اخلاق، رفتار و عمل افراد اثرگذاری دارد، یادآور شد: دانشجو قشر جوان و ستون جامعه بوده و برای استحکام و پایداری یک جامعه باید قشر جوان و دانشجوی جامعه توانمند شود و چه چیزی بهتر و بالاتر از اینکه قشر دانشجو مجهز به تعالیم و معارف قرآنی شوند؟
این مربی قرآن، با اشاره به اهمیت اطلاعرسانی این دورهها برای آحاد دانشجویان و وظیفه متولیان امر و رسانهها در این رابطه، تصریح کرد: مباحثی که در قرآن کریم مورد تأکید واقع شده جامعیت دارد و دانشجویان میتوانند با شرکت در این دورههای تربیت مربی به نوعی خود را مجهز به تعالیم و معارف ارزشمند قرآنی کنند.
وی با بیان اینکه قرآن برای هدایت بشری نازل شده و برای جزء جزء زندگی برنامه و روش ارائه داده است، افزود: اگر بشر با مباحث و معارف قرآنی آشنا شده و در زندگی خود پیاده کند، یک زندگی موحدانه و جامع و کامل خواهد داشت.
حسینزاده، با اشاره به دستیابی بسیاری از دانشمندان امروزی به ریشههای موارد مطرح شده در قرآن، یادآور شد: باید بهعنوان یک مسلمان و یک انسان مروج مباحث قرآنی در جامعه باشیم و کاملترین و جامعترین منبعی که برای زندگی بشری نازل شده را به جهان معرفی کنیم.
این فعال قرآنی، برگزاری این دورهها را بسیار مؤثر بیان کرد و در خاتمه از دانشجویان دعوت کرد به سمت مباحث قرآنی سوق یافته و از این دریای بیکران و چشمه جوشان معرفت و رحمت، بهرهمند شوند.
جامعه باید مبتنی بر قرآن باشد
فاطمه حسینی، فارغالتحصیل مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه تبریز نیز یکی از شرکتکنندگان این دوره است که با مشاهده پوستر تربیت دانشجومعلم قرآنی در این دورهها ثبتنام کرده است، گفت: مباحث قرآنی به نوعی مرتبط با رشته تحصیلیام بوده و از کودکی نیز علاقه بسیاری برای فراگیری معارف قرآنی و فعالیت در این رابطه داشتم.
وی با بیان اینکه سطح دوره خوب بود و اساتید به نام کشوری آموزشها را ارائه دادند، افزود: انتظاراتم از دوره تا حدی برطرف شده است، ولی همواره جای پیشرفت بوده و باید در این رابطه تلاش کرد.
حسینی، با تأکید بر اینکه قرآن کتاب زندگی بشر و محور زندگی مسلمانان است که باید در جای جای جامعه جاری شود، گفت: از آموزش گرفته تا قانون و اقتصاد همه باید مبتنی بر قرآن فعالیت داشته باشد تا جامعه به اهداف متعالی خود دست یابد.
این فعال قرآنی، که سابقه شرکت در دورههای تجوید را داشته، سپری کردن دورههای تربیت دانشجومعلم قرآنی را انگیزهای برای تداوم فعالیتهای قرآنی و کسب معارف قرآنیم طرح کرد.
قرآنی شدن جامعه و تقویت حس وحدت
زهرا رحیمی، فارغالتحصیل رشته کارشناسی ارشد بیوشیمی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند نیز از دیگر شرکتکنندگان این دوره است که با علاقهای فراوان در دوره حضور دارد، گفت: بنده مدتی را در جامعه القرآن به حفظ و تفسیر قرآن اختصاص دادهام و در زندگی خود نیز موفقیتهای بسیاری در سایه قرآن کسب کردم و علاقه داشتم مروج قرآن باشم.
وی با تأکید بر ضرورت ارائه کامل آموزشهای قرآنی در مدارس، تصریح کرد: برخلاف رشته تحصیلیام، علاقه دارم فعالیتهایم در حوزه مباحث قرآنی باشد و به همین دلیل در این دوره شرکت کردم.
رحیمی، سطح برگزاری دوره را خوب ارزیابی کرد و گفت: اساتید به نامی مطالب را ارائه کردند که فقط باید نشست از این اساتید آموخت؛ همچنین علاوه بر روخوانی و روانخوانی، دروس تربیتی، روش و سبک زندگی هم داشتیم که اثر گذاری بسیاری داشت.
این دانشجوی معلم قرآن، در خاتمه با اشاره به اهمیت ترویج مباحث قرآنی در جامعه، اظهار کرد: قرآنی شدن جامعه، حس وحدت، برادری و دلسوزی نسبت به همدیگر را در جامعه تقویت میکند و نتایج پربرکتی به دنبال دارد.
نظر شما :