نشست نقد و بررسی کتاب در خلوت شهریار در ارومیه برگزار شد

۰۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۱ کد : ۵۹۹۲۹ فرهنگی
در قالب چهارمین دوره طرح ملی فصل سخن، نشست نقد و بررسی کتاب در خلوت شهریار به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.
نشست نقد و بررسی کتاب در خلوت شهریار در ارومیه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، دکتر علیرضا تایوغ استاد دانشگاه در این نشست که با حضور دو دانشجوی منتقد برگزار شد اظهار کرد: کتاب در خلوت شهریار نوشته بیوک نیک اندیش از دوستان نزدیک استاد شهریار می‌باشد این کتاب خاطرات و خلوتکده‌های استاد شهریار می‌باشد که بیوک نیک اندیش آنها را مشاهده و به تصویر کشیده است مشاهداتی که لحظه به لحظه زندگی استاد را بیان می‌کند اما این تنها کلی‌نگری به وقایع و اتفاقات زندگی استاد می‌باشد و شاید جزئیاتی که یک مسیر واقعی را نشان دهد به عینه دیده نشود.

وی اظهار کرد: شهریار با غزلش که غزلی ناب به تاسی از حافظ می‌باشد به ادبیات ایران معرفی شد در حالی که دو زبانه بودنش شاید نقصی بر توانایی او در این حوزه باشد اما توانایی استاد در شناخت زبان فارسی باعث شد وی جزو شاعران ناب دوران خود به جامعه ادبیات ایران معرفی شود.

دکتر تایوغ افزود:در خلوت شهریار تنها به معرفی و حال و هوای زندگی استاد می‌پردازد اما این در حالیست که نباید از بنای کار اصلی کار وی که هنر شاعری اوست غافل بود.

وی ادامه داد: شهریار غزل را حافظ گونه می‌سرود،  فضاسازی و تصویرسازی در شعر شهریار بسیار بدیع و نوآورانه تلفیقی از رئالیسم جادویی و رمانتیسم می‌باشد. رئالیسم جادویی در شعر شهریار همان حقیقت زندگی یا واقعیت دست نیافتنی را ملموس کرده،  در نگرش و افکار نشان داد که ذات غم چگونه تاریک است و یا خاطرات چگونه پناهگاهی امن برای انسان است که همان جوهره رئالیسم جادویی است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: کتاب در خلوت شهریار گواه همان رئالیسم جادویی است و خاطرات و خاطرات فروخورده و مخدوشی که از گذشته به جای مانده و جز روحیه نوستالژیک در دل شهریار چیزی باقی نمانده است.

وی اظهار کرد: در بیان خاطره و یا شرح حال از بزرگی شاید  کم و کاستی‌هایی به چشم بخورد و این امر در کتاب مذکور نیز به چشم می‌خورد هرچند ارتباط تنگاتنگ با استاد وجود داشت اما گاهی نگارنده با ضعف تالیف نیز می‌تواند باشد چون زندگی رمانتیک وار استاد شهریار بر مبنای اصول رمانتیک‌های غربی نزدیک نمی‌باشد و از مولفه‌های کلاسیک پیروی می‌کند که می توان به گریز از واقعیت،  انزوا و افسردگی،  توجه به دوران کودکی و پناه بردن به خاطرات گذشته اشاره کرد.

دکتر تایوغ گفت:ججنبه های فردی در شعر شهریار نمود دارد و او را شاعری رمانتیک که گاه با عناصر کلاسیک معرفی می‌کند اگر حالت رمانتیک بار دارد آن هم به واسطه آشنایی با ادبیات نیمایی و تاثیر رمانتیسم در برخی اشعار او است خلاصه کلام کتاب در خلوت شهریار زیر و بم و ناگفته‌های شهریار را به تصویر کشیده است و پستوهای خلوتانه شهریار را به تصویر کشیده است.

در ابتدای این نشست دو نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به بیان نقد و دیدگاههای خود در خصوص کتاب در خبوت شهریار پرداختند.


نظر شما :