برگزاری نشست هیات امنای پارک‌ها و مراکز رشد جهاددانشگاهی / لزوم حل مشکل سیاست‌گذاری‌های موازی در نظام فناوری و نوآوری کشور

۲۸ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۶ کد : ۵۹۷۹۶ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان تاپ خبر
نشست هیأت امنای پارک‌ها و مراکز رشد جهاددانشگاهی با حضور رییس جهاددانشگاهی و سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
برگزاری نشست هیات امنای پارک‌ها و مراکز رشد جهاددانشگاهی / لزوم حل مشکل سیاست‌گذاری‌های موازی در نظام فناوری و نوآوری کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست هیأت امنای پارک‌ها و مراکز رشد جهاددانشگاهی با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس این نهاد، دکتر امید رضایی فر سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مسعود ابراهیمی سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و اعضای هیأت امنای پارک‌ها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی، چهارشنبه 28 تیرماه برگزار شد.

توسعه فعالیت سه پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی

دکتر مسلمی نائینی در  این نشست به فعالیت سه پارک علم و فناوری البرز، کرمانشاه و علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: با توسعه فعالیت‌های این پارک‌ها در نظر داریم، شرایط مطلوبی را برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایجاد کنیم.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این پارک‌ها در حوزه‌های مختلف  فعالیت دارند ادامه داد: محصول و خدمات ارائه‌شده توسط آنها هم‌راستا با نیازهای توسعه فناوری در کشور و باهدف دستیابی به فناوری‌های روز و حذف وابستگی کشور به تجهیزات پیشرفته است.

وی ادامه داد:  اساس تشکیل جهاددانشگاهی این است که کارها در کشور بر زمین نماند و این نهاد فعالیت‌های خود را بر اساس نیازهای اصلی کشور انجام می‌دهد که الحمدالله تاکنون این روند ادامه داشته است. 

وی ضمن اشاره به موضوع موازی کاری در برخی حوزه‌ها تأکید کرد: جهاددانشگاهی آمده است تا در راستای رفع نیازهای کشور به دولت کمک کند.

حل مشکل سیاست‌گذاری‌های موازی در نظام فناوری و نوآوری


در ادامه این نشست دکتر امید رضایی فر سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به موازی کاری در نظام فناوری و نوآوری گفت: معضلی که در حوزه اصلاح ساختارها و موازی کاری وجود دارد باعث شده تا باسیاست گذاری منسجم فاصله گیریم.

وی بابیان اینکه مشکل، سیاست‌گذارانی است که وارد حوزه اجرا می‌شوند ادامه داد: درواقع سیاست‌گذاری‌های موازی در نظام فناوری و نوآوری داریم وگرنه در حوزه اجرا سیاست‌گذاری‌ها و ساختارهای منسجمی داریم.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه نیازمند این هستیم که فضا را به‌صورت اجراهای مکمل و بازوهای اجرایی ایجاد کنیم که ذیل آن ساختار مشارکت ملی اتفاق بیفتد افزود: برای جلوگیری از انحصار در این حوزه موضوع رقابت مطرح می‌شود، درحالی‌که باید بازیگران نظام فناوری و نوآوری با یکدیگر شراکت  کنند و شخصاً از این روند حمایت می‌کنم. 

دکتر رضایی فر با اشاره به اینکه همچنان ستاد توسعه استانی پارک‌های علم و فناوری را داریم تأکید کرد: دبیر این ستاد رئیس پارک استان است که باید از همه مجموعه‌های دانشگاهی استفاده کند. 

استفاده جهاددانشگاهی از ظرفیت پردیس‌ها

دکتر مسعود ابراهیمی، سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی نیز در ادامه این نشست گفت: در سفرهایی که به استان‌ها داریم یکی از برنامه‌هایمان این است سیاست‌گذاری‌های استانی را در زمین پارک‌های علم و فناوری فراهم کنیم. همچنین باید در سطح ملی نیز سیاست‌گذاری‌ها را متحد کنیم. 

وی ضمن اشاره به ارائه مجوز راه‌اندازی پردیس مواد و انرژی پارک علم و فناوری البرز، بیان کرد: تدبیر ایجاد پردیس‌ها تدبیر خوبی بود که انجام شد. سیاست‌های جدید ما نیز این است که از ظرفیت پردیس‌هایمان استفاده کنیم. 

در ادامه این نشست موضوعاتی در رابطه با واگذاری اراضی اعیانی جهاددانشگاهی و صدور سند برای آنها، ایجاد اصلاحات در رده‌های کاری پارک علم و فناوری البرز ، بهینه‌سازی املاک پارک  علم و فناوری کرمانشاه، مجوز راه‌اندازی پردیس‌های پردیسان، خراسان، فارس، کیش و زنجان مورد بررسی قرار گرفت.

لازم به ذکر است اصلاحات در تعداد اعضای هیأت امنای پارک‌ها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی ، اساسنامه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مجوز تأسیس پردیس مشترک فناوری و نوآوری مواد و انرژی، راه‌اندازی پردیس‌های پارک‌های علم و فناوری و... از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد.


 


نظر شما :