معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تاکید کرد:

حمایت از حرکت جهاددانشگاهی در حوزه جوانی جمعیت/ لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه

۲۵ تیر ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۳ کد : ۵۹۶۲۳ عمومی تاپ خبر
معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در پنل تخصصی «رویان برای ایران جوان» با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های پیشرفت هر کشور، جوانی جمعیت است، اظهار کرد: امیدواریم با همکاری جهاددانشگاهی حرکت خوبی در حوزه جمعیتی کشور داشته باشیم.
حمایت از حرکت جهاددانشگاهی در حوزه جوانی جمعیت/ لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، پنل تخصصی «رویان برای ایران جوان» امروز ۲۵ تیرماه در مراسم سالروز بازدید مقام‌ معظم رهبری از پژوهشگاه رویان با حضور دکتر انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، دکتر مهناز اشرفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان‌، دکتر احمد وثوق، معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان و به ریاست دکتر علی منتظری رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی برگزار شد.

 معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری طی سخنانی در این نشست بیان کرد: فرزند لازمه ایجاد خانواده است. در مورد خانواده و جمعیت حرکت‌های خوبی شده و قانون جوانی جمعیت تمرکز به مسائل اقتصادی دارد اما حقیقت آن‌ است که مشکل جمعیتی کشور مشکلی فرهنگی است که در این حوزه باید فرهنگ خانواده رشد پیدا کند. 

وی با اشاره به اینکه رویداد خانواده و جمعیت با فرمان رئیس‌جمهور آغاز شده و اختتامیه آن سال آتی برگزار خواهد شد، افزود: امیدواریم با همکاری جهاددانشگاهی حرکت خوبی در حوزه جمعیتی کشور داشته باشیم. ۷۰ درصد مشکلات جمعیتی، فرهنگی است و خانواده‌ها فرزندآوری را عامل اخذ آزادی می‌دانند‌.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ‌ افزود: در مورد افزایش جمعیت، خانواده‌هایی که از هسته‌ای بودن فراتر اندیشیدند، در این‌حوزه موفق‌تر بوده‌اند. البته این‌ حرکت در تعدادی از کشورهای منطقه وجود دارد. متأسفانه در دهه‌های آینده وضعیت مناسبی از نظر جمعیتی نخواهیم داشت. یکی از مؤلفه‌های پیشرفت، جوانی جمعیت است که باید در این‌ مقوله حرکت رو به رشد داشته باشیم.

وی بیان کرد: دولت بیمه‌های خوبی را در حوزه ناباروری، زنان باردار تا پایان شیردهی، بانوان روستایی دارای سه فرزند به بالا در نظر گرفته است. حمایت از فرزندآوری به شکل‌های مختلف‌ از سوی دولت انجام شده است. بحث حفظ جنین‌ نیز از مسائل بسیار مهم‌ است که‌ نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. در سال حدود ۳۰۰ هزار جنین در کشور سقط می‌شود که باید در این زمینه اقدام و در برابر آن‌ ایستادگی کرد. جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌تواند نقش بسیار مؤثری ایفا کند. 

دکتر خزعلی تصریح کرد: امروز باید نگاه به زندگی و توقعات از زندگی اصلاح شود و همگی به ویژه جهاددانشگاهی برای فرهنگ‌سازی در این حوزه اقدام کند تا رشد خوبی در حوزه فرزندآوری و جوانی جمعیت داشته باشیم.
زوجین را به مشاوره در حوزه فرزندآوری تشویق کنیم.

در ادامه، مهناز اشرفیعضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان‌ نیز در سخنانی بیان کرد: واقعیت امر این است که نمی‌توانیم بگوییم که ناباروری در جامعه عامل کاهش جمعیت است اما درمان ناباروری می‌تواند به افزایش جمعیت کمک کند.

وی افزود: معضلاتی که فقدان فرزند در جامعه دارد، منجر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود لذا باید درمان ناباروری جدی گرفته شود. واقعیت این‌ است که درمان ناباروری به صورت معمول بین ۷۰ تا ۸۰ درصد به صورت معمولی انجام می‌شود اما حدود ۲۰ درصد افراد در این حوزه نیاز به درمان سنگین دارد که باید هزینه زیادی در این‌ زمینه انجام شود‌.

دکتر اشرفی گفت: امروز اگر می‌خواهیم به اصلاح جمعیت کمک کنیم باید مواردی که باعث ایجاد ناباروری می‌شود را از بین ببریم. امروز‌ که موضوع بیمه افراد در این حوزه تا حدودی مرتفع شده، می‌توانیم مشکلات زیادی را در حوزه ناباروری حل کنیم. باید زوجین را به مشاوره در حوزه فرزندآوری تشویق کنیم. امروز باید هم‌ و غم خود را بر این قرار دهیم ‌که زمان باروری را کنترل کنیم و با مشاوره صحیح زوجین را برای تصمیم‌گیری در حوزه فرزندآوری آماده کنیم.

در ادامه دکتر احمد وثوق، معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان نیز در سخنانی گفت: جهاددانشگاهی این استعداد را دارد که در موضوع جمعیت و جوانی مسئولیت بپذیرد. بارها اعلام کرده‌ایم که در تمامی موضوعات مربوط به فرزندآوری می‌توانیم ورود کرده و به نهادهای مربوطه کمک کنیم.

وی بیان کرد: این‌ مسئولیت‌پذیری مشروط بر این است که واقعا مسئولیت به ما سپرده شود و در کنار آن بودجه و هزینه لازم و همکاری دقیق نهادهای مربوطه را داشته باشیم‌. واحدهای جهاددانشگاهی یا پراکندگی که در کشور دارند  می‌توانند این‌ مسئولیت را به خوبی انجام داده و طبق سابقه درخشان جهاددانشگاهی در این موضوع نیز به خوبی حرکت کنیم. 


نظر شما :