رییس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینای جهاددانشگاهی:

صنعت سلامت نیازمند توجه ویژه دولت است

۱۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۴ کد : ۵۹۳۲۴ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان
رییس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینای جهاددانشگاهی گفت: اگر فرایند اخذ مجوزها ضمن رعایت استانداردها و کیفیت ها در حوزه سلامت تسهیل شود و دولت انگیزه ای در تسریع آن داشته باشد، با توجه به جنس صنعت سلامت و درمان، جایگاه تکنولوژی ها و شرکت های برتر این حوزه در کشور و منطقه خاورمیانه افزایش پیدا خواهد کرد.
صنعت سلامت نیازمند توجه ویژه دولت است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر رضا شاهین ‌فر، رییس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینای جهاددانشگاهی گفت: طی دو سال اخیر بیشتر تمرکزمان معطوف به بهبود عملکرد کمی و کیفی واحدهای مستقر این مجموعه است از اینرو سعی کرده ایم شرکت هایی در مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا مستقر کنیم که از نظر اثرگذاری و تکنولوژی سطح بالایی دارند و همچنین از نظر اشتغال زایی، تکنولوژی و محصول نیز اثرگذاری خوبی به همراه داشته باشند.

وی افزود: ما قصد داریم هر سال یک شرکت را به انتها برسانیم. خوشبختانه با حمایت های شبانه روزی و پیگیری هایی که سال گذشته داشتیم، توانستیم یکی از شرکت هایمان که در زمینه تولید سنسور اکسیژن دستگاه وِنتیلاتور بیمارستانی (دستگاه تنفس مصنوعی) فعالیت دارد را به بلوغ برسانیم و مجوزهای تولید، تجهیز و کارگاهی آن را بگیریم و به چهارمین کشور تولید کننده این محصول در جهان تبدیل شویم.

وی تصریح کرد: اعمال تحریم ها مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده بود اما خوشبختانه اکنون این محصول به تولید انبوه رسیده و نیاز داخلی مان را برطرف کرده است.

شاهین فر اظهارداشت: این شرکت پس از اینکه به بلوغ نهایی رسید، از مجموعه مرکز رشد به پارک البرز انتقال پیدا کرد و اکنون فعالیتش را در آن مجموعه ادامه می دهد. امسال نیز دو شرکت را در دستور کار خود قرار داده ایم. یکی از این شرکت ها در زمینه سلول درمانی فعالیت دارد. به امید خدا این شرکت نیز امسال به بلوغ می رسد. امیدواریم طی سال های آتی شرکت های بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

وی تصریح کرد: بر اساس تجربه سال های گذشته مان، اگر ما همراهی تمام وقتی داشته باشیم و این شرکت ها شاخص هایی از جمله ایده محوری، تیم کاری و انگیزه لازم برای بدست آوردن نتیجه مطلوب را داشته باشند، قادر به تولید محصولی خواهند شد که در جامعه به طور مستقیم قابل لمس است.

شاهین ‌فر به اهمیت حوزه سلول درمانی پرداخت و در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: سلول درمانی از جمله تکنولوژی ها و حوزه هایی است در طی یک دهه آینده به عنوان خط مقدم حوزه درمان و سلامت مد نظر قرار خواهد گرفت. این شرکت نیز همانند برخی از شرکت هایی فعال ایران با همکاری دانشگاه ها و بیمارستان ها به روی بحث تولید سلول و کاربرد آن در درمان بیماری های مختلف فعالیت دارد. قطعا تحقق این مهم نیاز به همراهی بیشتر مقامات دارد تا این شرکت و تیمش به یک شرکت برتر بین المللی تبدیل شود.

رییس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا افزود: تقریبا تمام فعالیت های این شرکت اعم از کلینیکالی و آزمایشگاه بالینی نتایج بسیار خوبی به همراه داشته و کیفیت آن نیز با نمونه های برتر دنیا برابری می کند اما در حوزه درمان، یک مقدار زمان و تکرارپذیری و میزان درمان های بالینی و تهدیدهایی که پس از آن به وجود می آید، در نتیجه کار و اینکه آیا می توان این سطح فناوری را در سطح بین المللی توسعه دهیم یا خیر، از اهمیت زیادی برخوردار است. تحقق چنین نتیجه مطلوبی به گسترش این فعالیت ها و درمان هایی که اتفاق میفتد، بستگی دارد. امیدواریم به زودی این روند را تکمیل و به این مرحله برسیم.

به گفته وی، فرایند اخذ مجوز بسیار زمان بر است گاهی شش ماه تا یک سال زمان می برد. قطعا اگر تسهیلات و سرمایه گذاری های لازم برای این شرکت ها اختصاص یابد و مجوزهای لازم را دریافت کنند، زمینه اشتغال نیروی های متخصص جوان فراهم خواهد شد. ما اکنون پیگیر این موضوع هستیم که انتهای امسال شاهد تحولی در این شرکت باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین مساله حوزه فناوری و تکنولوژی ها مربوط به بحث مالی کار است اما اغلب برخی از این شرکت ها ضمن داشتن تکنولوژی و فناوری، نیازی به بحث مالی ندارند. خودشان تامین کننده منابع مالی شان هستند و ریسک آن را نیز می پذیرند. تنها اخذ مجوز یکی از چالش اساسی آنها قلمداد می شود.

رییس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینای جهاددانشگاهی در گفت وگو با خبرگزاری سیناپرس گفت: هرچند طی دو سال اخیر گام های خوب و موثری پیرامون این مساله انجام شده و سامانه ای برای این قضیه در حوزه تکنولوژی های نوین و برتر فعال شده است اما هنوز مجوزها به سختی داده می شود یا مراحل بررسی آن زمان بر است. اگر فرایند اخذ مجوزها ضمن رعایت استانداردها و کیفیت ها در حوزه سلامت تسهیل شود و دولت نیز انگیزه ای در تسریع آن داشته باشد، با توجه به جنس و نوع صنعت سلامت و درمان، جایگاه این تکنولوژی ها و شرکت های برتر این حوزه در کشور و منطقه خاورمیانه افزایش پیدا می کند.


نظر شما :